velike promjene

[FOTO] Učinkovitiji, manje goriva i nula emisija ugljika: Ovo je sedam stvari koje trebate znati o motorima Formule 1 za 2026.

18.08.2022 u 17:56

Bionic
Reading

Zahvaljujući iscrpnoj analizi na službenim stranicama Formule 1 i prosječnom gledatelju će biti puno jasnija struktura budućih F1 bolida, a FIA je postavila i četiri ključna stupa novih propisa

Moderni bolidi Formule 1 nedvojbeno su najsavršeniji automobili, a njihovi pogonski sklopovi najsloženiji nekog vozila. FIA Svjetsko vijeće za motorsport (FIA World Motor Sport Council ili WMSC) je ovaj ponedjeljak odobrilo propise o pogonskim jedinicama koji će stupiti na snagu za sezonu 2026. – s povećanom električnom snagom i 100-postotno održivim gorivima dva ključna aspekta novoodobrenih pravila.

Pogonske jedinice Formule 1 za 2026. (video u prilogu) zadržat će trenutnu V6 arhitekturu motora s unutarnjim izgaranjem, a FIA je postavila četiri ključna stupa novih propisa:

  1. Održavanje spektakla – pogonska jedinica za 2026. imat će performanse slične trenutnim dizajnima, koristeći V6 motore s unutarnjim izgaranjem velike snage, visokog broja okretaja i izbjegavajući pretjeranu diferencijaciju performansi kako bi se omogućila bolja trkaća sposobnost
  2. Ekološka održivost – pogonska jedinica 2026. uključivat će povećanje upotrebe električne energije do 50 posto i koristiti 100-postotno održivo gorivo
  3. Financijska održivost – financijski propisi koji se odnose na pogonske jedinice smanjit će ukupne troškove za natjecatelje, a istovremeno zadržati vrhunsku tehnološku izlogu koja je u srži Formule 1
  4. Privlačan za nove proizvođače pogonskih jedinica – propisi imaju za cilj omogućiti pridošlicama da se pridruže ovom sportu na natjecateljskoj razini i budu privlačni za njih.

Zahvaljujući potpuno novim propisima o motorima sljedeća generacija bolida Formule 1 bit će jednako moćna kao i prije kada izađu na stazu 2026. – ali će trošiti znatno manje energije i proizvoditi neto nulte emisije CO2. Zahvaljujući iscrpnoj analizi na službenim stranicama Formule 1 saznali smo sedam stvari koje trebate znati o sljedećoj generaciji pogonskih jedinica Formule 1...

1. Neće se spaljivati ​​novi fosilni ugljik

Nove pogonske jedinice F1 pokretat će se potpuno održivim gorivima zahvaljujući intenzivnom istraživanju i testiranju Formule 1 i partnera ARAMCO. To znači da se neće spaljivati ​​novi fosilni ugljik, već će ugljik biti dobiven iz neprehrambenih izvora, pravog komunalnog otpada ili čak iz atmosfere.

2. Tri puta veća električna snaga

Sadašnji 1,6-litreni V6 turbo motor s unutarnjim izgaranjem će se razviti kako bi uključio mnogo snažniju električnu komponentu. MGU-K (Kinetic Motor Generator Unit ili Kinetički motor generator) će gotovo utrostručiti količinu električne energije koju proizvode sadašnje hibridne komponente.

Prikupit će se više energije kočenja – koja bi inače bila izgubljena – i kao rezultat toga, cilj je da MGU-K proizvede oko 350 kW (476 KS) godine 2026. – golemo povećanje u odnosu na 120 kW (163 KS) energije koju trenutno koriste MGU-K i MGU-H.

3. 1000+ konjskih snaga – s manje goriva

A s tim većim udjelom električne snage, manje goriva će teći u motore, i sveukupno će se trošiti manje goriva – ali pogonske jedinice će i dalje davati više od 1000 KS, a mogle bi biti i glasnije.

2013. godine na utrci je potrošeno 160 kg goriva; 2020. je to iznosilo 100 kg; a 2026. Formula 1 ima za cilj da svaki automobil potroši samo 70 kg goriva tijekom utrke Velike nagrade.

Štoviše, F1 prelazi s upravljanja protokom goriva kroz maksimalnu stopu masenog protoka na maksimalnu stopu protoka energije.

4. Bolja sigurnost

S postavom MGU-K koja će biti zatvorena unutar šasije, pored baterije i upravljačke elektronike, sva visokonaponska oprema sada će biti sadržana unutar sigurnosne ćelije – što automobil čini sigurnijim.

5. Niži troškovi – ali stalne inovacije

Ograničenje troškova specifično za motor, plus zabrana skupih proizvodnih materijala i sustava kao što je MGU-H (Motor Generator Unit – Heat ili Toplinski motor generator) – plus upotreba standardiziranih komponenti – pomoći će smanjiti troškove. Dakle, od 2026. nema više prilično složenog sustava MGU-H.

Sati provedeni na dinamometru će također biti ograničeni - ali kreativnost neće. Inženjeri će i dalje biti u mogućnosti inovirati oko električnih sustava kako bi svoje timove potaknuli na pobjede i prvenstva, te će u tom procesu razviti održiviju budućnost.

Konstruktori će ostati ograničeni na korištenje tri pogonske jedinice po automobilu, po sezoni. Možda ćemo više vidjeti kako se vozači 'hrvaju' sa svojim automobilima

6. Teži izazov za vozače

S uklanjanjem složenosti kao što je MGU-H, turbo rupa (turbo lag) bi se mogao vratiti i to bi moglo otežati kontrolu automobila pri izlasku iz zavoja.

Također bi mogao predstavljati veći izazov za vozače i stratege, budući da će morati odlučiti kada bi vozač trebao pričekati, a kada bi trebao napasti koristeći električni potencijal pogonske jedinice.

7. Ekološki odgovorniji

Formula 1 predana je održavanju više materijala 'iznad zemlje' jer cilja na odgovornost prema okolišu. Mogućnosti recikliranja bit će obavezne za baterije, dok će se na kraju životnog vijeka MGU-K reciklirati materijali poput kobalta.

S ovim novim pogonskim jedinicama budućnost F1 bit će jednako brza i uzbudljiva kao i uvijek, ali održivija, relevantnija i odgovornija nego ikad prije.

Dodatno odobreni propisi za 2022. i 2023. o poskakivanju F1 bolida i zaštitnom obruču kod prevrtanja

WMSC je također odobrio izmjene tehničkih propisa za 2022. i 2023., osmišljene kako bi se pozabavile i pitanjem aerodinamičkog 'pliskanja' (tzv. porpoising) i sigurnosnim standardima za zaštitne obruče (roll hoop).

Što se tiče poskakivanja, sada je odobreno da će od VN Belgije ovog mjeseca do kraja sezone biti promjena za ponovno definiranje zahtjeva krutosti donje daske podnice i klizača oko rupa za mjerenje debljine na automobilima – u dodatak promjenama koje su već najavljene tehničkom uputom izdanom momčadima prije ljetne stanke.

Treba objasniti da obruč pri prevrtanju i HALO sustav kokpita za zaštitu glave vozača nisu ista stvar.

Zaštitna HALO konstrukcija, predstavljena 2018., je šipka od titana oko kokpita, dizajnirana da spriječi da veliki predmeti poput guma ili drugih automobila ne udare u glavu vozača. HALO sustav je spasio Grosjeana u njegovoj žestokoj nesreći u Bahreinu 2020. i Hamiltona kada je Max Verstappen sletio na vrh britančevog Mercedesa na VN Italije 2021.

Obruč za prevrtanje u F1 postavljen je straga iznad glave vozača gdje se nalazi usisnik za zrak i pruža zaštitu vozaču u rijetkim slučajevima kada se automobil prevrne naglavačke.

Generalna ideja je da automobil Formule 1 bude poduprt obručem za prevrtanje dok je preokrenut i da se vozaču da prostor da izmigolji iz kokpita ako može.