MISTERIJ NASTANKA

Drevno računalo Antikitera iznenadilo znanstvenike

29.11.2014 u 12:10

Misteriozni mehanizam iz Antikitere znanstvenicima je ovih dana priredio još jedno u nizu iznenađenja

Nova istraživanja njegovog sustava za predviđanje astronomskih pojava pokazala su da je najvjerojatnije 100-tinjak godina stariji nego što se do sada mislilo.

Voditelji studije Christián C. Carman, povjesničar znanosti na Nacionalnom sveučilištu Quilmes u Argentini, i James Evans, fizičar na Sveučilištu Puget Sound u Washingtonu, otkrili su da kalendar fascinantnog uređaja koji neki smatraju prvim računalom u povijesti počinje sa 205. godinom prije Krista, samo sedam godina nakon Arhimedove smrti.

Neki znanstvenici smatraju da je njegov tvorac bio nadahnut znanstvenim spoznajama Arhimeda, Hiparha ili Posidonija.

Mehanizam iz Antikitere antički je mehanički uređaj koji je služio za računanje astronomskih položaja svemirskih tijela. Godine 1901. pronašao ga je lovac na morske spužve u olupini potopljenog rimskog broda kod grčkog otoka Antikitera. Uglavnom se vjerovalo da potječe iz 82. pr. n. e, međutim analize teksta pronađenog uz mehanizam sugerirale su da je korišten i ranije.

Visok je 33 cm, širok 17 cm, a debeo devet cm. Napravljen je od bronce, a pretpostavlja se da je bio smješten u drveni okvir. Na njemu je ispisan tekst od skoro 3.000 slova koji je u posljednjih nekoliko godina gotovo potpuno dešifriran. Tekst predstavlja neku vrstu uputa za upotrebu s poglavljima o astronomiji, geografiji i mehanici. Uređaj je pohranjen u Nacionalnom arheološkom muzeju u Ateni.

Među ostalim ima 30 sačuvanih zupčanika, a pretpostavlja se da ih je ukupno bilo 37. Još nije sigurno je li se temeljio na geocentričnom ili heliocentričnom principu. Budući da je pronađen na rimskom brodu, vjeruje se da je bio ukraden u Grčkoj i transportiran za Rim kada je došlo do brodoloma.

U svojem novom istraživanju Carman i Evans uskladili su proračune za određene pomrčine s poznatim babilonskim zapisima o pomrčinama. Procesom eliminacije došli su zaključka da je početni datum mehanizma  Antikitera između 50 i 100 godina stariji nego što se pretpostavljalo.

Ovo je otkriće u skladu s procjenama da je uređaj bio utemeljen na babilonskoj aritmetici, a ne na Euklidovoj geometriji jer se ona u to vrijeme još nije koristila.