Nepremostive razlike

Američke vlasti optužile za prijevaru vlasnika Tindera, OkCupida i drugih servisa za traženje partnera

08.10.2019 u 20:38

Bionic
Reading

FTC, američko tijelo za zaštitu potrošača optužilo je Match grupu da je stotinama tisuća korisnika davala lažne nade o tome da će pronaći partnere kako bi ih nagovorili na skuplje usluge i pretplate na servisu Match.com

Vlasnik brojnih popularnih servisa za traženje partnera, američka Match grupa, ovih se dana našla u novim problemima nakon što su je regulatori optužili za prijevaru korisnika. Američka Savezna komisija za trgovinu (FTC, Federal Trade Commission), tijelo koje brine o zaštiti tamošnjih potrošača, podiglo je tužbu protiv vlasnika stranice i servisa Match.com jer je kompanija "koristila reklame s kojima je lažirala postojanje privlačnosti kako bi stotine tisuća korisnika nagovorila na kupnju pretplate na stranicama Match.com".

Osim servisa Match.com pod kapom Match grupe nalaze se i brojne druge slične stranice i aplikacije koje korisnicima nude uslugu otvaranja vlastitog i pretrage profila drugih korisnika kako bi ostvarili kontakt i moguću vezu. Najpoznatija među njima je svakako Tinder, sveprisutna aplikacija za pametne mobitele, ali tu su još i OkCupid, PlentyOfFish, Meetic, OurTime, Pairs, Hinge, Twoo i brojni drugi. Prema nekim informacijama, Match grupa upravlja s čak nekoliko desetaka sličnih servisa od kojih su mnogi prilagođeni raznim užim sociodemografskim grupama.

Ako je suditi po financijskim izvještajima za Match grupu je spajanje usamljenih, ili barem pružanje nade da će se ostvariti veza ili kontakt, vrlo profitabilan posao. Dostupni podaci pokazuju da je u razdoblju od 2013. do 2018. ostvarivan konstantan rast prihoda, a samo lani je uz prihode od 1,73 milijarde dolara grupa ostvarila i neto dobit od 478 milijuna dolara. Najveći generator prihoda je aplikacija Tinder od koje je prošle godine stiglo 805 milijuna dolara.

Match grupa prihode ostvaruje od oglasa te od pretplata na dodatne mogućnosti prilikom korištenja njihovih servisa. Osnovna registracija i otvaranje profila na nekom servisu su uvijek besplatni, no korisnicima se nudi pretplata koja omogućuje razne dodatne beneficije, poput većeg broja pregledanih tuđih profila, olakšanog ostvarivanja kontakta ili nešto treće.

ONLINE DEJTING

Tražite partnera? Ovo je pet (vrlo) korisnih savjeta za nove korisnike Tindera

Pogledaj galeriju

U svojoj tužbi FTC tvrdi da je Match izložio korisnike riziku prijevare i koristio druge nepoštene i lažne tehnike. FTC, primjerice, tvrdi da je Match nudio lažna obećanja i "garancije" korisnicima i otežavao im je prekidanje pretplate. "Vjerujemo da je Match.com navukao ljude na plaćanje pretplata kroz poruke za koje je kompanija znala da dolaze od varalica", kazali su u FTC-u.

>>> Pročitajte kako ljubav svog života naći online i ne stradati

Match.com svojim korisnicima omogućuje besplatnu registraciju na servisu, no komunikacija s drugim korisnicima nije moguća bez pretplate. Prema tužbi, Match.com je korisnicima koji nisu imali pretplatu slao poruke da su drugi korisnici zainteresirani za njih i tako ih nagovarao na pretplatu kako bi saznali tko je zainteresiran za njih i kako bi s tom osobom ostvarili kontakt. FTC tvrdi da su milijuni takvih poruka dolazili s profila za koje je kompanija znala da su lažni. S druge strane, Match.com je postojeće pretplatnike štitio od profila za koje su znali da su lažni blokirajući dolazne poruke s njih.

Korisnici se žale na poslovnu praksu dating servisa Match.com Izvor: tportal.hr / Autor: ABC News

Prema podacima iz tužbe, među profilima koji se dnevno otvore na Match.com čak do trećine njih može biti lažnih koje prevaranti koriste kako bi na razne načine došli ili do informacija s kojima mogu ucjenjivati ili na neki drugi način iskoristiti druge korisnike. Lažni profili velika su boljka svih takvih servisa, a njihov broj je posljednjih godina naglo porastao s rastom popularnosti aplikacija za pametne mobitele.

S nekadašnjih e-mail poruka u kojima se naivnima nude razna basnoslovna "nasljedstva" za koje je prvo potrebno uplatiti manji iznos kako bi se realizirao transfer, prevaranti su se prebacili na drugi kanal komunikacije. U prilog im ide i razvoj programiranja zahvaljujući čemu neki lažni profil može djelovati kao da se iza njega nalazi stvarna osoba, a ne varalica s vjerojatno stotinama takvih lažnih profila. U tužbi koju je podigao američki regulator Match.com se optužuje da nije korisnike adekvatno štitio od takvih prijevara, posebno u slučajevima kad je znao da se iza lažnih profila ne nalaze stvarni korisnici zainteresirani za ostvarivanje kontakta.

Pet najčešćih prijevara na Tinderu i kako ih izbjeći Izvor: Profimedia / Autor: N.N.

Match grupi ovo nije prvi sukob sa zakonom. Grupa bivših direktora koji su radili u Tinderu tužila je kompaniju da je manipulirala financijskim izvještajima kako bi izbjegla dodjeljivanje dodatnih dionica koje su im pripadale temeljem ugovora koji su sklopile s grupom. Također, Match grupa je u dva navrata optužila konkurentski Bumble, također aplikaciju za ostvarivanje kontakta, za kršenje patenata mada Bumble tvrdi da su te tužbe bile samo način da se snizi vrijednost same kompanije koju je Match grupa neuspješno pokušala preuzeti u dva navrata.

Mada se dionicama Match grupe trguje na burzama ona se nalazi pod vlasničkom kontrolom veće korporacije koja svoje prihode također pokušava generirati isključivo iz brojnih digitalnih servisa. Sama Match grupa nastala je kad je InterActiveCorp (IAC) prije deset godina iz portfelja digitalnih kompanija kojima upravlja izdvojio servise za spajanje ljudi i ostvarivanje kontakta poput Match.com, OkCupid i sličnih kojima je kasnije priključen i Tinder.

IAC je proizašao iz televizijskih kompanija koje su osamdesetih i devedesetih emitirale popularni kanal za televizijsku prodaju Home Shopping Network. S vremenom se kompanija fokusirala na digitalne usluge te je prije petnaestak godina dobila i današnje ime. Zapošljava blizu osam tisuća ljudi, a lani je imala prihode od 4,26 milijardi dolara i neto dobit od 627 milijuna dolara. Match grupa je glavni generator profita, no IAC posluje i u nekoliko drugih digitalnih sektora.

Među poznatijim internetskim stranicama i servisima kojima upravlja IAC nalaze se tako portal The Daily Beast za dnevne vijesti, Investopedia, svojevrsna digitalna enciklopedija za financije i ekonomiju, portal Ask.com koji korisnicima omogućuje da dobiju odgovore na neka svakodnevna pitanja, kao i digitalni izdavač Dotdash. Nadalje, IAC upravlja i sa servisom Vimeo, svojevrsnom manjom konkurencijom Googleovom Youtubeu, stranicom CollegeHumor te nizom stranica posvećenih radovima u kući poput HomeAdvisor, CraftJack kao i popularnom Angie's List koja korisnicima omogućuje ocjenjivanje i preporučivanje lokalnih kućnih majstora.