TVRTKA NA MINIMALCU

Konkurencija i vremenske neprilike pritisnule Eurovoće

14.07.2012 u 08:00

Bionic
Reading

Kako su sve nestabilnije vremenske prilike djelovale na proizvodne planove jedne od najuspješnijih slavonskih prehrambenih tvrtki, provjerili smo u pogonima i na plantažama Eurovoća iz Orahovice. Poplava, tuča i mraz ozbiljno su ugrozili prinos višnje, a zbog suše na udaru su nasadi krastavaca, ali tvrtka svejedno planira izvoz u vrijednosti od četiri milijuna eura

Orahovičko Eurovoće, u čijem sastavu djeluje i slatinska Marinada, zbog nestabilnih vremenskih prilika ove će godine teže ostvariti planiranu proizvodnju. Prije desetak dana završili su s berbom, otkupom i preradom 1.400 tona višnje, čiji je prinos, zbog poplave, tuče i mraza bio znatno ispod očekivanog – ove im je godine uništeno 95 posto roda na 190 hektara vlastitih plantaža. S tih su površina uspjeli dobiti tek stotinjak tona višnje, a za ostatak su se pobrinuli otkupom. Plaćali su je 4,20 kuna za kilogram, što je veća cijena od prošlogodišnje, kada su nudili 3,30 kuna.

Slično prolaze i s krastavcem kojemu ove godine štete visoke temperature i suša. Nastavi li se sušno razdoblje, kaže Jeronim Pandurić, upravitelj Eurovoća, ovogodišnji plan proizvodnje od 2.000 tona kiselog krastavca mogao bi postati upitan. Ni ove ga godine, unatoč otkupnoj cijeni od 0,60 eura po kilogramu za prvu klasu, na domaćem području nema dovoljno, zbog čega su dobavljače potražili i u susjednoj Bosni i Hercegovini.

'Zbog naslijeđenih obaveza i manjkave tehnologije, poslujemo s određenim poteškoćama, prošle smo godine zabilježili gubitak od pet milijuna kuna, a morali smo ugasiti i pogon u Đakovu sa 23 stalno zaposlena radnika. Budemo li iduće godine poslovali kao ove – to će biti uspjeh', kaže Pandurić. Jaka konkurencija i visoki troškovi proizvodnje dodatni su im problem. Kako bi opstali na tržištu, protekle su godine posjetili brojne sajmove, dogovarali poslovnu suradnju s mogućim kupcima u Rusiji, Ukrajini, Poljskoj, Češkoj, Slovačkoj, Njemačkoj, Francuskoj, Velikoj Britaniji te u nekim zemljama Bliskog istoka.

Potraga za kvalitetnijim proizvodom dovela ih je do uvođenja halal, košer, ISO i HACCP certifikata, a u suradnji s Top Canom, talijanskim proizvođačem opreme za prehrambenu industriju u završnoj su fazi nabave nove linije za pasterizaciju i pakiranje. Sličnu investiciju, u vrijednosti od oko tri milijuna kuna, iduće godine osigurali bi i slatinskoj Marinadi gdje će, uz ostalo, za jednu hrvatsku prehrambenu tvrtku zapremati i pakirati masline.

Za tekuću je godinu planiran izvoz od četiri milijuna eura, a ukupni planirani prihod iznosi 20 milijuna eura. Kompoti, kiseli krastavac, ajvar, kisela paprika, pekmez, džemovi i marmelade prodaju se uglavnom domaćim trgovačkim lancima, a dio je namijenjen izvozu u Njemačku, Švicarsku, Kanadu, SAD, Australiju i Švedsku. Eurovoće, uz 570 različitih etiketa i 70-ak različitih proizvoda po volumenu, godišnje napuni 20 milijuna tegli i preradi 15 tisuća tona različitog voća i povrća. Za kompot od višnje, ekskluziv krastavac i ajvar ovog su svibnja u Novom Sadu primili zlatne medalje, a od Cropaka su nedavno dobili i priznanje za najbolji dizajn hrvatskog proizvoda.

Eurovoće i slatinska Marinada trenutno zapošljavaju 170 radnika i između 130 i 150 sezonaca. Zaposlenicima se, koji zbog prirode sezonskog posla rade u smjenama i nemaju slobodne vikende, uglavnom isplaćuje minimalac od 2.000 kuna