MEĐUNARODNI IGRAČI

Top 10 najvećih hrvatskih izvoznika

16.06.2012 u 17:09

Bionic
Reading

Na listi 10 najvećih hrvatskih izvoznika prednjači Ina sa 10,47 milijardi kuna robnog izvoza, a pored naftnog diva još samo sedam hrvatskih tvrtki je u 2011. na inozemna tržišta plasiralo proizvode vrednije od milijardu kuna. Uz plin i naftu, najznačajniji hrvatski izvozni proizvodi su umjetna gnojiva, farmaceutski proizvodi i transformatori. Među prvih deset izvoznika najveći napredak postigla je kutinska Petrokemija, a najviše su nazadovali brodograditelji

Prema podacima Fine, 1.000 najvećih hrvatskih kompanija lani je ostvarilo 71,5 milijardi kuna izvoza, što znači da im je svaka šesta kuna stigla sa stranih tržišta. Međutim, činjenica da gotovo polovine od 1.000 najvećih uopće nema na listi izvoznika ili izvoze samo sporadično, svjedoči o nedovoljnoj prisutnosti hrvatskih proizvoda na stranim tržištima.

Ina uvjerljivo na vrhu

Vodeća na listi top 10 hrvatskih izvoznika je Ina s ostvarenih 10,47 milijardi kuna robnog izvoza. Ina je u prošloj godini dodatno učvrstila svoj položaj povećanjem izvoznih rezultata za 22,3 posto. Na žalost, bolji izvozni pokazatelji Ine više su posljedica rasta cijena nafte nego povećanja tržišnih udjela na inozemnim tržištima.

Najveći pomak na ljestvici, s petog na drugo mjesto, načinila je kutinska Petrokemija, koja je 2011. izvezla umjetnih gnojiva u vrijednosti 1,91 milijardu kuna, pojačavši izvozne prihode za 37,7 posto.

Treće mjesto s izvozom od 1,88 milijardi kuna zadržala je Pliva unatoč blagom padu od 1,8 posto u odnosu na 2010. godinu. Pliva, koja se od 2008. nalazi u sastavu Teva grupe, izvozi više od 80 posto proizvodnje, a najveća izvozna tržišta su joj Rusija i SAD.

Četvrtu poziciju s 1,80 milijardi kuna izvoza učvrstila je austrijska tvrtka Boxmark Leather, koja u Hrvatskoj proizvodi navlake za sjedala za automobilsku industriju. Gotovo cjelokupnu proizvodnju Boxmark plasira renomiranim svjetskim proizvođačima automobila kao što su Daimler-Mercedes, Volkswagen, Audi, Porsche, BMW, Bentley, Bugatti, Maybach… Tvrtka sa sjedištem u Trnovcu Bartolovečkom ima više od 3.000 zaposlenih, a prije mjesec dana otvorila je još jedan pogon u Zlatar Bistrici.

Brodogradnja gubi snagu

U odnosu na 2010. godinu najviše su nazadovali brodograditelji. S liste je ispao Brodosplit, a Uljanik, jedino veliko hrvatsko brodgradilište koje pozitivno posluje, palo je s drugog na peto mjesto. U odnosu na 2010. izvozni prihodi Uljanika niži su za gotovo milijardu kuna, što svjedoči o dramatičnom smanjenju aktivnosti velikih domaćih škverova, koji su godinama bili najveći hrvatski izvoznici s najprepoznatljivijim hrvatskim izvoznim proizvodom. Uljanik je u 2011. godini isporučio pet brodova, dva višenamjenska broda za prijevoz automobila, kamiona i kontejnera, dva jaružara i jedan brod za prijevoz rasutog tereta.

Na šestom mjestu zadržala se tvrtka Končar energetski transformatori, koja je po izboru Hrvatske udruge izvoznika proglašena najuspješnijim velikim hrvatskim izvoznikom. Tvrtka u većinskom vlasništvu Siemensa, koja proizvodi sve vrste transformatora velikih snaga, plasirala je na globalno tržište proizvoda u vrijednosti 1,22 milijarde kuna

197226,193104,139461,160375Croatia Airlines nadomak milijardu kuna izvoza

Na sedmo mjesto, s ranijeg desetog, izbio je državni gubitaš Croatia Airlines, koji je u prošloj godini povećao izvoz za 17,9 posto, približivši se granici od milijardu kuna. Blagi rast izvoza i pomak za jedno mjesto ostvarila je ICT tvrtka Ericsson Nikola Tesla, koja je prošle godine na inozemna tržišta plasirala roba i usluga u vrijednosti 903 milijuna kuna.

Znatno slabije izvozne rezultate zabilježili su brodari, koji većinu prihoda ostvaruju u inozemstvu. Zahvaljujući nižim vozarinama, najveći hrvatski pomorski brodar, zadarska Tankerska plovidba, pretrpjela je pad izvoza od 11,09 posto i  spustila se s osmog na deveto mjesto.

Top listu 10 najvećih izvoznika zaključuje TLM TVP, koji je prošle godine izvezao valjanih aluminijskih proizvoda u vrijednosti 781 milijun kuna. Šibenski gubitaš trebao je biti prodan austrijsko-švicarskom industrijskom koncernu Montana Tech Components, ali ugovor o kupnji sporazumno je stavljen izvan snage jer nisu ispunjeni svi preduvjeti koje je tražio kupac.