INTERVJU: MIRKO BOCH

Ravnatelj Zagrebačke filharmonije o približavanju klasične glazbe mladima i suradnji s autorom 'Da Vincijevog koda'

16.12.2019 u 09:34

Bionic
Reading

Zagrebačka filharmonija obilježava 150. godišnjicu postojanja, a povodom svečanog jubileja ravnatelj tog orkestra Mirko Boch za tportal je rezimirao godinu i najavio aktivnosti u 2020. Pričao je i o hvaljenom 'Minimini ciklusu' za najmlađe, kako biraju nove članove Filharmonije, ali i o suradnji s Danom Brownom, autorom 'Da Vincijevog koda' koji će prilikom idućeg dolaska u Zagreb predstaviti projekt koji spaja književnost i glazbu

Iza njih je bogata sezona i dosta toga su ponudili publici. Dodatno uzbuđenje je zavladalo nakon što u se našli na popisu nominiranih za prestižnu nagradu Grammy i to u kategoriji - Najbolji album u gospel žanru budući da je proteklog ljeta u Koncertnoj dvorani Vatroslava Lisinskog pod ravnanjem dirigenta Tima Akinsa snimljen nosač zvuka naziva 'Something’s Happening!' sa CeCe Winans. To je još jedan od pokazatelja da je riječ o međunarodno priznatom ansamblu, koji dostojno predstavlja svoj grad i državu. Premda je još rano razgovarati o sezoni 2020./2021. ravnatelj Zagrebačke filharmonije Mirko Boch otkrio nam je neke detalje.

Kako ocjenjujete godinu na izmaku i što sve od aktivnosti Zagrebačka filharmonija planira do kraja sezone?

Ponosan sam na program ove sezone jer će u Zagrebu sa Zagrebačkom filharmonijom gostovati svjetska imena klasične scene, ali su u njemu zastupljeni i brojni mladi hrvatski umjetnici čiju kvalitetu treba poticati jer predstavljaju ponos hrvatske glazbe. A kad uz njih stoji orkestar od 119 glazbenika i sa 149-godišnjom tradicijom, to im daje dodatni 'vjetar u leđa'. Zagrebačka filharmonija je prvi put u povijesti nominirana za nagradu Grammy. Našim gostovanjem u Salzburgu 1. siječnja te u Rimu, 23. siječnja, bit će obilježen početak hrvatskog predsjedavanja Europskom unijom. Do kraja sezone imamo još mnoštvo važnih koncerata, kao što su Božićni koncert, Filharmonijski bal, tradicionalni Koncert za život - u sjećanje na Anu Rukavinu i Vjekoslava Šuteja... A osim u dvorani Lisinski, kao matičnoj kući Zagrebačke filharmonije, bit će i uvijek posebnih i atraktivnih koncerata na otvorenom.

Od ranih 1990-ih održava se tradicionalni Filharmonijski bal u Lisinskom a novogodišnji koncert u Salzburgu imat će 4. gostovanje. Imate cijelu vojsku pretplatnika, sviralo se u parkovima, na Tomislavcu i Maksimiru i postigli ste da publika koja nije toliko 'klasična' može vidjeti ljepotu klasike, s kojom ste spojili filmsku i pop glazbu. Koliko vam vjetar u leđa daje to što dolazi sve više mlađe publike?

Filharmonijski bal tradicionalni je koncert Zagrebačke filharmonije kojim simbolično zaokružujemo kalendarsku godinu. Tradicija novogodišnjih balova potekla je iz Austrije i proširila se po cijeloj Europi. Novogodišnji balovi imaj taj jedan poseban svečani štih – na njima se izvode melodije vedrog i plesnog karaktera koje vezujemo uz ovo razdoblje u godini. Izvode se neki od najljepših novogodišnjih valcera, arija i polki, uključujući nezaobilazne klasike 'Na lijepom plavom Dunavu' i 'Radetzky marša'. To je predivno za svirati i to ljudi vole, vole se osjećati posebno, svečano, takoreći 'otplesati u ritmu valcera' u Novu godinu. Zagrebačka filharmonija će četvrtu godinu zaredom, u novogodišnje jutro, 1. siječnja 2020., nastupiti u Mozartovom gradu i održati novogodišnji koncert. Odličan prijem kod austrijske publike i četvrtu godinu zaredom puna dvorana salzburškog Festspielhausa... To je velika čast za naš orkestar, posebno zato što Salzburg ima dugu tradiciju glazbene izvrsnosti, ima glazbeno educirano publiku i činjenica da nas pozivaju sve ove godine u svoju najveću koncertnu dvoranu i jedan od najbitnijih koncerata u godini, za nas nije mala stvar. OFF ciklus osmislili smo upravo s tim ciljem, privlačenja mlađe publike, aktualizacije klasične glazbe njezinim spajanjem s drugim žanrovima i sada, u četvrtoj godini postojanja ciklusa, možemo reći da smo uspjeli u ostvarenju ciljeva. No, nastavljamo i dalje. Koncertima na otvorenom želimo poručiti da nismo rezervirani za savršene uvjete koncertne dvorane, kao i da za uživanje u klasičnoj glazbi nije potrebno skupo odijelo, niti status, niti deblji novčanik. Ciklusom za mlade i modernim glazbenim projektima orkestar Zagrebačke filharmonije ide ukorak s vremenom.

Niste zaboravili ni na najmlađe. Ove godine ste prvi put pokrenuli 'Minimini ciklus' s predstavama u režiji Petre Radin. Kako ste zadovoljni njime?

Kroz posebno osmišljen Ciklus za djecu, Zagrebačka filharmonija prvi put u povijesti pruža ruku prema najmlađima i omogućava poseban glazbeni doživljaj publici koja tek treba izgraditi glazbeni ukus. Približiti klasičnu glazbu mladim generacijama u modernim vremenima raznolikih glazbenih stilova, raznovrsnih događanja, audio-vizualnih spektakala i raspršenih interesa, postaje istinski izazov. Zagrebačka filharmonija tom je izazovu doskočila formiranjem upravo MINIMINI ciklusa koji se pokazao kao pun pogodak. Projekcije su rasprodane do posljednjeg mjesta, a traži se i karta više što mi je neizmjerno drago. Atraktivni su naslovi koncertnih predstava: kultna 'Ježeva kućica' i jedna posve autorska - 'Božić kod Zimogroznih', i to sve u vlastitoj produkciji. Djeca na zanimljiv i njima razumljiv način - kroz igru, ples, pjesmu, glumu, glazbu, stječu dojam što to orkestar jest, u ranoj dobi počinju posjećivati koncertnu dvoranu, ponašati se unutar nje, a to su sve načini odgajanja mlade i nove publike.

Kad imate audicije javlja vam se 200-njak kandidata, mahom i stranaca. Koje kriterije moraju zadovoljiti, osim vrsnosti u muziciranju?

Orkestar ne vidi tko svira, kandidati sviraju iza paravana kako ne bi bilo pristranosti prilikom glasovanja. Novog člana Zagrebačke filharmonije izabire dirigent, dionice (ovisno za koji instrument je raspisan natječaj), te čitav orkestar, naravno. Bitan je ukupan zbroj svih glasova, tako da novi članovi orkestra uistinu mogu postati samo najbolji od najboljih. Nekad se audicije ponavljaju jer ima ih kad nijedan od prijavljenih kandidata ne bude izabran.

Kakav odnos imate s orkestrom, poznajete li svakog glazbenika?

Imam jako dobar odnos s orkestrom, znam kako koji član diše. Ono na što sam osobito ponosan je činjenica da orkestar ponosno broji 119 članova, redom vrhunskih glazbenika te da je u proteklih nekoliko godina pojačan s mnogo mladih glazbenika, koji su svojom izvrsnošću izborili svoje mjesto u njemu, i s kojima je orkestar dobio novi zamah i novu energiju. Uvijek je važno da u orkestru postoji fina ravnoteža između iskustva i upravo te, mladenačke energije, a to sada imamo.

Je li rano govoriti o novoj 2020./2021. u kojoj Filharmonija slavi 150 godina?

To je velika godina za nas, bit će puno sjajnih programa, a zasad mogu najaviti suradnju Zagrebačke filharmonije s Danom Brownom. Naime, manje je poznato da je Dan Brown, osim što je veliki književnik, i skladatelj. Na njegovu inicijativu, već smo u proljeće ove godine snimili jednu njegovu skladbu, a prilikom idućeg dolaska u Zagreb predstavit će svoju novu knjigu za djecu koja spaja književnost i glazbu, na jedan posve novi način upoznaje mališane s orkestrom, te ćemo upravo taj projekt realizirati u koncertnoj formi, u sklopu našeg OFF ciklusa. Predstavit ćemo i još jedno diskografsko izdanje s hrvatskim djelima, na kojima smo radili zadnje dvije godine, a u jesen će izaći i treći po redu CD kojeg smo snimili sa Dmitrijem Kitajenkom u izdanju najpoznatije izdavačke kuće za klasičnu glazbu na svijetu – Oehms classicsa. Nastupit će i mnogo solista koji su u povijesti osvojili nagrade Mladog glazbenika godine, imat ćemo koncerte s bivšim šefovima dirigentima, Kazushijem Onom, Pavelom Koganom, spomenutim Kitajenkom. Naših 150 godina bit će zapravo povezivanje duge i uistinu slavne prošlosti i tradicije orkestra s novim, modernim projektima kojima nastojimo ići ukorak s vremenom.