upozorava UGP

'Leasing kuće počele oduzimati vozila povremenim prijevoznicima putnika'

19.04.2021 u 13:45

Bionic
Reading

Udruga Glas poduzetnika u ponedjeljak je upozorila na težak položaj povremenih prijevoznika putnika kojima su nakon isteka moratorija leasing kuće započele oduzimati vozila, a na naplatu su im dospjele sve kamate, te pozvala da se odmah donesu odluke i zadovoljavajući programi financijske pomoći.

U priopćenju se podsjeća da je Odbor za prijevoz Udruge Glas poduzetnika 24. ožujka održao sastanak s Ministarstvom mora, prometa i infrastrukture, a 25. i 26. ožujka dodatne konzultacije s predstavnicima ministarstva oko modela financijske pomoći. Nakon sastanaka i konzultacija na kojima je dogovorena konkretna pomoć, Vlada Republike Hrvatske i nadležna ministarstava nisu donijela odluku kako bi se riješio problem poduzetnika kojima su istekli moratoriji, tvrde iz Glasa poduzetnika.

Ističu i kako su leasing kuće tada inicijalno podržale zahtjeve koje imaju povremeni prijevoznici putnika i izrazile želju za odobravanje daljnjih reprograma.

"Ono što nas je nakon takvog početnog stava leasing kuća neugodno iznenadilo je činjenica da su leasing kuće ipak krenule u oduzimanje vozila. Raspolažemo s informacijama da je oduzeto minimalno 30 vozila u protekla dva tjedna. Isto tako, dok od leasing kuća dobivamo informacije kako masovno odobravaju reprogram, na terenu je situacija u potpunosti drugačija", tvrde iz udruge Glas poduzetnika.

Prema saznanjima te udruge, "leasing kuće odobravaju reprogram za vozila za koja su sigurni da ih ne mogu prodati, dok za ostala vozila, za koja postoji prilika da se prodaju i za pola cijene, ne odobravaju reprograme".

Prenose i kako se članovima udruge dogodilo "i da potpišu reprogram na 12 mjeseci, da bi samo nekoliko dana kasnije dobili novu ponudu u kojoj se 12 mjeseci zamjenjuje sa samo tri mjeseca".

Veliki problem, tvrde iz udruge Glas poduzetnika, predstavlja i Hrvatska narodna banka koja nije izdala nikakve upute za nove moratorije, odnosno za reprograme. Leasing kuće pritom nisu pozvane na sastanak u Ministarstvo financija kako bi se dogovorili potencijalni reprogrami i državna jamstva.

"Također, moramo istaknuti da su do Odbora za prijevoz došle informacije kako se osmišljava model po kojemu bi se isplaćivala mjesečna naknada po vozilu od sada pa na dalje, 'po uzoru na druge europske države'. Moramo istaknuti da druge države to rade od početka korona krize te da se ne može samo tako 'izbrisati' proteklih godinu dana. Također, u drugim državama nakon godinu dana takve pomoći, prijevoznici u povremenom prijevozu putnika nemaju problem s plaćanjem kamata na leasinge jer su ih u međuvremenu od navedene pomoći platili", ističu iz udruge Glas poduzetnika. 

Smatraju da takav model ne može spasiti niti jednog prijevoznika jer oni nemaju čime podmiriti dugove koji su se nakupili u posljednjih godinu dana, a ne razumiju zašto se pokušava pronaći model koji nema nikakvog doticaja s onim što su dogovarali. 

"Apeliramo da se prihvate prijedlozi koje su prijevoznici zajedno s predstavnicima Ministarstva mora, prometa i infrastrukture osmislili i predložili. Radi se o iznosu od 200 milijuna kuna koje će spasiti cijelu djelatnost, radna mjesta i osigurati opstanak tvrtki. U suprotnom, ta bi djelatnost mogla bi postati prva trajno uništena grana hrvatskog gospodarstva bez ikakve šanse za oporavak", upozoravaju iz udruge Glas poduzetnika, apelirajući i da se odluke i zadovoljavajući programi financijske pomoći donesu odmah. 

Koordinator Odbora za prijevoz udruge Glas poduzetnika Marko Slišković u priopćenju podsjeća da je prije nepuna četiri tjedna izjavio da se nazire svjetlo na kraju tunela za povremeni prijevoz putnika.

"Nažalost, svijeća je pregorjela, 1. travanj odavno je prošao, sve leasing kuće poslale su klijentima pune rate i kamate za proteklo razdoblje. Probili smo datum dospijeća plaćanja i tu je nažalost kraj. Tragično je da se apsolutno ništa nije učinilo za pomoć povremenom prijevozu. Čestitam premijeru Plenkoviću, ministru Mariću i ministru Butkoviću što su Hrvatsku svrstali uz bok s Albanijom, kao jedine zemlje u Europi koje nisu pomogle djelatnosti povremenog prijevoza putnika", ističe Slišković, kojega zanima i "za koga je pripremljen teren zbog kojega mora propasti preko tisuću tvrtki i tko će spremiti lovu u džep".