PLATNE NAVIKE

Svaku drugu kupnju plaćamo karticom

24.05.2011 u 14:21

Bionic
Reading

Hrvatski građanin u prosjeku posjeduje tri platne kartice, koje koristi svakodnevno ili dvaput tjedno, a najčešće ih pegla prilikom kupovine hrane i pića, pokazuju rezultati online istraživanja MasterIndex koje je kompanija MasterCard Europe provela u Hrvatskoj u travnju 2011. godine

Premda se navike u korištenju kartica nisu znatno promijenile u posljednjih godinu dana, blago smanjenje prosječnog broja kartica po korisniku (sa 3,1, na 2,9) ukazuje da su hrvatski građani ipak reducirali broj kartica i racionalnije se odnose prema troškovima.

O tome svjedoči i podatak da je u odnosu na 2010. porastao broj korisnika koji su upoznati s točnim troškovima kartice (naknade, članarine, kamatne stope) na 42 posto, tako da četiri od 10 ispitanika, skoro polovina, zna točne iznose.

Stižu beskontaktne kartice

PayPass™ je inovativna beskontaktna opcija plaćanja koja će se uskoro pojaviti i u Hrvatskoj. Korisnicima pruža brzu i jednostavnu alternativu gotovini te je idealno rješenje za područja u kojima je brzina važna - poput restorana brze prehrane, benzinskih stanica, drogerija, kina i sl. Riječ je o tehnologiji koja može biti dodana bilo kojem MasterCard® ili Maestro® računu, odnosno primijenjena na bilo koju od tih kartica. Potrošači jednostavno dodirnu posebno opremljen POS terminal ('tap and go') svojom PayPass karticom ili uređajem - na primjer privjeskom za ključeve ili satom s ugrađenom funkcijom za plaćanje, odnosno mobilnim telefonom koji ima funkciju beskontaktnog plaćanja. Na taj način uklanja se potreba za traženjem gotovine ili sitnog novca, provlačenjem ili davanjem kartice prodavaču te ukucavanjem PIN-a ili potpisivanjem slipa.

Unatoč recesiji, korisnici platnih kartica u Hrvatskoj ne gube optimizam te vjeruju u poboljšanje financijske situacije, uspijevaju upravljati budžetom u vrijeme krize i koriste prednosti platnih kartica prilikom plaćanja.

Tako je u odnosu na 2010. porasla popularnost debitnih kartica zbog uvođenja pogodnosti za korisnike kao što su plaćanja s odgodom te plaćanja na rate, koje su se tradicionalno povezivale s kreditnim karticama.

U prosjeku korisnici platnih kartica upotrebljavaju kartice u 50 posto svojih kupnji, a jednostavnost prilikom plaćanja glavna je motivacija za korištenje.

Kartice su postale dio svakodnevnog života građana, većina ispitanika koristi kartice svakodnevno ili dvaput tjedno, a dvije trećine ispitanika bilo bi spremno koristiti kartice za račune od 50 kuna ili čak i niže. Platne kartice najčešće se koriste prilikom kupovine hrane i pića, i to u čak sedam posto kupovina.

Čak 91 posto ispitanika platne kartice nosi sa sobom na putovanjima u inozemstvo, no zanimljivo je da ih tek njih 30 posto zaista tom prilikom koristi. Tijekom odmora u Hrvatskoj gotovina je za većinu još uvijek prvi izbor pri odabiru načina plaćanja, no kartice većinom koriste za plaćanja na benzinskim postajama te za kupnju hrane, pića, odjeće i obuće.

Istraživanje je također pokazalo da sve veći broj korisnika platnih kartica koristi internet, što predstavlja dobru osnovu za daljnji razvoj elektronskog plaćanja u zemlji. Međutim, korisnici platnih kartica tek povremeno kupuju putem interneta. Kada je u pitanju sigurnost kupovine putem interneta, većina korisnika pokazala je povjerenje.

’Ipak, treba istaknuti da je 39 posto ispitanika koji ne koriste e-trgovinu istaknulo upravo bojazan o nedovoljnoj sigurnosti kao najčešći razlog izbjegavanja kupnje na internetu. Na drugom mjestu razloga zašto ne kupuju putem interneta ispitanici su naveli da sve što im je potrebno ionako mogu kupiti u fizičkim trgovinama. Ovi podaci kazuju nam da je korisnike potrebno dodatno educirati o sigurnosti i pametnoj online kupovini te o svim pogodnostima koje e-trgovine pružaju u vidu bogate ponude i posebnih popusta’, kazala je Aleksandra Babić, voditeljica marketinga i odnosa s javnošću MasterCard Europe.

Korisnici interneta u Hrvatskoj najčešće kupuju na inozemnim online stranicama (njih 40 posto), dok usluge hrvatskih online trgovina koristi tek 29 posto ispitanika.