Novi Euro NCAP testovi

Za sigurnost od pet zvjezdica stroži kriteriji: Lutka 'emotivnija', barijera pokretna

08.04.2019 u 10:24

Bionic
Reading

Svaki model automobila koji dobije najvišu ocjenu na Euro NCAP testu u budućnosti trebat će ponuditi više nego danas

Od 2020. primjenjivat će se novi standardi za standardizirani test Euro-NCAP. Osim nove lutke i strožih standarda za pojaseve i zračne jastuke, posebno je važna zaštita sudionika iz automobila s kojim ste se sudarili. Za neke proizvođače to može biti skupo!

Najbolji u klasi u 2018. prema Euro NCAP-u Izvor: Promo fotografije / Autor: Euro NCAP

Europski program ocjenjivanja novih automobila (European New Car Assessment Programme ili Euro NCAP) je europski program ocjenjivanja sigurnosti automobila sa sjedištem u Bruxellesu, 1997. osnovao ga je Laboratorij za istraživanje prometa za Odjel za promet u Velikoj Britaniji, a podržalo ga je nekoliko europskih vlada, kao i Europska unija. Njihov slogan je 'Za sigurnije automobile' (engl. For Safer Cars).

Za najvišu ocjenu na Euro NCAP testu koji dolazi 2020. stiže novi standard - automobili moraju više uzeti u obzir sudionike, odnosno vozilo s kojim ste se eventualno sudarili u nesreći, inače nema pet zvjezdica.

Osim toga, u budućnosti će se primjenjivati ​​stroži standardi za sigurnosne pojaseve i zračne jastuke, a koristit će se i nova testna lutka Thor (popularna crash test dummy). Pogotovo s obzirom na održivu vožnju SUV-ova, kojih je u prometu sve više, a sve su veći i teži u odnosu na klasične osobne automobile. Novi testni postupak važan je korak naprijed prema većoj sigurnosti u prometu zato što su veliki automobili obično sigurniji u sudaru od manjih modela - čak i ako su oba vozila prethodno zaradila najvišu ocjenu od pet zvjezdica u Euro-NCAP testu sudara.

Dosad su automobili dobivali najvišu ocjenu ako zaštite vlastite putnike i pješake koliko je to optimalno te podržavaju vozača sustavima pomoći. 'U istraživanju nesreća vidimo da su vozila optimizirana s obzirom na postupke ispitivanja', kaže Reinhard Kolke, voditelj ADAC-ova tehnološkog centra. Međutim, autoklubovi i vlasti u europskom testnom konzorciju NCAP u posljednjih nekoliko godina u više su navrata pronalazili nespojive zone deformacija (gužvanja).

Od 2020. novi standard za testiranje sudara Euro NCAP-a također će procijeniti štetu koju je vozilo prouzročilo drugoj strani u slučaju nesreće. Postupno bi se postupak dodjeljivanja odgovarajuće važnosti zaštite partnera trebao povećati, a sljedeća faza uslijedit će nakon 2022. godine.

Novi standard u Euro-NCAP testu sudara osigurava frontalni sudar sa standardiziranim vozilom kompaktne klase. Onima koji se ne ponašaju partnerski oduzimat će se bodovi od 2020. godine. Dosad su se vozila sudarala na sigurnosnim testovima s nedeformabilnom barijerom. Međutim, u tom pristupu teško se može odrediti kakav je utjecaj na sudionike u drugom automobilu. Automobili će se ubuduće sudarati s pokretnom barijerom s deformabilnim elementom u obliku saća, a koji simulira prednji dio drugog automobila. Tako testirani automobil ostavlja trag koji pokazuje koji dijelovi bi bili duboko usađeni u tijelu drugog automobila u slučaju frontalnog sudara.

'Manja vozila s krutom strukturom prednjeg dijela naročito će izgubiti bodove', očekuje Volker Sandner, voditelj testova sudara na ADAC-u. Osim novih standarda, nova lutka pod nazivom Thor donijet će Euro NCAP testu od 2020. veliki korak naprijed. Thor bi trebao biti fleksibilniji i s više mjernih točaka, 'emotivniji' od trenutne lutke, pogotovo u slučaju teških ozljeda prsnog koša i trbuha, tipičnih u slučaju frontalnih sudara. Osim toga, on će pokazivati ono što se događa kad se tijelo izvrne pri bočnom sudaru ili trbuh sklizne ispod sigurnosnog pojasa.

Zbog novog standarda od 2020. neki su se proizvođači automobila na Euro NCAP-ovu testu požurili testirati automobile po starim, ali još važećim propisima za 2019. U prosjeku, članovi NCAP-a testiraju 40 vozila godišnje. 'Ove godine bit će ih oko 60', kaže Sandner. Dok su se u Hondi na vrijeme pobrinuli o pitanju kompatibilnosti, neki proizvođači su zbog troškova koje će donijeti novi propisi samo privremeno maknuli problem s dnevnog reda, a VW Grupa je uhvatila korak.

'Tko se ne bude ponašao partnerski sa standardiziranim vozilom kompaktne klase u frontalnom sudaru, oduzimat će mu se od 2020. bodovi na Euro-NCAP testu sudara', najavio je Sandner. Siguran je da proizvođači već reagiraju na pojaseve i zračne jastuke te da se relativno brzo provode poboljšanja. Pitanje je koliko se brzo ide sa strukturama karoserije. Proizvođači automobila diljem svijeta, naime, bore se s padom prodaje i moraju uložiti mnogo novca u električnu mobilnost u nadolazećim godinama. Osim toga, od 2022. obavezna je instalacija brojnih sustava pomoći u novim modelima koje zahtijeva EU, a radi sigurnosti vozača.

  • +5
Testiranja Euro NCAP Izvor: Promo fotografije / Autor: Euro NCAP

Ulaganja su potrebna jer se broj žrtava nesreća u Njemačkoj ponovno povećao: prošle godine 3265 ljudi je poginulo, što je za 85 smrtnih slučajeva više nego 2017., a gotovo 68.000 teško je ozlijeđeno. Uza sve patnje koje nastaju zbog smrtnih slučajeva, to stvara goleme ekonomske troškove. Savezni institut za autoceste u Bergisch Gladbachu, koji također provodi NCAP testove, procjenjuje financijske posljedice smrti i ozljeda na 13 milijardi eura, a imovinsku štetu na 21 milijardu eura godišnje.

Pogledajte kakva je sigurnost u prometu u Hrvatskoj u odnosu na ostale zemlje u Europskoj uniji.