Šezdeset pet i pol godina 'Tajne ljubavi'

02.05.2020 u 20:51

Terry Donahue i Pat Henschel šezdeset pet i pol godina dijelile su sve - život, dom i ljubav, ali njihove obitelji za ovo posljednje nisu znale. Sada je objema više od osamdeset godina, pomalo im postaje teško samostalno se brinuti za sebe i jedna za drugu pa moraju donijeti neke teške odluke o svojem životu. Jedna od tih odluka jest i ta da svojim nećacima, nećakinjama, braći i sestrama konačno priznaju cijelu istinu.

'Koliko ste vas dvije zajedno?', nekoliko puta tijekom dokumentarnog filma 'Tajna ljubav' sugovornici i sugovornice pitaju glavne junakinje, Terry Donahue i Pat Henschel. 'Šezdeset? Šezdeset i pet godina?'

'Šezdeset pet i pol!', svaki put jednoglasno odgovaraju Terry i Pat, posebno naglašavajući ovih 'pol', poput djeteta kojemu se žuri što prije odrasti pa uvijek naglašava da nema pet, nego pet i pol godina.

Dirljivo je to. Pat i Terry o dugovječnosti svoje veze govore kao da se ne žele odreći ni mjeseca, ni tjedna, ni dana, ma ni sekunde zajedništva i ljubavi koje ih vezuju od dana kada su se upoznale. A upoznale su se nedugo nakon završetka Drugog svjetskog rata, na zabavi za, kako kažu, 'djevojke poput nas', u doba kada LGBTQI prava nisu bila samo mnogo slabija nego danas, nego praktički nisu ni postojala. Nije zapravo postojala ni kratica LGBTQI. Postojale su samo djevojke i momci poput njih i u slučaju djevojaka: '...uvijek smo nosile haljine, visoke potpetice, šminku i frizure poput drugih dama. Nitko tko nije bio gay nije nas mogao raspoznati. Nitko nije znao.'

I Pat i Terry su Kanađanke - upoznale su se u Edmontonu, ali su brzo nakon početka veze i zajedničkog života zaključile da će im život biti sigurniji u većem gradu, u kozmoplitskom Chicagu. Preselile su se onamo, svojim roditeljima i drugim članovima obitelji tvrdeći da žive zajedno zato što su troškovi života u velikom američkom gradu previsoki da bi ih mogle pokriti samostalno i sljedećih su šezdeset pet i pol godina dijelile sve.

Imale su lijep život - dobre poslove u istoj firmi, prijatelje, putovanja, izlete na plažu, nećake i nećakinje koje su voljele kao svoju djecu, ali nikada nikome u svojim obiteljima nisu rekle da su par niti da su lezbijke. 'Voljela sam svoju majku', mirno govori Pat, 'Ali ona to ne bi razumjela. Sigurno bi me se odrekla'. No Pat i Terry sada su ostarile. Nekada zdrave i živahne - Terry je čak profesionalno igrala bejzbol u sveameričkoj bejzbol ligi, onoj istoj o kojoj je snimljeni film 'Njihova liga' s Madonnom i Geenom Davis - sada su debelo zagazile u osamdesete, imaju zdravstvene probleme, Terry ozbiljno podrhtava ruka i pitanje je mogu li se i dalje samostalno brinuti jedna za drugu. Terry bi se zbog toga htjela preseliti u Kanadu, u starački dom ili takozvani assisted living facility (naselje ili stambeni blok za starije osobe u kojem postoji zdravstvena skrb), ali Pat bi radije da ostanu u Chicagu u svojoj kući, uvjerena da se još može brinuti za Terry. U odluku se uključuju i članovi njihovih obitelji pa Pat i Terry odlučuju da im napokon kažu istinu.

'Tajna ljubav', foršpan Izvor: Društvene mreže / Autor: Netflix

Dokumentarac 'Tajna ljubav' režirao je Terryin pranećak Chris Bolan, a nastao je u produkciji Ryana Murphyja za Netflix i apsolutno je sjajna priča na barem tri razine. Prvo - riječ je o epskoj priči iz LGBTQI povijesti u Americi, s brojnim arhivskim snicima i pričama dviju protagonistica, kroz koju na dinamičan, ali i melankoličan način dobivamo dosta plastičan opis toga kako se situacija s položajem lezbijki i gayeva u Americi mijenjao u posljednjih sedamdesetak godina. Drugo - riječ je o zanimljivoj priči o starenju, o odlukama koje ljudi moraju donositi kada postane jasno da više nisu sposobni za samostalan život, o ulozi njihovih obitelji u donošenju takvih odluka, ali i o pravima starijih osoba u takvoj situaciji. Treće i najdirljivije - jer ne dajte se zavarati, ovo jest dokumentarac, ali plakat ćete - ovo je priča o ljubavi, o zajedništvu, o predanosti, o dugogodišnjoj vezi koja je preživjela sve ono što preživljavaju sve dugogodišnje veze, ali je još usput i cijeli svijet doista bio protiv njih.

Ryan Murphy često se u svojim igranim serijama bavi LGBTQI temama pa mu se u opus uklapa i to što se odlučio producirati i ovaj dokumentarac. No dok se za njegove igrane serije može reći svašta, ali nikako to da su samozatajne, u ovom je dokumentarcu dopustio upravo toj kvaliteti da dođe do izražaja. Suptilna, osjećajna, melankolična priča o zadnjem poglavlju života dvije žene koje su svoju ljubav, svoju vezu i svoj život živjele u sjeni i tajnosti, ali su i dan-danas pravi ljubavni par nikako vas ne može ostaviti ravnodušnima.