tržište prijevoza taksijem

Dugo čekate na taksi u Zagrebu, a cijene skaču u nebesa? Vozači (opet) odlaze na obalu po dobru zaradu, donosimo i njihove priče

08.06.2022 u 14:48

Bionic
Reading

Posljednjih nekoliko dana u Zagrebu se na vozila Bolta i Ubera čeka više nego inače, a i cijene vožnji za vrijeme najvećih gužvi skaču u nebesa. Bolt i Uber nisu dizali svoje startne cijene od listopada prošle godine, ali njihove usluge ovise o kretanju tržišta. Počela je ljetna sezona, pa mnogo vozača odlazi raditi na obalu, a potražnja je i u Zagrebu sve veća i veća

Ako ste se posljednjih dana u glavnom gradu Hrvatske vozili Boltom i Uberom, zasigurno ste primijetili da je vrijeme čekanja na vozilo duže nego inače, a cijene vožnje veće, posebice za najvećih gužvi ujutro i popodne, pa čak i na najfrekventnijim lokacijama.

Otkako su kafići ponovno počeli neograničeno raditi, vidljivo je i to da se vikendom, posebno u večernjim satima, duže čeka na vozilo, a cijene u najmanju ruku divljaju. Tako nam je u jutarnjim satima nakon subotnjeg izlaska od Jaruna do Radničke Bolt ponudio cijenu od 189 kuna, a vrijeme čekanja na vozilo iznosilo je 14 minuta. Posljednjih desetak dana dugo se čeka i za najvećih zagrebačkih popodnevnih gužvi, kad se građani vraćaju kući s posla.

Cijene Bolta i Ubera, naravno, ovise o tržištu, odnosno ponudi i potražnji. U Zagreb lagano pristižu turisti, ljepše je vrijeme, pa ima i više događanja i druženja, a shodno tome je veća i potražnja za prijevozom. S druge se strane mnogi vozači iz kontinentalnog dijela Hrvatske baš u ovom razdoblju premještaju na obalu jer je ondje potražnja u ljetnom razdoblju izrazito velika.

'Trend odlaska vozača u obalne krajeve Hrvatske prisutan je već više godina te se s njime svake godine suočavaju svi ponuđači usluga prijevoza. Vozači najčešće krajem svibnja i početkom lipnja odlaze prema obali iz pretežito dva razloga - kako bi se odmorili prije početka ljetne sezone, obilježene intenzivnim tempom rada, te kako bi se relocirali i pripremili za sezonski rad koji im donosi veću zaradu, zbog čega je manja ponuda u Zagrebu', objašnjavaju iz Bolta i naglašavaju da se prosječno vrijeme čekanja na njihova vozila u odnosu na svibanj povećalo za devet posto.

U posljednje tri godine potražnja porasla za skoro 200 posto

U standardnim okolnostima, kažu, medijanski prosjek vremena potrebnog od naručivanja vožnje do dolaska vozača iznosi ispod pet minuta. U odnosu na prošlu godinu broj korisnika je porastao za 32 posto, a broj vozača za 11 posto (kada uspoređujemo podatke iz svibnja). I iz Ubera i iz Bolta ističu da je nakon popuštanja covid-mjera zamjetan rast potražnje.

'Ali nije riječ samo o dolasku turista, nego i o kretanju lokalnog stanovništva, zbog čega predviđamo nastavak trenda velike potražnje tijekom i nakon ljeta. U usporedbi sa svibnjem 2019., koji je bio iznimno prometan, u svibnju 2022. zabilježen je porast broja korisnika od čak 197 posto', kažu iz Bolta.

'Obala se stvarno isplati'

U Hrvatskoj su najpopularniji gradovi na obali Split, Zadar i Dubrovnik, ali se i u Zagrebu nastavlja trend velike potražnje. Prema podacima Bolta, vozači ovih mjeseci u Zagrebu u prosjeku imaju promet od 135 kuna po satu. U to nisu uključeni provizija od 25 posto, koju vozači plaćaju Boltu i Uberu, ni troškovi goriva. U slučaju da vozač mora unajmiti auto, troškovi rastu. Iz Bolta nam kažu da su proporcionalno većoj potražnji porasla primanja vozača u Zagrebu. Tako su primanja po satu u posljednje tri godine rasla 70 posto, a za korisnike su prosječne cijene vožnji porasle za oko 20 posto. Iz Ubera pak naglašavaju da je prošle godine osobito bio izražen porast potražnje na hrvatskim otocima.

Jedan od vozača koji već treću godinu zaredom iz Zagreba sezonski odlazi na obalu je Anton, student koji vozi Bolt i Uber četiri godine. Posljednja dva ljeta bio je stacioniran na Krku, a obavlja vožnje po cijeloj Istri i Kvarneru. Dosad je na sezonu išao bez nekog većeg plana, ali ove godine odlučio je krenuti 'ranije i ozbiljnije' jer se, kako kaže, stvarno isplati. Prema njegovu mišljenju, zagrebački vozači tek će otići na obalu, a ovi koji su već otišli došli su s obale preko zime raditi u Zagrebu.

'Imao sam u autu uvijek spremnu četkicu za zube, kao i punjač i putovnicu, jer na obali ne možeš znati kamo će te dan odvesti. Dosta turista ide iz Opatije na avion u Pulu. Pijem kavu u Opatiji, uživam i, hop, 'ajmo u Pulu'', kaže nam Anton. Kako objašnjava, mnogo je bogatih Rusa dosad ljetovalo na tom području, a imali su izravne letove za Rusiju iz Pule. 'Prošlo ljeto uletio mi je jedan par iz Rusije. Vozio sam ih Boltom, dao im vizitku i zvali su me za nekoliko dana pitajući mogu li ih odvesti u Veneciju. Kažem im cijenu, pomislim da sam malo pretjerao, ali razmišljam da ćemo se naći negdje na sredini.' Na ponuđenu cijenu dobio je samo 'sure, sure, no problem' na ruskom engleskom.

U Zagrebu za 40 sati tjedno 8000 kuna

Anton nam objašnjava i da se u Zagrebu može dobro zaraditi. Prosječno zaradi 9500 kuna mjesečno, bez uračunatih doprinosa, ali radi 55 sati tjedno. 'Nekad dnevno radim osam, nekad deset sati. Jučer sam, naprimjer, radio od 6 do 11 ujutro i zaradio kao inače cijeli dan, jer je padala kiša. U najvećem povećanju zaredale su mi se duge vožnje i onda je dovoljno da ih odvezeš četiri. Nije stvar u tome koliko tko zaradi, nego tko koliko radi. Kažu neki ljudi da inače voze pet-šest vožnji dnevno, a to je taman da jedva podmiriš troškove goriva', objašnjava nam.

Povećanu zaradu posljednjih dana primjećuje i Šime, koji se bavi malim građevinskim poslovima, ali kad može, vozi i Uber i Bolt. Kako kaže, u utorak je samo u pet sati vožnje imao promet od 915 kuna. Kad se odbiju sva davanja, inače zaradi 8000 kuna neto ako radi osam sati pet dana u tjednu.

S obzirom na to da cijene goriva odlaze u visine, ako ne dođe do ponovnog rasta startnih cijena Ubera i Bolta, vozačima će se smanjivati i dobit. Međutim, kako kažu iz Ubera i Bolta, trenutačno ne planiraju povisiti cijene svojih usluga.