Nije tajna da većini sadržaja pristupano putem mobilnih uređaja, što većinom znači da sadržaj “konzumiramo” u pokretu. Radimo li to dok vozimo ili hodamo, jasno je da se teško možemo koncentrirati na čitanje. Zato su glasovne, tj audio informacije odličan način za upijanje sadržaja. Vjerojatno svima prvo pada na pamet radio, no on cilja široku publiku. Što ako već imate svoju publiku, kojoj želite približiti sadržaj koji ih zanima na novi način? Mnogi mediji, ali i tvrtke, rješenje su pronašli u audiozapisima. Sav sadržaj, koji bi i inače slali svojim pretplatnicima putem newslettera ili prikazivali na svojim web stranicama, pretočili su i u glasovni format te tako omogućili korisnicima da sadržaj i poslušaju.

Popularnost audio formata prepoznao je i odbor svjetski poznate Pulitzerove nagrade, pa je tako od 2019. godine uveo nagradu koja nagrađuje izvrsnost u ovoj formi komunikacije. Nova nagrada dodjeljuje se “za istaknuti primjer audio novinarstva koje služi javnom interesu, kojeg karakterizira otkrivajuće izvješćivanje i prosvjetljujuće pripovijedanje”. Zato ne čudi što su mnoge svjetski poznate izdavačke kuće svoje članke i publikacije učinile dostupnim u formatu audiozapisa. Jedan od njih je i audio newsletter.

Što je audio newsletter?

Kada su pretplatnici prezauzeti ili jednostavno nisu raspoloženi za čitanje, vjerojatno će izbrisati newsletter koji dobiju ili ga jednostavno ostaviti nepročitanim. Ako im to postane navika, vjerojatno će otkazati pretplatu. Prema istraživanju NiemanLaba, 13% otkazivanja pretplata na digitalne vijesti rezultat je toga što korisnici imaju previše toga za pročitati u premalo vremena. Zato je približavanje sadržaja putem audio formata logičan korak naprijed. Iako se to na prvi trenutak može činiti, kod audio newslettera nije riječ o podcastu, niti je poanta da audio sadržaj zamjenjuje tekst, već je zamišljeno da zvuk oplemenjuje druge načine prezentacije sadržaja.

Slušati možemo dok vozimo, šetamo, trčimo ili radimo kućanske poslove, zato i kada nemamo vremena za čitanje možemo dolaziti do željenih informacija slušanjem. Zato svojim pretplatnicima, osim tekstualnog, trebamo omogućiti i audio verziju sadržaja kojeg im šaljemo. Za razliku od video sadržaja, za produkcije kojeg je potrebno mnogo pripreme, audio sadržaj ne zahtijeva mnogo – dobro izoliranu prostoriju s kvalitetnom opremom i dobrim govornikom. A uvijek je moguće angažirati i profesionalce koji već imaju svu opremu i nude uslugu po principu “ključ u ruke”.

Distribucija audio newslettera

Iako se čini logično samo ubaciti audiozapis u naš sljedeći newsletter, stvar nije toliko jednostavna. Nažalost, nije moguće ugraditi audio u obični e-mail na baš svim platformama , a ubacivanjem mnoštva privitaka dijeljenje bi moglo biti otežano, a riskiramo i gnjev pretplatnika kojima zatrpavamo ulaznu poštu. Međutim, možemo koristiti e-mail da obavijestimo pretplatnike o svom novom audio newsletteru i usmjerimo ih na pravo mjesto. Jedan od najboljih načina za distribuciju audio newslettera je putem podcast feeda unutar platformi kao što su poput Apple Podcasts, Spotify i Google Podcasts, koji dopiru do približno 485 milijuna korisnika diljem svijeta. Ove platforme korisnicima olakšavaju pronalaženje, slušanje i pretplatu na naš audio sadržaj. Ako svoj newsletter objavljujemo unutar vlastite web stranice, ondje je već moguće ponuditi ugrađenu audio verziju, na koju ćemo usmjeriti svoje pretplatnike.

Pokazatelji uspješnosti audio newslettera

Riječima Googleovog stručnjaka Johna Muellera, dodavanje audio sadržaja na samu web stranicu neće pomoći, ali ni odmoći pri rangiranju same web stranice. SEO optimizacija se u ovom slučaju ne može primijeniti, jer Google još uvijek nema poseban pretraživač za audiozapise, kao što recimo ima za fotografije. No, to ne znači da ne postoji indirektna korist od stavljanja pisanog sadržaja u audio format. Takav se sadržaj može, primjerice, više dijeliti. Očita prednost je i to što je sadržaj dostupan i onima koji ga ne znaju ili ne mogu iz bilo kojeg razloga čitati.

Postoje ključna pokazatelja uspješnosti (KPI) na koje treba obratiti pozornost kada gledamo koliko je uspješan naš audio sadržaj:

Impresije – koliko se puta naš audio sadržaj pojavio na ekranu posjetitelja? Možda trebamo prilagoditi SEO praksu za poboljšanje vidljivosti tekstualnog materijala, pa će samim time porasti i broj audio pregleda?

Stopa slušanja – broj pregleda samog zapisa uvijek možemo usporediti s brojem pregleda stranice te tako vidjeti koliko korisnika odabire audio opciju. Ako tim brojem nismo zadovoljni, možda je potrebno promijeniti kanal distribucije sadržaja, pa ga s web stranice preseliti na platformu koja je više namijenjena slušanju.

Zadržavanje slušatelja – koliko dugo korisnici slušaju naš audio sadržaj? Ako se slušatelji ne angažiraju u određenom trenutku, možda trebamo pregledati svoj sadržaj da vidimo je li problem u samom sadržaju, njegovoj duljini ili nečem trećem.

7 savjeta za uspješan audio newsletter

Baš kao i sa svim digitalnim sadržajem, ključ je u tome da slušamo želje naše ciljane publike i prilagodimo svoj sadržaj kanalu putem kojeg ga želimo distribuirati, pazeći na stvari kao što je optimizacija za tražilice. Ovo su naši zlatni savjeti za uspješan audio sadržaj:

1. Relevantan sadržaj

Svojim korisnicima i postojećim newsletter pretplatnicima ne želimo ponuditi nešto što od nas ne očekuju. Ako su se pretplatili na vijesti o našim proizvodima i novostima iz industrije, svakako im ne trebaju vicevi dana ili recept za našu najdražu pitu (osim ako ne vodimo blog o slasticama). Sadržaj koji nudimo u audio formatu mora odgovarati ostatku naše ponude i pratiti filozofiju našeg brenda.

2. Pisanje prilagođeno mediju

Pisanje za radio, televiziju i tiskane medije nije nikada isto. Duljina rečenice je različita, baš kao i način izražavanja. U djelu napisanom za slušanje, rečenice moraju biti kraće, a koncepti se objašnjavati više razgovorno. Informacije moraju biti predstavljene na način koji se lako prati, s obzirom na to da slušatelj ne može samo na brzinu pročitati prethodnu rečenicu ako izgubi nit. Možda može vratiti dio audio sadržaja unatrag, ali to obično završi tako da ode predaleko ili preblizu, jer je na slideru nemoguće točno odrediti gdje željena rečenica počinje ili završava.

3. Kvalitetan zvuk

Amaterski napravljene snimke, jedva razumljive i pune smetnji, nikom neće biti zanimljive. Kvaliteta reprodukcije je iznimno važna, skoro kao i sam sadržaj. Ovisno o “tonu” kojeg naš brendi li tvrtka zastupa, moramo svakako paziti i na glas koji čita audio sadržaj – odgovara li našoj publici više ozbiljan ženski glas, razigrani muški ili neka druga kombinacija? Idealno je da osoba koja čita takav sadržaj bude profesionalni spiker, no ako i odaberemo nekoga tko se time nikada nije bavio, svakako bi bilo dobro da ta osoba ima dobru dikciju, ugodnu boju glasa i zna se ponašati pred mikrofonom.

4. Transkript teksta

Iako tražilice ne mogu čitati audio datoteke, mogu razumjeti tekst. Stvaranje prijepisa, tj transkripta ili naslova za naš audio sadržaj učinit će ga pristupačnijim osobama s oštećenjem sluha, kao i pomoći tražilicama da ga učinkovitije indeksiraju. Iako se web stranice ne rangiraju po broju različitih vrsta elemenata multimedije koje sadrže, možda bi bilo dobro i ubaciti fotografiju koja će taj isti sadržaj napraviti vidljivijim i za one koji pretražuju fotografije putem tražilice.

5. Optimizirani nazivi

Kada učitavamo audio datoteke na svoju web stranicu ili platformu za hosting, poželjno je koristiti opisne nazive datoteka, bogate ključnim riječima. To će pomoći tražilicama da identificiraju audio sadržaj. Umjesto da datoteku nazovemo “clanak_jedan.mp3”, bilo bi bolje nazvati je “Audio_newsletter_savjeti_za_rangiranje_sadržaja.mp3”. Isto vrijedi i za druge multimedijske elemente, pa tako i za audiozapise.

6. Povezivanje sadržaja

Neke kompanije koje su na svojim aplikacijama već uvele audio sadržaj, primijetile su da povezivanjem sadržaja korisnicima mogu prezentirati sadržaj na koji inače ne bi samostalno kliknuli, ali ga ne žele prekidati jednom kada se već pokrenuo. Baš kao i playlista koju slažemo na YouTubeu, tako možemo podesiti naše audiozapise da se reproduciraju jedan za drugim, dok ih korisnik sam ne odluči zaustaviti ili promijeniti. Time slušateljima možemo otkriti zanimljivosti do kojih inače ne bi sami došli, ali i povećati svoj doseg i broj reprodukcija.

7. Promocija sadržaja

Društveni mediji izvrstan su način za promoviranje audio newslettera. Jednom objavljeni sadržaj možemo jednostavno podijeliti na svim našim profilima društvenih medija te ih time učiniti dostupnijima našim korisnicima, ali i široj publici. Uz zanimljive videozapise i fotografije koje prate naše objave, tako ćemo uvijek imati sadržaja za podjelu. Možemo pokrenuti i vlastiti podcast kanal za lakše dijeljenje audiozapisa, a pretplatnicima ponuditi dodatne sadržaje ili popuste za naše usluge ili proizvode.

Podijelite