(NE)USPJEŠNO LOBIRANJE

Divovi gaziranih pića troše milijune ne bi li ušutkali zdravstvene organizacije

12.10.2016 u 21:00

Bionic
Reading

Proizvođači bezalkoholnih pića Coca Cola i PepsiCo našli su se na udaru američke javnosti nakon što je otkriveno kako su, unatoč tome što daju milijune dolara skupinama koje promoviraju zdrav život, potrošile gomile novca kako bi lobirali protiv njih i tako pokušale spriječiti usvajanje zakona u kojim bi se svi proizvođači bezalkoholnih i gaziranih pića trebali identificirati i navesti toksične i kancerogene kemikalije koje se nalaze u njihovim proizvodima

Kako piše The New York Times, najnovija istraživanja objavljena u američkom stručnom časopisu za prevenciju ističe se kako je tamošnja industrija gaziranih pića posljednjih pet godina izdašnim svotama pokušala ušutkati udruge i skupine koje promoviraju zdrav život.

Autori studije, profesor na bostonskom sveučilištu Michael Siegel i njegov student Daniel Aaron istražili su opširnu dokumentaciju i prepisku kompanija s udrugama koje promiču zdravlje te su prateći tok novca zaključili kako megakompanije troše silan novac ne bi li ih barem privremeno zaustavili u promidžbi protiv njihovih proizvoda koji uzrokuju gojaznost dok istovremeno gomile dolara troše lobirajući protiv njih.

'Željeli smo se uvjeriti što te kompanije doista zastupaju. Čini se kako im uopće nije stalo do zdravlja potrošača. Štoviše, otkrili smo kako troše milijune lobirajući kako zakon o isticanju štetnih tvari na proizvodima ne bi prošao usvajanje', kazao je Aaron.

Na dvoličnost tih tvrtaka već je ranije upozoravala organizacija NAACP, jedna od najstarijih i najutjecajnijih organizacija za ljudska prava u SAD-u koja je pokrenula kampanju protiv proizvođača gaziranih pića koja uzrokuju prekomjernu težinu, osobito među hispanskom i afroameričkom populacijom, posebice kod djece. No kada su bostonski znanstvenici otkrili kako je Coca Cola pokušala zaustaviti tu organizaciju doniravši joj više od milijun dolara, u NAACP-u su naišli na zid šutnje.

'Industrija bezalkoholnih pića iskorištava korporativnu filantropiju kako bi potkopavala zdravstvene mjere', ističe Kelly D. Brownell, dekan Pravne škole pri sveučilištu Duke dodajući kako je samo Američko udruženje dijabetičara od Coca Cole primilo donacije u iznosu od 140.000 dolara, američka Udruga za bolesti srca 400.000 dolara, a Nacionalni institut za zdravlje vrtoglavih dva milijuna dolara mita.

Sve tri prozvane udruge pokušale su demantirati primanje mita uputivši priopćenje kako im je novac doniran isključivo kako bi u suradnji s tim kompanijama promovirali zdravlje.

Tvrtka PepsiCo tijekom posljednjih nekoliko godina potrošila je čak šest milijuna dolara lobirajući unutar zdravstvenih udruženja, a nakon što je razotkrivena, iz uprave tvrtke poslali su priopćenje u kojem navode kako je neutemeljeno prozivati tvrtku da svojim proizvodima potiče prekomjerno debljanje budući da su gazirana pića tek mali dio ponude iz Pepsijeva asortimana.

Coca Cola je otišla još dalje pa je tako na istraživanja kojima je pokušala osporiti vezu između gaziranih pića i debljanja potrošila stotinjak milijuna dolara, piše ugledni američki dnevni list, podsjećajući kako je nedavno filadelfijski gradonačelnik pokušao zabraniti prodaju gaziranih pića u tamošnjim dječjim bolnicama, nakon čega je industrija bezalkoholnih pića ponudila donaciju od 10 milijuna dolara.

Nemoralna je ponuda odbijena, a grad je odmah nametnuo porez na tu vrstu pića, unatoč velikodušnoj ponudi.