SVJETSKA IMENA

Scensko promišljanje kultnog filma ‘Lomeći valove’ otvorilo 17. FSK

29.09.2019 u 09:20

Bionic
Reading

U subotu je u zagrebačkom HNK počeo 17. Festival svjetskog kazališta koji će trajati do 3. listopada

Predstava ‘Lomeći valove’, produkcija Les Théâtres de la Ville de Luxembourg iz Luksemburga u režiji Myriam Muller, otvorila je u subotu 17. Festival svjetskog kazališta (FSK), koji u Hrvatskom narodnom kazalištu (HNK) u Zagrebu do 3. listopada donosi tri produkcije vodećih europskih kazališnih skupina i redatelja

‘Doista smo iznimno sretni da 17. godinu u Zagrebu imamo mogućnost održati kontinuitet Festivala svjetskog kazališta, koji je od samog svog početka imao namjeru približiti Europu Hrvatskoj i Hrvatsku Europi te, kako zagrebačkoj publici, tako i kazališnim umjetnicima predstaviti ono što se događa danas u europskom i svjetskom kazalištu te im ponuditi mogućnost pozicioniranja unutar konteksta svjetskog i europskog teatra’, rekla je intendantica HNK-a Zagreb Dubravka Vrgoč u povodu otvorenja festivala.

Festival je dosad u Zagrebu predstavio više od šezdeset produkcija najvažnijih svjetskih kazališnih skupina i redateljskih imena. Tri ovogodišnje predstave najbolje su od najboljega ovogodišnje europske i svjetske produkcije, a iako žanrovski, po senzibilitetu i po estetici različite, svima je zajedničko to što svaka na svoj način upućuju na nove trendove koji su označili europski i svjetski teatar u prošloj sezoni.

Prva predstava u programu u subotu navečer bila je scenska adaptacija slavnog filma danskog redatelja Larsa von Triera ‘Lomeći valove’ iz 1996., kontroverzna ljubavna priča i strastvena melodrama, u kojoj se ljubav, požrtvovnost hrabrost i dobrota bore s religioznim dogmatizmom.

‘Riječ je o predstavi koja je u posljednje vrijeme doista hit po europskim scenama, u režiji mlade njemačke redateljice i glumice Myriam Muller, koja – 25 godina kasnije – ulazi u dijalog s kultnim filmom, istražujući ne samo temu, a to je tema dobrote koja nam je danas itekako bliska, već i način na koji teatar može filmsko djelo predstaviti na sceni a da ono ne izgubi na autentičnosti nego da dobije neku drugu perspektivu, neku drugu vrijednost’, pojasnila je Vrgoč.

Radnja se odvija u maloj, vrlo religioznoj, zatvorenoj zajednici. Jednako predana Bogu je i mlada i dobrodušna, no vrlo naivna Bess, koja se udaje za Jana, danskog radnika na naftnoj platformi. Nakon što strada u nesreći i ostaje nepokretan, u nemogućnosti da je spolno zadovolji, Jan traži od Bess da spava s drugim muškarcima i njemu prepričava detalje tih odnosa.

Uvjerena da Janovo zdravlje ovisi o Božjoj volji, Bess pristaje prostituirati se. Unatoč neprijateljstvu obitelji i vjerskome ludilu svojeg seoceta, nastavlja živjeti za svoju ljubav kojoj će žrtvovati i samu sebe. Žrtva kojom se suprotstavlja cijeloj zajednici okrunila je njezino oslobođenje, kao i čudesan Janov oporavak.

HNK-ova je publika oduševljenim aplauzom i ovacijama ispratila glumce na čelu s Cloe Winkel i Julesim Wernerom u ulogama Bess i Jana.

Scensku adaptaciju potpisuje Vivian Nielsen, scenograf i kostimograf je Christian Klein, oblikovatelj svjetla Renaud Ceulemans, a tona Bernard Vallery, Video je oblikovao Emeric Adrian.

Rimini Protokoll prvi puta u Zagrebu

Sljedeća predstava u programu 17. FSK-a je, u utorak 1. listopada, drama ‘Neprijatelj naroda’ istaknutoga njemačkog redatelja Thomasa Ostermeiera, u produkciji berlinskog kazališta Schaubühne, koji je Vrgoč najavila kao ‘jedan drugačiji rukopis’ toga redatelja koji je itekako poznat hrvatskoj publici, budući da već godinama sa svojim predstavama gostuje na FSK-u.

‘U ovom slučaju riječ je o predstavi koja već neko vrijeme igra po svim kontinentima i festivalima, i svugdje izaziva pažnju zato što koristi Ibsena kako bi progovorila o nekim suvremenim problemima, i to onim autentičnim i katastrofičnim, od ekologije i klime do politike’, kazala je intendantica.

Predstava je dijelom interaktivna, omogućujući publici sudjelovanje u raspravi koja miješa stvarnost i fikciju.                                                                                                     

Posljednja predstava ovogodišnjeg festivalskog izdanja bit će, u srijedu i četvrtak 2. i 3. listopada, scenska instalacija ‘Nachlass – predstave bez likova’, poznatoga njemačkog redatelja Stefana Kaegija, jednoga od triju članova svjetski proslavljena kolektiva Rimini Protokoll, kojemu je to prvo gostovanje u Zagrebu.

Projekt koji se bavi smrću i temom umiranja bit će postavljen u prostorima Scenskih radionica HNK-a Zagreb u Adžijinoj ulici, koje će tako po prvi puta biti otvorene za javnost.

Instalacija je koncipirana kao niz ulančanih prostorija, ukupno osam, gdje se projiciraju na video priče o umiranju koje su Kaegi i njegovi suradnici prikupili obilazeći dvije godine različite institucije koje se svakodnevno susreću s temom smrti te razgovarajući s ljudima koji su, svatko iz svojega razloga, odabrali pripremati se za vlastitu smrt.

Jedan stariji bračni par odlučio je umrijeti zajedno i sjećao se svojega života i mladosti, jedna žena je uspjela ostvariti velik san prije nego što je umrla, jedan se otac obratio kćeri, jedan znanstvenik detaljno ispituje tehničke aspekte vlastite smrti, jedan stanovnik Züricha, turskoga porijekla, svoju smrt gleda kao povratak korijenima i domovini…

Projekt je produkcija jednoga od vodećih švicarskih kazališta, Théâtre Vidy iz Lausannea.