EKONOMISTI SKEPTIČNI

Tko će platiti Kosoričin 'New Deal'?

12.03.2010 u 16:03

Bionic
Reading

Najava novog investicijskog ciklusa kojom je premijerka Jadranka Kosor danas obradovala poslodavce neminovno otvara pitanje i izvora financiranja planiranih investicijskih projekata

Nema sumnje da javna poduzeća koja bi, prema premijerkinim riječima, trebala biti nosioci kapitalnih ulaganja teških oko 12,6 milijardi kuna, nemaju dovoljno kapitala za tako velike investicije.

U postojećim uvjetima dodatno zaduživanje na financijskom tržištu bilo bi vrlo rizično pogotovo ako se uzme u obzir visoka zaduženost većine javnih poduzeća.

'Sve je to divno i krasno kad bi za to bilo novca. HEP samo Končaru duguje oko milijardu kuna, slično je i kod ostalih državnih tvrtki. To je kao da imate dugove za dva automobila, stambeni kredit i nedovršenu kuću, a vi želite i dalje investirati. Radi se o balkanskoj fori!' kritičan je prema Vladinom planu ekonomist Ante Babić

Slično razmišlja i Damir Novotny za kojeg će državna ulaganja samo produbiti trenutačnu lošu ekonomsku sliku Hrvatske.

'Riječ o jačanju državne potrošnje što će dovesti do fiskalnih problema i pogoršat će vanjskotrgovinsku bilancu. I dosad smo gradili autoceste i sportske dvorane, ali za to smo gotovo sve uvozili. Pametnije bi bilo taj novac dati privatnim kompanijama. U ovom trenutku potrebna nam je javna štednja i privatne investicije', kaže Novotny.

Ako se već ide u ulaganje u kapitalne projekte, poput željezničke pruge Zagreb – Rijeka ili gradnje novih energetskih objekata, za takve investicije, smatra Novotny, potrebno je privući strane ulagače putem javno-privatnog partnerstva ili izdavanjem koncesija.

'Kad je riječ o željeznici trend je u Europi da se ide u liberalizaciju tržišta. Zbog čega Hrvatske željeznice moraju biti vlasnik kolodvora ako se oni mogu dati na upravljanje privatnim investitorima', ističe Novotny.