FCEV

[FOTO] Stellantisova laka gospodarska vozila s pogonom na vodik: Na tržište Europe izlaze do kraja godine

01.04.2021 u 08:55

Bionic
Reading

Srednje veliki kombiji bazirani na električnim modelima Citroën ë-Jumpy, Peugeot e-Expert i Opel Vivaro-e će imati pogon na vodikove gorivne ćelije s dometom do 400 km, ali i dodatnu bateriju koja će se puniti kao plug-in hibrid za dodatnih 50 km

Stellantis, četvrti po veličini svjetski proizvođač vozila nastao spajanjem PSA i FCA, je jučer na digitalnoj premijeri pod nazivom 'Hydrogen Fuel Cell Zero emission' objavio kako će do kraja ove godine u Europi krenuti s prodajom lakih gospodarskih vozila s pogonom na vodikove gorivne ćelije.

Ovo je sjajna vijest za sve one profesionalce kojima je elektrifikacija njihovog voznog parka, prije svega lakih gospodarskih vozila, od presudnog značaja s aspekta sve strožih ekoloških pravila i naravno ekonomski opravdanih razloga kad je riječ o pogonskom gorivu.

Mnogi od njih već razmišljaju o nabavi ili već posjeduju potpuno električna vozila na baterije za prijevoz tereta, no nisu zadovoljni njihovim relativno kratkim dometom, ali ni vremenom punjenja strujom.

Stoga će Stellantis, za početak marke Citroën, Opel i Peugeot, predvodit primjenu tehnologije razvijene u Francuskoj i Njemačkoj na njihovim trenutnim arhitekturama srednje velikih električni BEV kombija: Citroën ë-Jumpy, Peugeot e-Expert i Opel Vivaro-e. Vrijedi istaknuti kako će se takva vozila s pogonom na vodik proizvoditi u središtu marke Opel u njemačkom Rüsselsheimu, a sam Stellantis će nešto kasnije ispitati proširenje tehnologije na druge marke, a možda i na osobne automobile, te očekuje da će projekt biti profitabilan u narednim godinama.

Iako 83 posto komercijalnih kupaca u prosjeku dnevno prijeđe manje od 200 km, njih tek 44 posto nikad ne prijeđe više od 300 km dnevno, rekao je Xavier Peugeot, viši potpredsjednik za poslovanje lakih gospodarskih vozila tvrtke Stellantis.

'Još uvijek postoji dio kupaca koji žele prijeći više od 300 kilometara', rekao je tijekom jučerašnje online rasprave o FCEV tehnologiji u Parizu, 'a mi im moramo dati dodatni i komplementarni odgovor, koji je i svrha ovog dana'.

Sustav srednje snage manji je od ostalih konkurenata i podudara se s velikom baterijom kapaciteta od 10,5 kWh, rekao je Frank Jordan, direktor istraživanja i inovacija Stellantisa u Njemačkoj. Sustav gorivih ćelija stane ispod haube, pogonsku bateriju zamjenjuju tri spremnika vodika, a baterija staje ispod prednjih sjedala. Ovaj srednje veliki Stellantisov sustav uključuje FCEV pogonski sklop snage 45 kW, spremnik vodika u koji stane 4,4 kg vodika (spremljenog u spremnike pod pritiskom od 700 bara) i već spomenutu bateriju kapaciteta od 10,5 kWh.

Kako navodi Stellantis, kombi će biti sposoban za domet od otprilike 400 km, ali također ima mogućnost punjenja baterije (plug-in) i vožnju na čisto električni pogon na bateriju od 50 km ako je potrebno za povezivanje sa sljedećom stanicom za punjenje vodika. Pogonski sklop, koji uključuje motor na vodik i dodatnu bateriju kao kod BEV vozila također zadržava između 5,1 i 6,3 m³ volumena (L2 i L3 verzije duljine vozila) za prijevoz tereta i 1100 kilograma korisnog tereta te vuče prikolice teške 1000 kg iz električne verzije.

Spremnici vodika mogu se napuniti gorivom za tri minute, kako se navodi u rješavanju problema oko sporih brzina punjenja električnih vozila. Vodik je međutim skuplji i trebat će mu masovne razmjere kako bi bio isplativ, iako manji sustav pomaže. Peugeot nije otkrio kolika će biti cijena novih kombija. S tehničke strane, vodik posebno ima smisla za veća vozila, jer nudi veću gustoću energije, manju težinu, veći domet i brže vrijeme punjenja gorivom.

Vodeće zemlje poput Njemačke i Francuske imaju tek 90, odnosno 25 crpki na kojima se može kupiti vodik kao gorivo za vozila, rekao je Peugeot, iako se Europski savez za čistu energiju obvezao ulagati u ekosustav. Samo Francuska planira uložiti više od 8 milijardi dolara do 2030. u vodik, posebno u njegovu proizvodnju i razvoj mobilnosti, rekao je u snimljenom video zapisu Jean-Baptiste Djebbari, francuski državni tajnik za promet.

Stellantis je ušao u partnerstvo s dvije specijalizirane tvrtke Faurecia SE i Symbio koje isporučuju sustave za skladištenje vodika i stogove gorivnih ćelija za Stellantisove kombije. Tvrtka je svoj srednje veliki električni kombi predstavila u listopadu 2020. godine i prodala je više od 7500 primjeraka Citroën ë-Jumpy, Peugeot e-Expert i Opel Vivaro-e, rekao je Peugeot.