PJER ŽALICA U SARAJEVU:

'Kučan je još 1984. osjetio da će se Jugoslavija raspasti'

24.07.2011 u 16:00

Bionic
Reading

Pjer Žalica, Saša Lošić, Bogdan Diklić, Siniša Škarica, Miljenko Jergović i Severina dio su ekipe koja je u subotu navečer pred Narodnim pozorištem prošetala crvenim tepihom, a potom predstavila dugoočekivanu svjetsku premijeru filma 'Orkestar'

Premda Sarajevo Film Festival ove godine obiluje velikim redateljskim imenima kojima se uglavnom divimo preko fotogalerija iz Cannesa, Berlina i drugih velikih filmskih festivala, ipak se u subotu navečer pokazalo da lokalne zvijezde naprave najbolji dernek. Kako neslužbeno, tako i na crvenom tepihu.

Unatoč neviđenom pljusku koji se spustio na Sarajevo, zvijezde dugoočekivanog filma 'Orkestar', bosanskohercegovačkog redatelja Pjera Žalice, prošetale su crvenim tepihom i sa smiješkom pozirale i odgovarale na brojna pitanja. Film 'Orkestar' koji se bavi bogatom karijerom kultne sarajevske grupe Plavi orkestar predstavili su redatelj Pjer Žalica, Saša Lošić i članovi benda, pjevačica Severina Vučković, glumac Bogdan Diklić, glazbeni producent i urednik Siniša Škarica, Miljenko Jergović i mnogi drugi.

'Orkestar' je svojevrstan dokument o fascinantnoj dvadesetpetogodišnjoj karijeri Saše Lošića i sarajevske grupe Plavi orkestar, svjedoči o jednom vremenu i generaciji koja je proživjela promjenu sustava vrijednosti, no kako sami autori ističu – 'ovo je film o optimizmu, snazi i neuništivosti talenta, prijateljstvu i muzici'.

Foršpan filma 'Orkestar'

'Ja ću biti više nego sretan ako bilo tko izvuče neku pouku, to je bio cilj, zbog toga se filmovi i rade. Naravno da je odlično ako ljudima bude zabavno, a ako bude i tužno, opet je dobro jer to je snažna emocija. Ali najvažnije je ako izvuku neku pouku. Ja bih najviše volio da pouku izvuku generacije koje su mlađe od nas, koje se ne sjećaju bivše države, a dobro bi bilo da se ne sjećaju ni rata, koji su zbilja odrasli i žive u ovom svijetu danas. I neka poruka koju smo mi htjeli prenijeti jest da nikakve, ni najteže okolnosti ni najbolje, ne mogu biti opravdanje da budete loš čovjek. Dakle, samo je na vama odgovornost da budete dobar ili loš, a ako se pravdate time što je bio rat i što ste imali poteškoće, vi naprosto niste dobri', rekao nam je Pjer Žalica u razgovoru prije same premijere.

Iako vidno pod tremom, Žalica je rekao da se nada da neće doživjeti fijasko: 'Ja očekujem da nećemo propasti. Pošto je interes i medijska pompa za moje nerve prevelika, onda ili će biti veliki hit ili će biti velika propast. Pa barem neće biti na malo, i ako propadnemo, propast ćemo na veliko, to je isto nešto. Ja se nadam da će bar dio ljudi osjetiti emocije koje smo htjeli prenijeti filmom.'

'Orkestar' je sniman gotovo četiri godine u Sarajevu, Zagrebu, Ljubljani, Beču, na hrvatskoj obali i u Rumunjskoj. Sudjelovalo je oko stotinjak sugovornika, poznatih i relevantnih osoba iz svijeta glazbe, umjetnosti općenito, politike i javnog života s područja bivše Jugoslavije. Žalica je zajedno s Lošom birao sugovornike i dogovarao se oko razgovora: 'Radili smo s vrlo malom ekipom, s jednom kamerom koja je mala da ne bi smetali puno ljudima kojima dolazimo u goste, manje-više smo polu-nenajavljeno dolazili.'

Osim glazbenih autoriteta poput Arsena Dedića ili urednika Siniše Škarice, razgovarali su i sa svjedocima najdramatičnijih događanja – Stjepanom Mesićem i prvim slovenskim predsjednikom Milanom Kučanom. 'Bilo je tu svega i svačega, ali meni je nekako bilo najteže čuti, stvarno mi je bilo šokantno, kad sam predsjednika Kučana pitao kad je prvi put osjetio da će se Jugoslavija raspasti. Onda mi je on rekao da je to bilo 1984. godine, olimpijska godina. Bila mi je šokantna spoznaja da dok smo se mi radovali i onako očekivali neki strašan uzlet, država se u stvari već počela raspadati', ispričao je Žalica.

Ako je suditi prema potražnji karata za 'Orkestar' ovdje u Sarajevu, film će nesumnjivo biti hit u čitavoj regiji.

Gotovo istovremeno s domaćom premijerom otvoren je i natjecateljski program, filmom 'Konj iz Torina', mađarskog redatelja Bele Tarra. Dvosatni je film snimljen u samo 30 kadrova i započinje svjedočanstvom njemačkog filozofa Friedricha Nietzschea o bičevanju nekog konja 1899. godine u Torinu.