PROMJENE POTROŠAČKIH NAVIKA

Zbogom impulzivnoj kupnji i velikim šoping-centrima

27.07.2009 u 09:02

Bionic
Reading

Teško da će zbrzanu odluku Vlade o povećanju PDV-a na 23 posto do 1. kolovoza uspjeti provesti baš svih 50.000 trgovačkih objekata u RH, od kojih neki imaju i na desetke blagajni. Budu li njihovi radnici danonoćno radili, to bi, tvrde stručnjaci, mogli uspjeti samo mali trgovci. No koliko god prilagodba trajala, činjenica jest da će i to, a i očekivano povećanje cijena u maloprodaji, ponovno osjetiti najranjiviji - potrošači

ZAGREB - Boris Vukelić, predsjednik Ceha trgovaca HOK-a, kaže da se u početku neće dirati cijene proizvoda. U trgovini neprehrambenom i luksuznom robom, gdje su marže veće od 30 posto, još ima prostora za rezanje. No slijedi vruća jesen, pogotovo u maloprodaji prehrambene robe, gdje nema više prostora za smanjenje prosječnih marži oko 12 posto, piše Večernji list.

'Veći PDV značit će daljnje smanjenje kupovne moći i psihološki udar na spremnost potrošača za impulzivnom potrošnjom, karakterističnom u šoping-centrima. To znači da će i marketinške aktivnosti trgovaca i proizvođača biti manje efikasne. Krajnji kupci 'preselit će se' pak u manje formate, kupovat će češće, ali sa strukturom potrošnje orijentiranom na osnovne životne namirnice', kaže Dragan Munjiza, predsjednik uprave Gastro grupe.

Trgovci će, dodaje, taj moment iskoristiti da nadoknade maržu, koja je do sada investirana u popuste i akcije. Povećat će se cijene neprehrambenih proizvoda te proizvoda koji nisu u osnovnoj potrošačkoj košarici, jer će se na njih 'preliti' trošak izmjene informatičkih programa i cjenika na prodajnim mjestima te prekovremena ljudskog rada zbog izvanredne situacije, što će trgovce koštati otprilike dodatnih jedan posto ukupnog prometa.

U vrijeme kada pada vrijednost pojedinačne kupnje i dolazi do promjene strukture potrošnje - upravo se pad osobne potrošnje oko 10 posto odrazio na pad prometa u trgovini na malo - moguće linearno povećanje cijena zbog rasta PDV-a ne mora nužno rezultirati i linearnim povećanjem cijena, smatra Milica Rakuša Martulaš, direktorica Sektora trgovine HGK.

Drži da bi trgovci mogli reagirati diferencirano pri tomu koje će proizvode poskupiti, a kojima zadržati cijenu nauštrb vlastita profita, s obzirom na to da je bitka za svakog kupca, posebno nelojalnog, jedna od najvažnijih strategija trgovaca u borbi protiv krize.