veliki skandal

Tržište kave u Srbiji: Atlantic i Strauss pod istragom zbog mogućeg namještanja cijena

28.09.2021 u 14:25

Bionic
Reading

Tržište kave u Srbiji karakterizira činjenica da dva proizvođača kontroliraju čak 80 posto tržišnog kolača. Atlantic grupa drži robne marke Grand kafa, Barcafe i Bonito dok Strauss Adriatic drži Doncafe i Kafu C

Povjerenstvo za zaštitu tržišnog natjecanja (KZK) jučer je objavilo da će pokrenuti postupak ispitivanja povrede konkurencije jer u prethodnih pet godina cijene dva najjača proizvoda mljevene kave, Grand Gold i Donkafe moment od 200 grama, pokazalo je istraživanje KZK, nisu se mijenjale u skladu s cijenama sirove kave. Kava u Srbiji nije pojeftinila ni kad je cijena sirove kave na svjetskim burzama dosegla desetogodišnji minimum.

S druge strane utvrđeno je da stupanj korelacije cijena ova dva proizvoda iznosi čak 80 posto te da postoji 'vrlo visoka usklađenost kretanja cijena ova dva proizvoda'.

KZK je primijetio da je početkom 2017. cijena kave oba proizvođača naglo i istovremeno skočila, a nakon toga nije se značajno smanjila, piše beogradski Danas.

U tržišnom natjecanju, kada bi cijena sirovina pala, jedan od sudionika to bi iskoristio kako bi pokušao osvojiti što veći dio tržišta uz nižu cijenu.

Tijekom 2017., 2018. i 2019. godine cijena sirove kave pala je na najnižu razinu u prethodnih 10 godina, a tek se 2021. vratila na razinu iz 2017. godine.

Nitko od igrača to nije iskoristio za snižavanje cijena iako prema godišnjem izvješću za 2017. Strauss Adriatic navodi kako su 'na prodaju utjecala poskupljenja, osobito u prvom tromjesečju, unatoč trendu preferencija potrošača za kupnjom jeftinijih marki kave i eroziji cijena zbog oštre konkurencije'.

Također, prema izjavama predstavnika obje tvrtke, cijena sirove kave sudjeluje s preko 90 posto u formiranju cijene finalnog proizvoda.

'Može se očekivati ​da će se maloprodajne cijene mljevene kave i cijene sirove kave na burzama kretati u istom smjeru te da postoji korelacija kretanja cijena u promatranom razdoblju', objasnio je KZK, 'u suprotnom smjeru od cijena sirovina', pa je zaključeno da se cijene formiraju pod utjecajem nekih drugih čimbenika, a ne kao posljedica tržišnih uvjeta.

KZK je također primijetio dosljednost izjava predstavnika obje kompanije u vezi s budućim kretanjima cijena. Tako je u razdoblju od 2017. do danas tvrtka Strauss Adriatic u nekoliko navrata javno iznosila procjene hoće li promjene na svjetskom tržištu sirove kave utjecati na promjene cijena u Srbiji, ponavljajući konstataciju da se cijene od tada nisu mijenjale 2017. i da se neće mijenjati.

Slične izjave u medijima primijetio je i generalni direktor strateškog poslovnog područja kave Atlantic grupe. I doista se cijena kave nije promijenila.

'Slijedom navedenih izjava može se primijetiti da je tijekom promatranog razdoblja došlo do podudarnosti u izjavama da neće doći do promjene cijena, kao i da nakon ovih izjava nije došlo do povećanja, ali ni do pada cijena. Posljednja od uočenih izjava je izjava direktora tvrtke Strauss Adriatic iz srpnja 2021. godine, prema kojoj će kava poskupjeti u sljedeća dva mjeseca, bez navođenja visine povećanja, ali s napomenom da se radi o minimalnom povećanju cijene. Krajem srpnja 2021. godine, nakon ove izjave, uslijedila je izjava generalnog direktora strateškog područja poslovanja Kava Atlantic grupe, koja je potvrdila da će doći do povećanja maloprodajnih cijena kave i da su korekcije cijena neizbježne', objasnio je KZK.

Zbog svega toga KZK je zaključio da dvije najveće tvrtke na tržištu kave, najranije od 2017. do 2020., a moguće i kasnije, usklađuju poslovne strategije u pogledu cijena mljevene kave.

'Na ovaj način predmetna društva bi suradnjom zamijenila međusobnu konkurenciju, pri čemu navedeno ponašanje ima za cilj ili posljedicu značajno ograničavanje, narušavanje ili sprečavanje konkurencije u Srbiji', zaključuje KZK.