USPJEŠAN TEST

Cjepivo izliječilo otpisane zbog raka prostate!

14.12.2015 u 15:41

Kombinacijom zračenja i genske terapije koja potiče samoubojstva bolesnih stanica vrlo uspješno i sigurno može se izliječiti rak prostate, pokazalo je novo dugotrajno kliničko istraživanje

Rak prostate najčešća je tumorska bolest kod muškaraca nakon raka pluća. U Hrvatskoj od njega godišnje oboli oko 1700 muškaraca, a umre oko 700. Očekuje se da će svaki šesti muškarac za života oboljeti.

Prema izviješću predstavljenom u časopisu Journal of Radiation Oncology (JRO) u dva ispitivanja zabilježeno je petogodišnje preživljenje od 97 i 94 posto bolesnika. To je poboljšanje od 20 posto u odnosu na povijesno najuspješnije terapije.

U drugoj fazi kliničkih ispitivanja od 1999. do 2003. sudjelovalo je 66 oboljelih od raka prostate koji su bili podijeljeni u dvije skupine. Grupu A sačinjavali su pacijenti koji su imali rak ograničen na prostatu, a grupu B oboljeli od agresivnijeg oblika tumora prostate. Prvi su liječeni samo zračenjem, a drugi zračenjem i hormonalnim terapijama. Osim toga pacijenti iz skupine A u dva su navrata primili novu gensku terapiju, a oni iz skupine B tri puta.

'Strateški smo upotrijebili adenovirus, sličan onome koji uzrokuje običnu prehladu, za prijenos terapijskog agensa – gena iz virusa herpesa koji stvara enzim timidin kinazu – izravno u tumorske stanice', rekao je jedan od autora studije E. Brian Butler, čelnik Odjela za radiološku onkologiju u bolnici Houston Methodist.

'Čim je isporučeni virus herpesa počeo stvarati timidin kinazu, pacijentima smo dali uobičajeni lijek protiv herpesa valaciklovir. Kombinacija je napala DNK herpesa pa su se tumorske stanice koje su stvarale timidin kinazu počele samouništavati zbog čega smo proceduru nazvali 'genskom terapijom samoubojstvom'.

Izliječeni čak i 'otpisani'

Prema rezultatima studije dugoročan ishod liječenja genskom terapijom u kombinaciji sa zračenjem, sa ili bez hormonalne terapije, jako obećava. Od 62 pacijenta u obje skupine koji su dovršili kliničko testiranje u vrlo dugom petogodišnjem razdoblju kod 94 i 91 posto njih nije otkriven povratak bolesti. Biopsije provedene 24 mjeseca po završetku terapije bile su negativne kod 83 posto sudionika u skupini A te kod 79 posto sudionika skupine B.

U obje skupine ishodi su bili značajno bolji nego što su uobičajeni kada se bolesnici liječe samo radioterapijama.

'Izuzetno smo zadovoljni, ako uzmemo u obzir da smo u program primili pacijente koje su drugi liječnici proglasili neizlječivima', rekao je vodeći autor studije Bin Teh iz Houston Methodista.

Tim ističe da ih je, uz odlične rezultate izlječenja, oduševila i činjenica da pacijenti nisu osjećali nikakve ili su doživjeli tek male nuspojave.

'Stvorili smo cjepivo iz stanica raka oboljelih, što je tretman koji se nadopunjava te čak pojačava rezultate koji se mogu postići tradicionalnim zračenjem i hormonskim terapijama', rekao je Butler.

Objasnio je da valaciklovir, kada se aktivira, počinje ubijati tumorske stanica, ali da također upozorava obrambeni sustav pacijenta koji prije toga nije bio svjestan raka pa on pokreće masovan napad.

Treća faza kliničkog testiranja, posljednja prije nego što terapiju odobri Agencija za hranu i lijekove, već je u tijeku.