LJETNE PROMETNE GUŽVE

U nesreći na autocesti svaka sekunda je bitna; na vrijeme oblikujte traku za prolazak hitnih službi!

11.08.2020 u 08:16

Bionic
Reading

Djelatnici hitnih službi (hitna pomoć, vatrogasci, prometna policija, vučna služba, i sl.) često ne stignu na mjesto nesreće dovoljno brzo, jer vozači u prometnim gužvama prekasno oblikuju traku za brzi prolazak spasilačkih službi ili ona uopće nije oformljena

Ovih dana u Hrvatskoj bilježimo velike prometne gužve, naročito na autocestama koje vode prema jadranskim turističkim odredištima. Naravno, udarni dani su uglavnom u subotu, koja je uobičajeni dan smjene turista, ali i nedjeljom kada se mnogi, naročito domaći turisti, vraćaju prema unutrašnjosti zemlje.

Zbog vrućina, umora, kvarova vozila i brojnih automobila česte su nesreće i na autocestama, bez obzira na njihovu povećanu sigurnost prometovanja, a onda je svaka minuta u spašavanju žrtava nesreće - od izuzetnog značaja!. Međutim, djelatnici hitnih službi (hitna pomoć, vatrogasci, prometna policija, vučna služba, i sl.) često ne stignu na mjesto nesreće dovoljno brzo, jer vozači u prometnim gužvama prekasno oblikuju traku za brzi prolazak spasilačkih službi ili ona uopće nije oformljena. Istraživači nesreća u DEKRA-i kažu što vozači mogu učiniti tako da se ne bi gubilo dragocjeno vrijeme u ovakvim hitnim slučajevima - i što treba uzeti u obzir, posebno na mjestima na autocestama na kojima se izvode građevinski radovi.

Autoceste u Hrvatskoj

U Hrvatskoj, gdje su autoceste uglavnom dvotračne, postoji zaustavni trak na krajnoj desnoj strani, koji se u najvećem broju slučajeva koristi, osim za vozila u kvaru, i za prolazak hitnih službi. No to ne znači i da se sigurnosni koridor ne bi trebao formirati i između pretjecajne i trake za normalnu vožnju. Posljednjih nekoliko godina i na našim autocestama se često mogu vidjeti banneri razvučeni na nadvožnjacima koji na stranim jezicima upozoravaju vozače, u ljetnim mjesecima uglavnom strane turiste, na oprez i mogućnost formiranja trake za hitne slučajeve.

Nažalost, često smo svjedoci i da se desni zaustavni trak koristi od strane neodgovornih pojedinaca, koji na taj način 'zaobilaze' sporo vozeći promet ili čak i potpuno zaustavljeni promet u obje vozne trake. To ne samo da je izuzetno opasno po ostale sudionike u prometu, već je i za najstrožu osudu, pa čak i za kaznenu odgovornost.

Osobito na gradilištima autocesta gdje se vozi u dvije sužene paralelne trake, može biti jako usko kada se formira traka za nuždu. Preporuka: pomaknite se lijevo ili desno koliko je to moguće, ali također vozite u 'offset' formaciji i ostavite praznine iza vozila ispred i vozila paralelno. Na taj način, čak i ako nema mjesta za traku za nuždu se vozila hitnih službi, u najgorem slučaju, mogu cik-cak provući između lijevog i desnog vozila. Isto tako prometni stručnjaci upozoravaju da odmah nakon uočavanja mogućeg prometnog zastoja ili usporenije vožnje u kolonama formirate traku za prolaz sigurnosnih službi.

'Mnogi vozači formiraju koridor za nuždu samo kada se vozila hitne pomoći približavaju odostraga. Ali to je prekasno', kaže istraživač nesreća DEKRA Markus Egelhaaf. 'Umjesto toga, prolaz morate držati slobodnim čim se vozila počnu kretati usporeno ili se promet potpuno zaustavi. Ako se koridor formira samo kad je promet već zaustavljen, često se izgubi puno vremena zbog manevriranja i nedostatka prostora.'

Držite više udaljenosti ako postoji prometna gužva

Sljedeće je pravilo također važno: čim se prometni zastoj počinje nazirati, uvijek držite malo više udaljenosti do vozila ispred, preporučuje istraživač nesreća Egelhaaf. 'Ako dođe do zastoja, vozači se mogu pomaknuti ustranu lakše nego ako sva vozila potpuno stoje.' Tada je i lakše napraviti mjesta za veća vozila.

Ćesto se događa da se sigurnosni prolaz prerano zatvori. 'Vozači moraju imati na umu da nakon prolaska prvog vozila hitne službe, i druga vozila hitnih službi ga mogu pratiti u bilo kojem trenutku. Traka za spašavanje stoga se mora održavati sve dok se promet ponovo ne krene. 'Stvaranjem učinkovite trake za spašavanje, vozači automobila djeluju i u vlastitom interesu: što brže hitne službe i vučna služba dođu na mjesto nesreće, brže se traka može očistiti i biti opet osposobljena za promet.

Za prekršaje prijete velike kazne; primjer Njemačke

Budući da su u Njemačkoj novi propisi o cestovnom prometu stupili na snagu krajem travnja 2020., za one koji ne formiraju nužni koridor, ometaju hitne službe ili koriste koridor za nuždu bez odobrenja treba očekivati ​​novčane kazne u iznosu do 320 eura, zabranu vožnje i negativne bodove. Samo neformiranje trake za spašavanje bez ometanja ili ugrožavanja može rezultirati jednomjesečnom zabranom vožnje i dodatnom novčanom kaznom od 200 eura, kao i 2 negativna boda za vozača. Za neovlaštenu uporabu koridora za spašavanje, slijedi novčana kazna u iznosu od najmanje 240 eura, kao i jednomjesečna zabrana vožnje i 2 negativna boda. Za vozače koji namjerno blokiraju sigurnosnu traku ili ometaju radnike hitnih službi, predviđena je i kaznena prijava, pa čak i zatvorska kazna.

Sigurnosni koridor: tako to funkcionira u Njemačkoj

Traka za spašavanje uvijek mora biti formirana kada vozila voze brzinom pješačenja ili se zaustavljaju na autocestama ili višetračnim izvangradskim cestama, u skladu s Pravilnikom o cestovnom prometu (§ 11.2). Ako vozite krajnje lijevom trakom, morate skrenuti što je moguće više lijevo. Vozači u traci udesno usmjeravaju svoje vozilo što dalje udesno. To se lako pamti pogledom na gornju stranu desne ruke: razmak između palca i ostalih prstiju pokazuje položaj trake za hitne slučajeve (koliko traka toliko i prstiju desne ruke!).