ČEKAMO BROJKE

HRT potvrdio da će objaviti izvještaj o oglašavanju

12.01.2010 u 07:37

Bionic
Reading

Hloverka Novak Srzić, urednica Informativnog programa na HRT-u, na predsjedničkom sučeljavanju obećala je da će objaviti koliko je koji kandidat potrošio na oglašavanje na nacionalnoj TV kući, a sada saznajemo da će odluka o tome pričekati neku od sjednica Ravnateljstva. Hoće li se tada još itko sjećati izbora?

'Mislim da ne postoji pravna zapreka da HRT objavi te podatke. Ipak, kako bi sve bilo u skladu s propisima i pravilnicima, a i u interesu javnosti, potrebno je da Ravnateljstvo HRT-a razmotri i donese odluku na jednoj od svojih idućih sjednica. Uglavnom, odgovor će uslijediti uskoro', izjavio je za tportal Danko Družijanić, glasnogovornik HRT-a.

O troškovima za oglašavanje bilo je prijepora još u prvom krugu kampanje, jer su svi kandidati sumnjali u iznose koje su njihovi protukandidati prijavili DIP-u za financiranje izborne utrke. Andrija Hebrang tvrdio je da je iz kampanja nekih njegovih protukandidata bilo očito da su na televizijske spotove potrošili i do deset puta više od prijavljenog.

Na posljednjem sučeljavanju svih kandidata u prvom krugu Vesna Pusić predložila je HTV-u da javnosti podastre podatke o minutaži koju je na nacionalnoj televiziji zakupio svaki od kandidata, smatrajući da bi to bio dobar pokazatelj prikazuju li svi istinito svoje troškove.

Iako se službeni odgovor s HTV-a još čeka, dobro upućeni tvrde da su prilično pouzdane brojke koje je objavio portal Zagrebancija.com, prema kojima je Milan Bandić za reklamnu kampanju na HRT-u samo u prvom krugu potrošio 2,6 milijuna kuna. Uz pretpostavku da je u drugom krugu nastavio trošiti istim tempom, samo budžet njegove promocije na HTV-u premašio je pet milijuna kuna

Isti izvor tvrdi da je Nadan Vidošević na HRT-u potrošio 1,5 milijuna kuna, Dragan Primorac 1,3 milijuna, Andrija Hebrang 600.000, a Ivo Josipović u prvom krugu samo 350 tisuća kuna. Dakle, kandidat SDP-a u prvom je krugu potrošio sedam puta manje novca za reklame na HRT-u od Bandića, a da je tako skroman bio i u drugom krugu, Pantovčak bi osvojio sa samo 700.000 kuna uloženih u HTV oglašavanje!

Prema podacima Transparency Internationala Hrvatska (TIH) i GONG-a, predsjednički kandidat Milan Bandić je za reklamne spotove na televiziji i oglašavanje u tisku utrošio ukupno 9,6 milijuna kuna, a Ivo Josipović 3,9 milijuna kuna. Usporede li se neslužbeni podaci s ovim procjenama, očito je da se Bandić pouzdao u HRT ina nacionalnoj televiziji'ispucao' pola svog budžeta, dok je prema istoj računici Josipović na HRT potrošio samo petinu ukupnog budžeta.

No podaci TIH-a i GONG-a pokazuju da se na Josipovića ipak ne može primijeniti jednostavna Bandićeva formula o istom budžetu za oba kruga. Upućeni tvrde da se SDP-ov kandidat u prvom krugu znatno manje reklamirao od Milana Bandića i štedio očekujući siguran prolaz u drugi krug. Kako je u drugom krugu uslijedilo snažno reklamiranje Ive Josipovića, vjerojatno je brojka od 350.000 kuna iz prvog kruga višestruko nadmašena.

HRT-ov izvještaj će sigurno biti dragocjen izvor podataka za utvrđivanje stvarnih troškova kampanja, no sigurno bi bilo dobro da bude objavljen što ranije, dok je javnost još senzibilizirana za utjerivanje transparentnosti financiranja svih predsjedničkih kandidata.