SLAB INTERES ULAGAČA

Sve izgledniji plan B za škverove

24.03.2010 u 08:00

Bionic
Reading

Tri tjedna prije isteka roka za predaju ponuda za kupnju šest hrvatskih brodogradilišta sve je manje izgledno da će se pojaviti spasonosni ulagači. Dosad je otkupljeno desetak ponudbenih dokumentacija, a osim već poznatih igrača iz prvoga kruga, novo ime je jedino samoborska tvornica vijaka DIV. U nedostatku interesa ulagača, sve je izgledniji plan B koji Vlada priprema u tajnosti

U prvom krugu samo dvije ponude

U prvom krugu privatizacije za šest brodogradilišta stigle su samo dvije ponude koje su odbijene jer nisu ispunile obvezne uvjete natječaja. Tvrtka More Trogir, Slobodana Ljubičića, predala je ponudu za Brodotrogir, a tvrtka Adriamar za splitsko Brodogradilište specijalnih objekata.

Kako neslužbeno doznajemo, u HFP-u je dosad otkupljeno desetak ponudbenih dokumentacija. U igri je i dalje dio ponuđača iz prvog kruga, a novo ime je zasad jedino samoborska tvornica vijaka DIV, jedan od značajnijih dobavljača repromaterijala za hrvatske škverove. Član uprave DIV-a Darko Pappo potvrdio je otkup ponudbene dokumentacije za četiri brodogradilišta. DIV je jedini krenuo i u dubinsku analizu poslovanja škverova, nakon čega će donijeti odluku hoće li dati ponudu.

Među ostalim potencijalnim investitorima ističe se austrijska metalurška kompanija A-tec Industries, većinski vlasnik tvornice Đuro Đaković – termoenergetska postrojenja. Austrijska tvrtka je u prvom krugu iskazala interes za riječki 3. maj, ali nije predala ponudu.

Interes za sudjelovanje u drugom krugu potvrdio je i Danko Končar, kontroverzni 'kralj kroma'. Međutim, kako se on namjerava javiti na natječaj jedino pod uvjetom da država preuzme sve dospjele dugove škverova, šanse za pozitivan ishod su minimalne.

Deklarativni interes za Kraljevicu u drugom krugu iskazao je i srpski milijarder Phillip Zepter, ali dosad nije poduzeo konkretne korake. Slobodan Ljubičić i dalje je zainteresiran za Brodotrogir, a Goran Prgin, vlasnik NCP-a za splitski BSO (Brodogradilište specijalnih objekata). 

Zakašnjelo lobiranje u Koreji i Kini

Za razliku od prvog pokušaja privatizacije, Vlada je u drugom krugu zauzela aktivniji pristup prema potencijalnim investitorima. Delegacija ministarstva gospodarstva početkom ožujka obišla je Južnu Koreju, a ovih dana predstavlja potencijale hrvatske brodogradnje u Kini. Međutim, upitan je doseg ovih Vladinih akcija s obzirom na loše stanje na svjetskom tržištu. Naime, u uvjetima drastičnog pada potražnje za brodovima i

U drugom krugu povoljniji uvjeti

U drugom krugu privatizacije potencijalnim ulagačima ponuđeni su povoljniji uvjeti. Država je kroz izdvajanje pomorskog dobra umanjila svoja potraživanja prema brodogradilištima, tako da su potencijalnim ulagačima za osam milijardi kuna smanjeni vlastiti troškovi restrukturiranja. Drugi uvjeti ostali su nepromijenjeni. Kupci su dužni dostaviti program restrukturiranja u trajanju od pet godina, pri čemu njihov vlastiti udio u restrukturiranju mora biti najmanje 40 posto. Također, dužni su preuzeti jamstva koje je država dala bankama. Rok za podnošenje ponuda je 19. travnja 2010.

brodograđevne velesile suočene s velikim problemima u popunjavanju vlastitih kapaciteta.

Stoga je malo vjerojatno da će se neko od velikih korejskih ili kineskih brodogradilišta u ovom trenutku odlučiti na proširenje postojećih kapaciteta. Prema neslužbenim informacijama, iz Koreje je stiglo samo pismo namjere u kojem se od HFP-a traže detaljnije informacije o škverovima, ali dosad nisu otkupili nijednu dokumentaciju.

Vlada u tajnosti radi na planu B

'Vrlo je vjerojatno da će privatizacija biti neuspješna za neka od brodogradilišta', ističe sindikalist Ozren Matijašević, koji predlaže Vladi da se usredotočiti na izradu alternativnog plana za opstanak brodogradilišta. 'Presmiješno je da tri tjedna prije isteka natječaja vladina delegacija traži ulagače. Istraživanje tržišta trebalo je napraviti prije raspisivanja natječaja', kritičan je Matijašević.

Premda je premijerka Jadranka Kosor potvrdila da Vlada radi na planu B, Matijašević kaže da sindikate nitko još nije uključio u pregovore.

On napominje da Europska unija ne inzistira na stečajevima brodogradilišta ukoliko ne uspije privatizacija. 'EU samo traži da se smanje potpore brodogradilištima na razinu koja odgovara europskim standardima', tvrdi Matijašević dodajući da je ključno efikasno provođenje restrukturiranja.

Matijašević predlaže da se u priču uključe kooperanti i dobavljači brodske opreme. 'Oni posluju pozitivno i životno su zainteresirani za opstanak brodogradilišta', tvrdi Matijašević i najavljuje da će po isteku natječaja pokušati organizirati njihov klaster, koji bi pod određenim uvjetima ušao u vlasničku strukturu škverova.