Tehnologija

Je li na pomolu revolucija? Stiže nam automobilska guma koju se ne može probušiti

05.06.2019 u 14:21

Bionic
Reading

Ona neće biti punjena, kao konvencionalna guma, stlačenim zrakom, već će njezinu nosivu strukturu činiti gumena rešetka

O gumama za automobile mogli bismo pisati unedogled, i to opravdano, jer su one jedan od najvažnijih dijelova svakog vozila, a svaka nova ideja pretočena u upotrebljiv krajnji proizvod uvijek je dobrodošla. Francuski proizvođač guma Michelin i američki gigant u proizvodnji automobila General Motors predstavili su novu generaciju tehnologije guma za osobne automobile. Nova guma, pod nazivom Michelin Uptis Prototype (Unique Punctureproof Tire System ili jedinstveni sustav guma otporan na probijanje) predstavljena je jučer na Movin'On Summitu za održivu mobilnost u kanadskom gradu Montrealu.

Ovaj koncept zapravo i nije posve nov jer je Michelin prvi put predstavio svoju ideju prije više od deset godina, točnije 2006., pod nazivom Tweel. A prije nekoliko godina počeo je prodavati proizvodne verzije za kosilice trave i građevinsku opremu, odnosno male radne strojeve pod nazivom Skid Steer (kod nas u Hrvatskoj ovi se strojevi popularno nazivaju Bobcat, prema najpoznatijem proizvođaču). Ali ono što je novo u tehnologiji njihova je upotreba za osobne automobile. Uptis je dizajniran za praktičnu uporabu ne samo po pitanju težine automobila, već i sposobnosti ovih guma što se tiče prianjanja i trajnosti pri vožnji većim brzinama na autocesti.

Guma Michelin Uptis Izvor: Promo fotografije / Autor: Michelin

Michelin TWEEL - koncept gume koja nije punjena zrakom

Ova konceptna guma francuskog proizvođača guma Michelin nastala je sredinom 2006. godine sa zadatkom povećane mobilnosti. Guma TWEEL bila je značajna zbog nekoliko karakteristika: nema održavanja, otporna je na probijanje, jednostavno se montira i demontira, dugovječnija je od uobičajene radijalne gume, proizvodnja je jednostavnija, a kada se jednom istroši gazni sloj, može se obnoviti. Zanimljivo je da je koncept TWEEL zamišljen prvotno kao guma za građevinske radne strojeve, ali je svoju primjenu pronašao i na drugim vozilima poput automobila. Na testnom modelu Audi A4 krutost bočnice bila je pet puta veća od radijalne gume, što znači i bolju upravljivost. Američka NASA dogovorila je suradnju s Michelinom na izradi novog vozila Lunar Rover s gumama TWEEL.

Iako dorađeni dizajn sada čini ovaj koncept sposobnijim, guma Uptis bez zraka i dalje koristi istu osnovnu ideju kao i Tweel. Ona neće biti punjena stlačenim zrakom, kao konvencionalne gume, već će njihovu nosivu strukturu činiti gumena rešetka. Između vanjske gume i unutarnjeg aluminijskog kotača nalazi se hrpa žbica ili rebara što zamjenjuju tlak zraka. Ove žbice izrađene su od kombinacije gume i ojačane stakloplastične smole.

Kako bi se osiguralo to da su gume Uptis dorasle zadatku, Michelin se udružio s General Motorsom u razvoju ovog koncepta. GM će voditi flotu test vozila Chevy Bolt EV u jugoistočnom Michiganu u SAD-u. A kako i Michelin ima svoje američko sjedište u istom području, sa sigurnošću se može potvrditi da je to brutalno testno okruženje za gume. Ukoliko testiranja i razvoj budu išli prema planu, GM planira ponuditi gume Uptis airless kao opciju na nekima od svojih vozila do 2024. godine.

Iako budući GM-ov model nije najavljen, električni Chevy Bolt EV, bilo u svom trenutnom obliku ili redizajniran, bit će vjerojatan izbor. Moglo bi doći do manjih ušteda u težini kod pneumatika bez zraka, što bi moglo dovesti do bolje potrošnje energije i dometa. Michelin kaže da je kombinacija kotača i guma Uptis otprilike iste težine kao konvencionalna kombinacija kotača i guma, ali budući da je ove gume nemoguće probiti, ne trebaju senzori za nadzor tlaka, rezervne gume, dizalice ili čak kompleti za krpanje i pumpanje.

Ne treba ni reći to da su sigurnost i praktičnost prednost ovih guma jer nećete imati iznenadna probijanja oštrim predmetima koji bi vas mogli dovesti u neugodnu situaciju za vrijeme vožnje ili uzrokovati nesreću.