KULTURA U DIGITALNO DOBA

Esej Dubravke Ugrešić 'Karaoke kultura' izlazi u biblioteci 'Prijatelji'

10.12.2015 u 11:54

Bionic
Reading

Multimedijalni institut i Booksa zajednički su izdali esej Dubravke Ugrešić 'Karaoke kultura', a to novo izdanje autorica će predstaviti u petak u Booksi u 11.30

Esej 'Karaoke kultura' Dubravka Ugrešić ranije je objavila u svojoj knjizi eseja 'Napad na minibar', a ovom prilikom Booksa i Multimedijalni institut izdaju ga samostalno u biblioteci 'Prijatelji'.

U njemu autorica, ovogodišnja dobitnica 'američkog Nobela', prestižne Međunarodne nagrade za književnost Neustadt, kaže:

'Karaoke manje podržavaju demokratsku ideju da svatko može ako hoće, a više demokratsku praksu da svatko hoće kad već može. (...) Tražili smo slobodu, dobili smo slobodu igre, čak smo i igru shvatili kao slobodu kreveljenja.'

Iz Bookse pojašnjavaju da je njezin esej 'Karaoke kultura' publiciran zasebno da bi se istaklo njegovo značenje – kako u dosadašnjim promišljanjima Dubravke Ugrešić tako i u kontekstu analize umjetničke i kulturne proizvodnje u uvjetima digitalne tehnologije. 'Slika kulture koju Ugrešić ocrtava u njemu tiče se upravo našeg digitalnog doba, ali svoje pretke ima i u ranijim razdobljima 20. stoljeća i državama poput Jugoslavije ili SSSR-a', ističu.

Prilikom izlaska knjige 'Napad na minibar' 2010. tportal je objavio recenziju autorice Katarine Luketić. Među ostalim, ona navodi da 'u najdužem i najzanimljivijem eseju iz knjige pod naslovom KK definira novu karaoke kulturu koja je zamijenila staru kulturu narcizma i postmoderne. U njoj se mijenja hijerarhija unutar odnosa Autor, Djelo i Recipijent, pri čemu posljednji dobiva ulogu koju nije imao nikada ranije. U tom eseju Ugrešić bolje od ikoga dosada u hrvatskoj esejistici kormilari virtualnim svijetom, paralelnim stvarnostima, hipertekstovima, kolektivnim djelima, granicama medija, avatarima i fenomenima popularne kulture. Esej je to o naravi medija, o komunikaciji, novoj kreativnosti i carstvu amaterizma, o transu – uranjanju u sebe i vlastite aktivnosti – kao 'temeljnom stanju suvremenosti'. Pri tome ona odlično povezuje na prvu toliko udaljene pojave kao što su gobleni, dvojnici zvijezda, Kusturičino izmišljanje tradicije, fan fiction i romani neobrazovanih tinejdžera koji imaju milijunske naklade u Japanu i Americi.' Cijela recenzija dostupna je na ovoj poveznici