IZGUBLJENI U MMO-u

Pravila ponašanja u virtualnom svijetu igara

19.10.2009 u 09:00

Bionic
Reading

Tržište masovki proteklih godina eksplodiralo je ponudom, a da biste se lakše u cijeloj toj gužvi snašli (i preživjeli), donosimo par jednostavnih pravila prema kojima se valja ravnati

Dok je prije par godina pojam MMO-a (massively multiplayer online) bio nešto egzotično, danas gotovo i ne postoji igrač koji se u njima nije okušao. Ipak, oni koji se tek sada odlučuju za igranje sa stotinama istomišljenika često ne znaju što odabrati, kako se ponašati i općenito, u što se uopće upuštaju. Par jednostavnih naputaka mogao bi im olakšati život u virtualnim svjetovima koji se, kad bolje pogledamo, i ne razlikuju previše od stvarnog života.

1. Nabava MMO-a

Netko kaže kako je jedna masovka izvrsna, drugi kaže da je za djecu. Kome vjerovati? Nikome od spomenutih, već je najpametnije zaputiti se na službene web stranice igre i proučiti što koja igra nudi. Ako i dalje niste sigurni, potražite opise na specijaliziranim portalima koji se bave igrama i pročitajte recenzije iskusnih novinara koji su ih odigrali nekoliko i kompetentni su uspoređivati ih.

2. Cijena

Dječji besplatni MMO Free Realms nedavno je zabilježio pet milijuna korisnika

U doba globalne krize nije svejedno hoćete li za igru izdvojiti 400, 200 ili nula kuna stoga provjerite na službenom webu igre ili lokalnom dućanu koliko uistinu stoji. Dalje, potrebno je provjeriti je li u međuvremenu objavljena kakva ekspanzija (dodatak), jer igrači je sigurno posjeduju i bez nje nećete vidjeti sav sadržaj igre. Sve to povisuje osnovnu cijenu, a valja računati i na pretplatu koja kod većine MMO-a iznosi od 10 do 13 eura. Dakako, postoje i besplatne masovke koje od igrača ne traže nikakva plaćanja, no moramo naglasiti da je podrška za one koje se plaćaju daleko bolja te da nude mnogo više sadržaja od besplatnih.

3. Vremenski zahtjevi

Masovke su poznate kao gutači slobodnog vremena, jer to nisu igre koje možete prekinuti u bilo kojem trenutku. Mnogi misle da je igranje MMO-a jednako kao i kod ostalih igara, no pauze u virtualnim svjetovima u ovom slučaju ne postoje. Odmaknete li se od ekrana na trenutak i ostavite li lika u području kojim haraju čudovišta, postoji velika šansa da ćete ga po povratku zateći kako leži bez svijesti. Ako se za njega ne pobrinu čudovišta, napravit će to drugi igrači uvijek željni borbe protiv ljudskih protivnika. Ukratko, prije nego što krenete s igranjem, osigurajte si barem sat-dva slobodnog vremena, jer se na kraće ni ne isplati uključivati u igru.

4. Pravila ponašanja

Ono u čemu većina igrača griješi je ponašanje. Misle da ako se kriju iza nekih opakih nadimaka mogu vrijeđati, omalovažavati i biti dosadni drugim igračima ispitujući ih o banalnim stvarima. Kao i u stvarnom životu, ljubaznost se nagrađuje, pa prije razgovora pozdravite sugovornika i tek nakon toga ljubazno zamolite za savjet. Ako nastupite kao harambaša, vrlo ćete vjerojatno završiti na 'ignore' listi. Ako pak trgujete s drugim igračima, uvijek poštujete dogovor, jer ako nekog okradete, počet će kolati priče i naći ćete se osamljeni usprkos činjenici da oko vas trčkaraju stotine drugih igrača.

5. Ciljevi

Nekome je cilj pokupiti mač dobrog izgleda, dok će drugi težiti drukčijoj nagradi

MMO-i su vrlo opširne igre i osim ako u njima niste svaki dan po nekoliko sati, teško ćete vidjeti sve što se nudi. Doduše, ne zanima svakog sve, pa odredite prioritete. Nekome će svjetleći mač koji pada u određenim područjima predstavljati veće veselje od ubijanja glavnih protivnika ili borbe protiv drugih igrača. Što god odabrali, držite se svog plana dok ga ne ispunite, pa tek nakon toga krenite na nešto drugo, jer u suprotnom ćete sve polovično napraviti i biti nezadovoljni.

6. Ovisnost

Neke igre sadržajem nisu prilagođene mlađim uzrastima

Često se priča o tome da MMO-i izazivaju ovisnost. Slažemo se da predugo druženje s virtualnim likovima može utjecati na stvarni život, no samo ako to igrač sam dopusti. Masovke su, kao i sve druge igre, stvorene za zabavu, no ako nekome umjesto razbibrige postanu posao i u njima provodi pet, šest, pa čak i deset sati dnevno, slobodno ga uputite u obližnju liječničku ustanovu. Nažalost, takvi su slučajevi česti, jer što je igra zaraznija, to će biti bolje prihvaćena, ali i zahtijevati od igrača da u njoj provodi više vremena nego što si to može priuštiti. Opet kažemo, ako igrač sam sebi raščisti da je nabavio MMO isključivo zbog zabave, ne bi trebao imati problema sa spomenutim posljedicama.

7. Društveni život

Lijepo je igrati nekoliko sati u komadu, no ne treba zaboraviti ni osobe iz stvarnog života: žene, muževe, djecu, prijatelje, poslovne kolege i tako redom. Opet je na igračima da sami shvate da su masovke igre, dakle isključivo namijenjene zabavi i da ne bi smjele mijenjati dosadašnje navike ljudi. Igrate li umjereno, stići ćete i na kavu s prijateljima, s djecom odraditi zadaću ili se naći s dragom ili dragim u dogovoreno vrijeme - igrati možete kad nemate drugih obaveza. Dakako, i u samim igrama upoznat ćete mnogo ljudi s kojima ćete kad-tad početi pričati i o stvarima koje se ne tiču samih igara, a možda će vam neki od njih postati i kućni prijatelji.

8. Varanje

Oni koji debelo zagrizu u svijet MMO-a ne prezaju od varanja bilo da se radi o kupovanju zlatnika od kineskih farmera ili korištenju sumnjivih programa koji će im osigurati neku korist. Varanjem je lako ostvariti ciljeve, no moramo upozoriti na to da su tvrtke koje su napravile igre vrlo rigorozne ako vas uhvate. Ako dobijete zabranu na par dana, možete se smatrati sretnikom, no najčešće su zabrane trajne i likovi koje ste teškom mukom stvorili bit će vam obrisani, a vi opet imate financijski trošak kupovanja nove igre ako želite nanovo krenuti - da ne pričamo da opet sve morate iznova. Osim toga, varanje uništava zabavu, a zabava je primarna stvar zbog koje se odlučujemo na igranje, ne samo MMO-a, već i svih drugih videoigara.