tržište automobila

I kod uvoza rabljenih se osjeti pad, ali manji nego kod novih; prosječna starost uvezenih automobila je 7,5 godina

21.08.2020 u 08:46

Bionic
Reading

Modeli VW Golf, Renault Megane i VW Passat predvode listu rabljenih automobila iz uvoza u prvih sedam mjeseci 2020., a 'zagrebačke' registracije čine 31 posto svih uveženih automobila

U prvih sedam mjeseci 2020., godine u kojoj smo se suočili s pandemijom koronavirusa koja čini se još ne jenjava, velikim potresom u Zagrebu, brojnim žestokim vremenskim nepogodama s bujičnim poplavama, svjedoci smo posljedično tome i velikom padu automobilskog tržišta. Ukupno je tako u prvih sedam mjeseci 2020. je prodano 22.568 novih automobila, a ako ovu brojku usporedimo s prvih sedam mjeseci 2019. kada je bilo prodano 44.368 novih automobila, onda je ovo pad od 49,13 posto. No što se događa s tržištem rabljenih automobila, odnosno njegovom uvoznom komponentom?

Ovih dana smo dobili i izvještaje od tvrtke Promocija plus koja najbolje poznaje automobilsko tržište i njegovo kretanje, odnosno njegove brojčane pokazatelje. Tako smo u prvih sedam mjeseci prošle 2019. godine dobili podatke, koji su nam rekli da je od siječnja do kraja srpnja mjeseca prošle godine uvezeno ukupno 49.687 rabljenih automobila. Prošlo je i prvih sedam mjeseci ove 2020. godine, a brojka od 34.173 komada uvezenih rabljenih automobila nam govori da smo i u tom segmentu automobilskog tržišta pali u odnosu na pretkriznu 2019. godinu. No za razliku od gotovo 50-postotnog pada novoregistriranih novih automobila, tržište uveženih rabljenih automobila palo je 'tek' 31,22 posto.

Čini se da ovaj pad uvoza rabljenih automobila i nije toliko dramatičan, a prije samo koji dan smo na tportalu donijeli i opsežan izvještaj o promjenama koje se odnose na pojednostavljenje kupnje polovnih automobila iz članica EU-a. A s obzirom na to da je Hrvatska postala dio jedinstvenog tržišta EU više se ne plaća carina pa se prilikom uvoza vozilo ne treba niti prijaviti na graničnom prijelazu, pa izgleda da će se i prodajne brojke u segmentu rabljenih vozila vjerojatno i ponešto približiti ostvarenim rezultatima iz 2019., ali posve je izvjesno da niti u tom segmentu nećemo dostići 2019. godinu i brojku od 82.399 rabljenih automobila. No dugo je još do kraja godine, a niti situacija s koronavirusom nije posve najjasnija, pa stoga budimo i dalje oprezni s prognozama.

Rabljena osobna vozila iz uvoza 01.-07. 2020.

Usporedimo li prodajne rezultate novoregistriranih novih automobila u prvih sedam mjeseci 2019. od 44.368 komada i uveženih rabljenih automobila u istom periodu prošle godine, odnosno njih 49.687 komada, možemo odrediti i težinu pojedinog segmenta. To znači da su uvezeni rabljeni automobili u promatranom periodu prošle godine bili 'jači' za 5319 automobila. Sada je taj odnos ponovno prevagnuo u korist uvoza rabljenih automobila, ali za čak duplo, odnosno 11.605 komada.

Volkswagen ponovno, kao i 2019., vodi i kad je riječ o prodaji novih automobila (3487 komada) u Hrvatskoj u prvih sedam mjesci 2020., ali i kad je riječ o uvozu rabljenih automobila u istom periodu ove godine sa 6353 automobila.Ipak, i Volkswagen dijeli sudbinu ostalih marki u ovom segmentu ove godine, pa je i njegov pad u odnosu na isti period 2019. zapravo 34,54 posto, odnosno gotovo odražava sedmomjesečni pad od gore spomenutih ukupnih 31,22 posto.

I ove godine na drugom je mjestu Renault s 6353 komada, ali je i on kao marka također pao u odnosu na 2019. no taj pad od 26,33 posto je nešto manji od VW-ovog pada. BMW je sada treći s 3244 komada, a njegov pad u odnosu na 2019. je 35,66 posto. Četvrto i peto mjesto u prvih sedam mjeseci po uvozu rabljenih automobila drže još dvije premium marke: Audi i Mercedes. Ove dvije marke u istom periodu 2019. držale peto i šesto mjesto po broju uveženih rabljenih automobila.

Zanimljivo je da su se i ove godine na listi uveženih modela našle uz mnoge već uobičajene premium marke i neke za Hrvatsku ipak 'egzotične' marke, poput Bentleyja (5 komada, a u istom periodu 2019. nula komada), Ferrarija (6 komada ove godine, prošle 0), Maseratija (3 ove godine, prošle čak 7), Rolls-Roycea (2 ove godine, 2 prošle), Lamborghinija (2 ove godine, 1 prošle), Excalibur (jedan ove godine, prošle 0).

Zbrojimo li rabljene i novoregistrirane u prvih sedam mjeseci ove godine dobiti ćemo podatak da je hrvatsko tržište 'bogatije' za 56.741 potpuno novih i relativno novijih automobila (rabljenih). Dakle, udio rabljenih vozila iz uvoza u ukupnom broju u prvih sedam mjeseci je 60,2 posto, a novoregistriranih 39,8 posto. Da podsjetimo, prošle godine u tom periodu (ukupno 94.056 komada) je odnos bio 52,9 posto uveženih rabljenih, a novoregistriranih 47,1 posto.

Starost uveženih automobila

Iako u ovome trenutku nemamo precizne podatke iz kojih se sve zemalja uvoze rabljeni automobili, za pretpostaviti je da glavnina njih opet dolazi iz Njemačke, koja je i najveće europsko tržište automobila, ali i Hrvatima tradicionalno najomiljenija zemlja uvoza. Osim toga, prosječna starost uveženih automobila ove godine je 7,5 godina (u istom periodu 2019. je to bilo 7 godina), pa ćemo tako pomladiti i stanje ukupnog voznog parka osobnih automobila u Hrvatskoj. A prije koji dan nam je ACEA, Europsko udruženje proizvođača automobila pokazalo podatak, doduše temeljen na rezultatima još iz 2018. godine, da starost voznog parka osobnih automobila iznosi prosječno 12,6 godina.

Pogledamo li tablicu godina proizvodnje uočavamo da je onih automobila proizvedenih 2019. bilo tek 807 komada ili 2,36 posto, a 2018. tek 1278 komada ili 3,73 posto. Činjenica je da smo uvezli 14.066 automobila proizvedenih u posljednjih pet godina od 2015.-2019. godine, a to je tek 41,1 posto svih uveženih rabljenih. I da, čak sedam automobila je uveženo s godinom proizvodnje iz 1971., a ovdje se očito radi o 'oldtimerima'.

Top 30 modela automobila iz uvoza u 2020.

Kad je riječ o određenom modelu Volkswagen Golf i ove godine vodi s 3197 primjerkom automobila uveženih izvana, što čini ukupno 9,36 posto svih uveženih rabljenih vozila u prvih sedam mjeseci 2020. Kod novoregistriranih VW Golf je trenutno na osmom mjestu u prvih sedam mjeseci s 573 komada. Na drugom mjestu je Renault Megane s 1389 komada rabljenih, a kod novih nije među prvih 20 najprodavanijih modela u vih sedma mjeseci.

VW Passat je na trećem mjestu što se tiče uvoza rabljenih s 1283 komada, a kod novih je trenutno na 20. mjestu najprodavanijih. Naravno, teba reći da ovi podaci nisu posve usporedivi, jer iz uvoza stižu i stariji modeli ova dva Hrvatima VW-ova omiljena modela. Zanimljivo je i da je BMW serija 3 na četvrtom mjestu po uvozu s čak 1187 komada zaključno s mjesecom srpnjem 2020. Na ovoj listi top 30 modela iz uvoza Škode Octavia je tek na 13. mjestu sa 662 komada, iako ona prednjači po broju novih vozila u prvih sedam mjesci sa 1417 komada. Naravno, ovaj Škodin model je omiljeno vozilo za poslovne korisnike, a oni se ipak odlučuju za nova vozila prilikom kupnje. Top 10 modela što se tiče uvoza rabljenih čine više od trećine ukupno uvezenih rabljenih automobila, točnije 37,3 posto. Dok Top 30 modela čine ukupno 64,85 posto svih uveženih rabljenih automobila u prvih sedam mjeseci 2020.

Koje automobile smo uvezli kao rabljene prema vrsti goriva?

Za razliku od novoregistriranih novih automobila u 2020., gdje benzinski motori čine 56,8 posto, a dizelski 35,5 posto od svih novih automobila, kod uveženih rabljenih automobila situacija je bitno drugačija. Uvezli smo tako 85,44 posto automobila s dizelskim motorima i samo 13,28 posto onih s benzinskim motorom, što svakako nije dobra vijest za ekologiju, jer smo posve uvjereni da dizelski nisu onih najnovijih normi. Ipak, možda je još i lošija vijest da je onih drugih 'alternativnih' u 34.173 komada uveženih rabljenih bilo samo 1,28 posto ili 438 komada ukupno.

U kojem dijelu Hrvatske su završili uveženi automobili?

Kad gledamo situaciju s novim automobilima grad Zagreb i pripadajuća regija čine 42,53 posto svih registracija. Kod uvoza rabljenih 'zagrebačke' registracije čine 30,86 posto svih uveženih automobila, oznake ST su na drugom mjestu sa 7,34 posto, pa RI sa 5,35 posto.