kruzeri u doba korone

Kako je turistički raj postao rasadnik koronavirusa i koje smo važne lekcije naučili iz tragičnog slučaja kruzera Diamond Princess

22.03.2020 u 23:02

Bionic
Reading

Na kruzeru Diamond Princess pretvorenom u karantenu u sedam je dana koronavirusom zaraženo 700 putnika, a umrlo ih je osam. Tome je doprinio centralni sustav ventilacije, kažu stručnjaci, dokazujući potrebu 'redizajniranja' masovnog turizma i putovanja brodovima, zrakoplovima, autobusima te boravka u hotelima, šoping centrima i supermarketima. Poboljšan način pročišćavanja zraka neće spriječiti neman, ali može ublažiti širenje nekog novog virusa, kaže američki majstor za klimatizacijske sustave Qingyan Chen i predlaže nova rješenja

Pri završetku romana nobelovca Gabriela Garcíje Márqueza 'Ljubav u doba kolere' glavni junak Florentino Ariza uvjerava svoju davno izgubljenu ljubav Ferminu Dazu da krstare rijekom Magdalenom uslijed bijesne epidemije kolere. Kada dvoje ostarjelih ljubavnika shvati da se moraju vratiti u stvarnost, oni podižu žutu zastavu, znak da je epidemija na brodu, jer ih zbog toga neće primiti nijedna luka, niti će moći sići s broda.

Nešto slično dogodilo se s kruzerom Diamond Princess, ali ovaj put nije bila riječ o literaturi. Zastava je na njemu doista podignuta zbog izbijanja epidemije koronavirusa, nakon što je na njemu otkriven zaraženi 80-godišnjak. Brod je zbog toga zadržan u japanskoj luci Yokohami i pretvoren u karantenu za 3711 putnika i članova posade, kojima je rečeno da ostanu u svojim sobama. U samo tjedan dana virusom se zarazilo 700 osoba, od kojih je umrlo osam. Turistički raj pretvorio se u raj za Covid-19. Zašto?

'Biste li u restoranu dijelili istu čašu vode s nepoznatom osobom? Zasigurno ne biste. Ali kada je riječ o zraku, nemate izbora jer ne možete prestati disati', objašnjava jednostavnom analogijom profesor strojarstva s američkog sveučilišta Purdue, Qingyan Chen, opasnost od patogena u zatvorenim prostorima. Chen je inače vodeći stručnjak za klimatizaciju prostora poput kabina zrakoplova, brodova i podmornica.

Na takvim mjestima ni izolacija putnika u njihovim sobama ne pomaže jer zrak koji izdišu, otvaranjem vrata, pa i kroz pukotine na vratima, odlazi u hodnike i zajedničke prostore te pomiješan s dahom drugih završava u središnjem sustavu HVAC-a (sustav grijanja, ventilacije i klimatizacije), odakle se pročišćen vraća u prostor za putnike. Tako je korona našla put do ljudi, a Diamond Princess postao je inkubator virusa. Slično se dogodilo i u hotelu na Tenerifima.

  • +5
Kruzer Diamond Princess u Japanu Izvor: EPA / Autor: FRANCK ROBICHON

Putnici tog kruzera nisu se prvi put susreli sa zarazom. U veljači 2016. pogodila ih je epidemija gastroenteritisa uzrokovanog norovirusom, od kojeg se razboljelo 158 putnika i članova posade. Prvi slučajevi pri izbijanju SARS-a, koji se iz kineske provincije Guangdong 2003. proširio u 37 zemalja, bili su vezani uz putovanja i boravak u hotelima. Bakterija legionela prvi je put otkrivena 1976. nakon velike epidemije među američkim legionarima tijekom njihove konvencije u filadelfijskom hotelu Bellevue-Stratford...

Epidemije se događaju svako toliko i događat će se u budućnosti, ponavlja naš znanstvenik Ivan Đikić, ali brutalna pandemija koronavirusa pokazuje da je vrijeme za ozbiljno 'redizajniranje' masovnog turizma i putovanja brodovima, zrakoplovima, autobusima te boravka u hotelima, šoping centrima i supermarketima, kaže Chen, tvrdeći da se drukčijim sustavima ventiliranja zatvorenih prostora mogu ublažiti buduće epidemije te ih spriječiti da prijeđu u pandemiju.

  • +7
Ivan Đikić kaže da se epidemije događaju svako toliko i događat će se u budućnosti Izvor: Pixsell / Autor: Grgo Jelavic/PIXSELL

Objavljujući odluku da Klinička bolnica Dubrava postaje centar za najteže slučajeve oboljelih od koronavirusa, ministar zdravstva Vili Beroš izjavio je kako su stručnjaci prije toga trebali riješiti problem centralne ventilacije.

Hrvatski zavod za javno zdravstvo objašnjava da se Covid-19 prenosi posredno putem ruku kontaminiranih izlučevinama oboljele osobe, s obzirom na to da virus može preživjeti nekoliko sati na površinama i predmetima kao što su stolovi, novac ili ručke na vratima, ali i kapljičnim putem pri kihanju i kašljanju. Krupnije kapljice padaju na tlo zbog gravitacije, ali čestice veličine 20 mikrona ili manje mogu se dugo zadržati u zraku. Stoga on treba cirkulirati što češće.

U zrakoplovima on kruži svakih šest minuta, a u zgradama i na brodovima svakih 10. U zrakoplovima putnici dobivaju 10 litara zraka u sekundi, a svi ventilacijski odvodi idu u jezgru sustava u kojem se filtrira i 50 posto ga se zamjenjuje svježim, što znači da se uvijek udiše polovina staroga zraka. Na brodovima i u zgradama, podsjeća Chen, dobiva se nešto više od 30 litara zraka u sekundi, ali ga se reciklira samo trećina. Isisani zrak iz brodskih kabina izbacuje se na hodnik te odlazi na filtriranje, pa ako se tamo nađete, udišete stari zrak iz svake kabine oko vas.

  • +6
U zrakoplovima se reciklira 50 posto zraka iz putničke kabine i to svakih šest minuta Izvor: Profimedia / Autor: Profimedia

Zrakoplovi koriste finije filtre HEPA, koji mogu uloviti 99 posto virusa, veličine tri mikrona i niže, a predstavnik United Airlinesa u poslovnom mjesečniku Fast Company izjavljuje da se spremaju koristiti elektrostatičku maglu, što će dodatno čistiti zrak. Brodovi i zgrade, supermarketi i velike dvorane pak koriste jeftinije filtre HVAC niže osjetljivosti, koji mogu zahvatiti samo 20 do 40 posto virusa, pa je odluka o tome da se Diamond Princess pretvori u karantenu bila kardinalna greška, objašnjava Chen. Ovaj stručnjak još je 2016. savjetovao brodskim kompanijama da nadograde sustave HVAC filtrima HEPA, ali to iziskuje dodatne troškove.

No Chen nudi i sasvim novi ventilacijski sustav koji je pokusno ugradio u Boeing 737. Suština mu se svodi na to da se u zrakoplovima i na brodovima umjesto centraliziranog modela, u kojem udišemo zajednički zrak, koristi onaj koji vam omogućuje udisanje zraka u vašem vlastitom 'balonu'. Svako sjedalo, naime, ima svoj filtar HEPA pod nogama, izbacujući stalno zrak koji se diže jer se zagrijava u kontaktu s vašim tijelom te se usisava na stropu iznad vaše glave. Chen tvrdi da bi se time uvelike smanjilo cirkuliranje patogena, a model bi se osim u zrakoplovima mogao ugraditi bilo gdje s fiksnim sjedištima poput autobusa, vlakova, čak i u kinima. Njegov tim predložio je sličan dizajn na kruzerima i u poslovnim prostorima, a nakon drame na kruzeru Diamond Princess za njega se zainteresirao vlasnik broda Carnival Corporation i kompanije poput BBC-ja, izvještava magazin Fast Company.

Iz sadašnje krize stoga bismo mogli izaći nešto pametniji i spremniji da se bolje pripremimo za narednu i izbjegnemo strah od najcrnjeg scenarija. A najcrnji scenarij bi, prema procjeni Američke udruge bolnica, samo u Sjedinjenim Državama mogao značiti 96 milijuna oboljelih, 4,8 milijuna hospitaliziranih i 408.000 smrti uzrokovanih Covidom -19.