NAJVAŽNIJE JE ČITATI

Savjeti Roberta Bolaña o umjetnosti pisanja kratkih priča

02.08.2015 u 20:56

Bionic
Reading

Kao i mnogi pisci prije njega, i Roberto Bolaño imao je savjete za pisce o tome kako pisati. Njegovih dvanaest savjeta o tome kako savladati umjetnost pisanja kratke priče, svakako vrijedi pročitati

'Čitanje je važnije od pisanja', tvrdio je veliki čileanski pisac Roberto Bolaño (1953-2003), najpoznatiji po romanima 'Divlji detektivi' i '2666'. Bolaño je tako i sastavio svoje savjete za pisanje kratkih priča, koji su objavljeni u knjizi njegovih publicističkih i esejističkih tekstova 'Between Parenthesis', u kojima sa svojom karakterističnom ironijom i momentima patosa daje vrlo zanimljiva uputstva za bavljenje književnom formom koju mnogi pisci smatraju najtežom.

Na početku Bolaño piše: 'Sada kada sam star 44 godine, ponudit ću neke savjete za umjetnost pisanja kratkih priča.' Prvi njegov savjet glasi da nikad ne treba pisati samo jednu kratku priču u isto vrijeme, jer se na taj način može dogoditi da 'pišete istu kratku priču sve dok ne umrete'. Drugi je savjet kako je najbolje pisati istovremeno 'tri do pet kratkih priča', a ako imate dovoljno energije, onda čak i 'devet ili petnaest istovremeno'. U svojem trećem savjetu Bolaño upozorava: 'Budite pažljivi! Iskušenje da se piše dvije kratke priče istovremeno jednako je opasno kao i pisati samo jednu, s ve to može proizvesti osjećaj melankolije.

U četvrtom savjetu Čileanac dolazi do nekih pisaca koje treba čitati kako bi se naučila umjetnost pisanja kratke priče, te preporučuje Horacija Quiroga, Felisberta Hernándeza i Jorgae Luisa Borgesa, te Juan Rulfa i Augusta Monterrosa. Onda dodaje: 'Svaki pisac kratkih priča koji cijeni ove autore nikad neće čitati Camila Joséa Celu i Francisca Umbrala ali će itekako čitati Julia Cortázara i Adolfa Bioy Casaresa, ali nikako Celu i Umbrala.' Peta točka utvrđuje gradivo četvrte: 'Ponovit ću još jednom, ako u nekom slučaju nije jasno: ne uzimajte uopće u obzir Celu ili Umbrala.'

Nadalje Bolaño ističe da 'pisac kratke priče mora biti hrabar', a u devetom savjetu piše da 'ako ćemo biti iskreni, da već s Edgarom Allanom Poeom imamo dovoljno dobrog materijala za čitanje'. Posljednji Bolañov savjet jest da se čitaju priče Antona Čehova i Raymonda Carvera, jer je 'jedan od njih najbolji pisac dvadesetog stoljeća'.

Bolañove savjete za pisce može se naći i posložene u pregledan dijagram na Tumbleru poznatog književnog časopisa The Paris Review