KAKO DO FER KREDITIRANJA

Banke su sve rizike prebacile na građane

02.06.2011 u 13:39

Bionic
Reading

Korisnici kredita nisu u ravnopravnom položaju s bankama i zato ih treba bolje zaštititi, složila se većina sudionika okruglog stola pod nazivom 'Zaštita potrošača i financijska pismenost za fer kreditiranje' u organizaciji Ministarstva gospodarstva, rada i poduzetništva

'Kako bi se unaprijedila zaštita potrošača, treba razmišljati o boljoj, pravednijoj ravnoteži između onih koji daju kredite i korisnika kredita', naglasio je Krešimir Rožman, ustvrdivši da se veliki broj ljudi, koji je prihvatio striktne uvjete banaka, našao u situaciji da danas vrlo teško ispunjava kreditne obveze.

Neravnopravni položaj korisnika kredita u odnosu na banke detaljno je analizirala Marija Duljković, stalni sudski vještak za bankarstvo i financije. 'Banke su sve kreditne rizike, kamatni, valutni i tečajni, prebacile na klijente, a da to nigdje nisu jasno navele', upozorila je Duljković, dodajući da se banke obično za sve pozivaju na opće uvjete poslovanja koji u pravilu ne sadrže dovoljno o uvjetima pružanja usluga. 'Jedna velika banka ima opće uvjete poslovanja iz 1999. godine, što znači da ih nije mijenjala unatoč promjeni brojnih zakona, osobito onih o zaštiti potrošača', navela je Duljković.

Kao najčešće probleme u ugovornim odnosima kojima se diskriminiraju korisnici kredita navodi nepovoljan način obračuna kamata te nejasne uvjete pod kojima banke mijenjaju kamatne stope i naknade nakon sklapanja ugovora.

Duljković se zalaže za uvođenje referentne kamatne stope koja bi bila temelj za određivanje kamata. Također, smatra da je Hrvatska narodna banka mogla puno više učiniti na zaštiti potrošača kod definiranja ostalih elemenata ugovora o kreditu.

Đema Bartulović, načelnica odjela za zaštitu potrošača u Ministarstvu gospodarstva, izvijestila je da povećan broj upita korisnika financijskih usluga upućuje na to da potrošači ne prepoznaju u potpunosti rizike koje preuzimaju prilikom potpisivanja ugovora o korištenju bankovnih proizvoda i usluga. 'Postoji potreba za podizanjem razine financijske pismenosti hrvatskih potrošača kao i provođenja učinkovitijeg nadzora na financijskom tržištu', istaknula je Bartulović, navodeći da je Ministarstvo ustrojilo Centralni informacijski sustav za zaštitu potrošača koji, između ostaloga, nudi pomoć potrošačima putem web stranice i besplatnog telefona.

Bartulović se dotaknula problema oglašavanja financijskih usluga te upozorila da se i dalje nude krediti putem oglasnika i 'bandera'. Da taj problem i dalje postoji potvrdio je i Damir Kaufman, ravnatelj Uprave za financijski sustav, ali naveo je da Ministarstvo financija uz pomoć državnog inspektorata radi aktivno na suzbijanju takvog kreditiranja te da je u posljednje vrijeme znatno smanjen broj oglasa. 'Ostalo je još nekoliko pojedinaca koji spadaju u kriminalni milje', ustvrdio je Kaufman.