s relija na cestu

Nova Toyota GR Yaris: Donosimo vam sve pojedinosti nove male jurilice

14.01.2020 u 10:32

Bionic
Reading

Svaki aspekt ovog automobila usmjeren je k performansama: potpuno nova platforma i motor, novi ovjes, lagana konstrukcija i aerodinamičan oblik te novi stalni pogon na sve kotače GR-FOUR

Toyota je objavila sve pojedinosti o novom modelu GR Yaris, a ova mala jurilica nastala je na temelju Toyotinog iskustva osvajanja titula u Svjetskom prvenstvu u reliju (WRC). Iskovan kroz uspjehe u vatri natjecanja, donosi tehnologiju i konstrukciju motosporta izravno u svijet cestovnih automobila, dosljedno prateći duh Toyota Gazoo Racinga u stvaranju sve boljih automobila koji imaju usađenu dinamičnost i zabavu u vožnji.

Postavljen na vrhu potpuno nove palete Yarisa, GR Yaris je jedinstveni model koji uživa povlastice konstruktorske i inženjerske vještine Toyota Gazoo Racinga i Tommi Mäkinen Racinga, Toyotinog partnera u WRC-u. Služeći i kao službeni homologacijski model za razvoj sljedećeg automobila Yaris WRC, ima i sve odlike koje su vlasnicima potrebne za uspješno natjecanje na lokalnim natjecanjima u reliju. Predstavljanje je predviđeno za drugu polovicu 2020., pa će GR Yaris pratiti model GR Supra kao drugi Toyotin globalni GR model.

Predstavljajući GR Yaris na Salonu automobilu u Tokiju 2020., predsjednik GazooRacinga Shigeki Tomoyama rekao je: 'Jedan od ciljeva Toyota Gazoo Racinga je koristiti motosport za brušenje svojih znanja i vještina cjelokupnog osoblja, s ciljem predstavljanja vrhunskih serijskih sportskih automobila. Dok je nova GR Supra sportski automobil razvijen kroz kružne utrke, GR Yaris je nastao kroz naše sudjelovanje u reliju – nešto što mnogi naši navijači s nestrpljenjem očekuju.'

Toyota GR Yaris Izvor: Promo fotografije / Autor: Toyota Europe

Svaki aspekt ovog automobila usmjeren je k performansama: potpuno nova platforma i motor, novi ovjes, lagana konstrukcija i aerodinamičan oblik te novi stalni pogon na sve kotače GR-FOUR. Zahvaljujući velikoj snazi i maloj težini, ima sve potrebno za uspjeh na natjecanjima, kao i za pružanje uzbudljivih performansi kao superokretni mali cestovni automobil.

Naslijeđe

Novi GR Yaris prvi je Toyotin sportski automobil s istinskim pogonom na sve kotače te njezin prvi homologacijski model za natjecanje u Svjetskom prvenstvu u reliju od završetka proizvodnje Celice GT-FOUR, 1999. godine.

Kroz dvije generacije i tri modela, Celica GT-FOUR je sudjelovala u Toyotinim najuspješnijim sudjelovanjima u WRC-u, u zlatnim godinama relija koje su ovom proizvođaču donijele 30 pobjeda u reliju, četiri vozačka naslova i jedan momčadski. Kao podsjetnik na uspješne prethodnike kao i tehnologiju pogona na sve kotače, GR Yaris s ponosom nosi logo GR-FOUR na poklopcu prtljažnika.

Kao homologacijski model GR Yaris će podržavati razvoj novog natjecateljskog automobila za sudjelovanje Toyota Gazoo Racing World Rally Teama u natjecanju WRC. Od ponovno uključivanja u natjecanje 2017. godine, Toyota je osvojila momčadsku titulu 2018., a Ott Tänak je 2019. osvojio i titulu u poretku vozača.

Razvoj prioriteta

Ekipa vještih konstruktora i inženjera s iskustvom u WRC-u okupljena u Tommi Mäkinen Racingu usredotočila se na usavršavanje aerodinamike, rasporeda težine i olakšavanje novog automobila – tri ključne odlike za postizanje najboljih performansi i voznih svojstava.

Manja visina krova povećala je sposobnost automobila u savladavanju otpora zraka, dok je pomicanje 1,6-litarskog turbo motora unatrag, prema središtu automobila i smještanje akumulatora u prtljažnik, pomoglo u postizanju bolje ravnoteže konstrukcije čime su poboljšani upravljivost, stabilnost i odziv.

Karoserija u izvedbi s troja vrata izrađena je od laganih materijala uključujući polimer s ugljičnim vlaknima i aluminij, radi postizanja zavidnog omjera snage u odnosu na težinu, dok nova platforma omogućava širi trag stražnjih kotača i novi stražnji ovjes s dvostrukim poprečnim ramenima. Momčad je osmislila i ojačanja ispod uzdužnih nosača radi potpunog iskorištavanja potencijala ovjesa.

Kako bi se planovi pretočili u stvarnost, GR Yaris su testirali profesionalni trkaći i reli vozači tijekom razdoblja razvoja.

Jedinstveni dizajn

Iako je novi GR Yaris na vrhu palete potpuno novog Yarisa, njegov je izgled jedinstven uz trovratnu karoseriju i visinu krova sniženu za 91 mm, čime je postignuta silueta coupea. Vrata bez okvira pridonose dojmu coupea. Sprijeda, oblik maske hladnjaka i spojler izražavaju autentični GR status ovog automobila, dok straga, široki trag kotača i mišićavi blatobrani omogućavaju korištenje aluminijskih naplataka od 18“.

Potpuno novi 1,6-litreni turbo motor

Motor u GR Yarisu je potpuno novi, trocilindrični turbo motor koji uživa pogodnosti tehnologija iz motosporta radi postizanja maksimalnih performansi, uključujući hlađenje klipova putem više mlaznica, veliki promjer ispušnih ventila te strojno obrađene usisne kanale. Uz zapreminu od 1618 cm³ ovaj motor daje maksimalnih 261 KS (192 kW) te 360 Nm okretnog momenta.

Kompaktan i lagan motor ima dva bregasta vratila u glavi motora, 12 ventila te turbopunjač s jednim kolom (single-scroll), s kugličnim ležajem, a pridružen mu je ručni mjenjač sa šest brzina, konstruiran tako da podnosi velike okretne momente.

Omjer snage i težine

Postizanje velikog omjera snage i težine je bilo ključno u ostvarivanju ciljanih performansi za GR Yaris. Karoserija je sastavljena pretežno od laganih materijala, uključujući i novi polimer s ugljičnim vlaknima za krov koji je moguće oblikovati sabijanjem. Aluminij se koristi za poklopac motora, vrata i poklopac prtljažnika. Kao rezultat, GR Yaris ima snagu kompaktnog automobila u segmentu C, ali težinu automobila iz segmenta B (težina vozila spremnog za vožnju je 1280 kg). Njegov omjer snage i težine je samo 4,9 kg po konjskoj snazi, što omogućava ubrzanje od mirovanja do 100 km/h u manje od 5,5 sekundi, te elektronički ograničenu najveću brzinu od 230 km/h.

GR-FOUR: Novi sustav pogona na četiri kotača

Performanse GR Yarisa dobivaju podršku sustava pogona na četiri kotača GR-FOUR koji je konstruiran tako da optimira pogonsku snagu na svakom kotaču, uz istovremeno jednostavnu konstrukciju i malu težinu.

Raspodjelom okretnog momenta između prednje i stražnje osovine upravlja posebna spojka brzog odziva. Kao opcija za Circuit-Pack (pojedinosti niže), dva diferencijala Torsen s ograničenim proklizavanjem upravljaju raspodjelom između lijevog i desnog kotača radi postizanja prirodnog i izravnog upravljanja automobilom.

Prijenosni omjeri za prednju i stražnju osovinu se, u ovom ingenioznom sustavu, neznatno razlikuju što omogućava teorijski raspon omjera momenta između prednje i stražnje osovine od 100:0 (potpuno prednji pogon) do 0:100 (potpuno stražnji pogon). Ova prilagodljivost pruža prednost u performansama u odnosu na sustave AWD on-demand koji koriste dvostruku spojku ili sustave stalnog AWD sa središnjim diferencijalom. Sustav GR FOUR je, pored toga, i značajno lakši.

Vozač može podesiti performanse pogona na četiri kotača prema svojim željama ili situaciji u prometu koristeći okretni prekidač za odabir načina rada 4WD. U normalnom načinu rada je osnovna raspodjela momenta sprijeda/straga 60:40; u načinu rada Sport pretežni dio momenta se usmjerava straga, u omjeru 30:70, radi omogućavanja zabavnije vožnje na zavojitim cestama i stazama; a u načinu rada Track (Staza) osnovni postav je 50:50 za brzu, natjecateljsku vožnju na stazama ili brzinskim ispitima. U svakom načinu rada, raspodjelu okretnog momenta se automatski podešava sukladno želji vozača, ponašanju vozila i uvjetima na cesti ili stazi.

Posebna platforma i ovjes

GR Yaris ima novu, posebnu platformu koja kombinira prednji kraj Toyotine platforme GA-B – predstavljene na novom modelu Yarisa za 2020. – i stražnji kraj platforme GA-C. Time je omogućena nova konstrukcija ovjesa i smještaj sustava pogona na sve kotače GR-FOUR, uz istovremeno poboljšanu odličnu stabilnost i upravljivost ovog automobila.

Tamo gdje standardni novi Yaris koristi stražnji ovjes s torzijskom oprugom, GR Yaris ima izvedbu s dvostrukim poprečnim ramenima, pri čemu je svaki element optimiran u svrhu poboljšanja performansi. Prednji ovjes ima MacPhersonovu nogu.

Vrhunski kočioni sustav

Vrhunski kočni sustav se odlikuje velikim, samoventilirajućim prednjim diskovima promjera 356 mm, čeljustima s četiri klipa, i konstruiran je kako bi se mogao nositi s velikim zahtjevima brzih staza i brzinskih ispita uz veliku otpornost na pregrijavanje.

Paket za stazu 'Circuit Pack'

Kupci mogu unaprijediti svoj GR Yaris opcijskim paketom Circuit Pack. Taj paket dodaje na automobil Torsen s ograničenim proklizavanjem i na prednju i na stražnju osovinu, posebno podešeni sportski ovjes te kovane naplatke od 18 cola, s gumama Michelin Pilot Sport 4s 225/40R18.

Novi GR Proizvodni centar u Motomachiju

Kako bi omogućila ostvarivanje ciljeva za GR Yaris, Toyota je izgradila novi proizvodni pogon u svojoj tvornici u Motomachiju, s posebnom linijom za proizvodnju sportskih automobila GR. Umjesto tradicionalnog sustava s konvejerom, pogon se sastoji od niza različitih ćelija koje su spojene vozilima s automatskim navođenjem.

Proizvodnja svakog vozila zahtijeva veliki broj ručnih postupaka, za koje Toyota koristi specijalistički tim obučenih radnika. Raspored tvornice i darovitost radnika omogućavaju visoku preciznost sklapanja karoserija velike krutosti do razine koja je teško ostvariva na standardnoj proizvodnoj liniji.

Zahvaljujući novim načinima proizvodnje, ova tvornica je u stanju savladati proizvodnju malih količina različitih automobila, bez smanjenja produktivnosti.

  • +8
Toyota GR Yaris Izvor: Promo fotografije / Autor: Toyota