VJEROVALI ILI NE

Većina Hrvata želi u privatnike

19.09.2012 u 14:40

Bionic
Reading

Suprotno dosadašnjim istraživanjima koja pokazuju da hrvatski građani nemaju velike poduzetničke ambicije, istraživanje portala MojPosao i Veleučilišta Vern pokazalo je da većina građana razmišlja o pokretanju vlastitog posla

Čak 82 posto od 400 ispitanih građana izjasnilo se da razmišlja o otvaranju svog obrta ili tvrtke, a 10 posto sudionika ankete već je pokrenulo svoje poslovne projekte. Samo osam posto ispitanika nije se nikada planiralo baviti poduzetništvom. Zanimljivo je da o poduzetništvu razmišlja gotovo identičan broj i žena i muškaraca (82% nasuprot 83%), dok je među onima koji su već otvorili svoje tvrtke ili obrte ipak više muškaraca (12%) nego žena (7%).

Ipak, većina potencijalnih poduzetnika nije spremna učiniti presudni korak u skoroj budućnosti. 43 posto to planira učiniti za više od tri godine, dok ih 33 posto isto planira u razdoblju od jedne do tri godine. Najmanje je onih koji svoj poduzetnički pothvat planiraju ostvariti unutar godinu dana (17%).

'RAD ZA SEBE' - GLAVNI MOTIVATOR

Istraživanje je pokazalo da stručna sprema ne utječe u značajnijoj mjeri na razmišljanje o poduzetništvu, budući da se afirmativno izjasnio podjednak dio ispitanika svih obrazovnih skupina.

'Rad za sebe' glavni je razlog za pokretanje vlastitog posla (71%), dok na drugom mjestu ispitanici navode 'želju za većom zaradom' (51%) te za 'financijskom neovisnošću' (49%). Samo je 15 posto ispitanika navelo da bi se poduzetništvom počeli baviti zbog nemogućnosti pronalaska (drugog/boljeg) posla.

Rezultati pokazuju da većina ispitanika (92%) misli kako u njihovoj okolici postoje neiskorišteni resursi na temelju kojih bi se mogao stvoriti profitabilan poduzetnički pothvat: u turizmu (40%), poljoprivredi (36%), ekologiji (29%) i proizvodnom obrtništvu (28%).

NAJVIŠE PRILIKA U TURIZMU I ICT-u

Slijedom toga, smatraju da bi oni svoj profitabilni poduzetnički pothvat mogli ostvariti u turizmu (37%), ICT-u (23%), proizvodnom obrtništvu (22%), te ugostiteljstvu (20%) i trgovini (19%).

Ispitanici navode kako u njihovoj okolici postoje pozitivni čimbenici za bavljenje poduzetništvom. To su u većoj mjeri raspoloživi resursi – ljudski, prirodni ili materijalni (52%), zatim potražnja (40%) i prometna povezanost (36%). Pritom žene u većoj mjeri prepoznaju raspoložive resurse i prometnu povezanost, a muškarci potražnju i (ne)postojanje konkurencije. Samo 18 posto ukupnog broja ispitanih smatra kako u njihovoj okolici ne postoje pozitivni čimbenici za bavljenje poduzetništvom.

203721,200264,199988,199100
MANJAK IZVORA FINANCIRANJA

Otežavajući čimbenici su nedostatak izvora financiranja
(64%), korupcija (59%), zahtjevi lokalnih vlasti (47%) i nedostatak poticaja (42%). Muškarci u najvećoj mjeri smatraju da je otežavajući faktor korupcija, a žene, nedostatak izvora za financiranje. Samo je pet posto svih ispitanika istaknulo kako u njihovoj okolici ne postoje otežavajući čimbenici za bavljenje poduzetništvom.

Većina ispitanika (64%) upoznata je s nekim od programa za poticanje malog i srednjeg poduzetništva, a ponajviše s programima franšiznog poslovanja (41%), programom Poduzetništvo za žene (40%), Poduzetničkim zonama (37%) i programima Obrazovanja za poduzetništvo (36%).