KRAJ SUVREMENE POŠASTI

Otkriveno jednostavno rješenje za pretilost

04.08.2014 u 11:30

Rješenje za problem debljanja, pretilosti i konačno dijabetesa moglo bi biti vrlo jednostavno, pokazalo je jedno novo istraživanje

Pretilost je danas širom svijeta poprimila razmjere pandemije. Ona povećava vjerojatnost različitih bolesti, osobito dijabetesa, srčanih bolesti i nekih vrsta raka. Ovisno o razmjerima u prosjeku skraćuje očekivano trajanje života za dvije do čak deset godina. Svjetska zdravstvena organizacija predviđa da bi uskoro mogla postati najveći zdravstveni problem čovječanstva, veći od zaraznih bolesti ili neuhranjenosti.

Prema istraživanju časopisa BMC Public Health iz 2012. Hrvati su na četvrtom mjestu na listi najdebljih nacija. Situacija je najgora u SAD-u gdje je čak tri četvrtine odraslih ili debelo ili imaju prekomjernu težinu.

No studija objavljena 1. kolovoza u časopisu The Journal of Clinical Investigation (JCI) pokazala je da miševi kojima je u malobrojnim stanicama mozga blokirano djelovanje nuklearnih receptora poznatih kao PPARgama jedu manje te čak postaju rezistentni na visokokaloričnu prehranu.

'Ove su životinje jele masnoće i šećer, a da se nisu udebljale za razliku od skupine kontrolnih miševa', rekla je voditeljica studije Sabrina Diano, profesorica na Odsjeku za opstretiku, ginekologiju i reproduktivne znanosti na sveučilištu Yale.

'Pokazali smo da PPAR receptor u POMC neuronima može kontrolirati reakcije na visokokaloričnu hranu tako da rezultat ne bude debljanje', dodala je.

POMC neuroni nalaze se u hipotalamusu, a reguliraju unos hrane. Kada se aktiviraju, osjećamo sitost i gubimo apetit. Receptori PPARgama reguliraju aktiviranje ovih neurona. Više ranijih studija povrdilo je povezanost PPARgama s dijabetesom i debljinom.

U novoj studiji Diano je sa svojim timom proučavala transgenične miševe koji su bili genetski modificirani tako da su im u POMC neuronima bili blokirani receptori PPARgama. Nuklearni receptori su vrsta proteina koji se nalaze u određenim stanicama, a odgovorni su za nadzor nad steroidnim i tiroidnim hormonima. Zaduženi su za razvoj i metabolizam organizma.

'Kada smo blokirali PPARgama u stanicama hipotalamusa POMC neuroni su postali aktivniji', rekla je Diano.

Rezultati istraživanja također bi mogli biti vrlo koristan doprinos poznatim metodama liječenja dijabetesa. Naime, neki lijekovi za dijabetes poznati kao tijazolidindioni (TZD) smanjuju razine šećera u krvi, međutim istovremeno potiču debljanje pacijenata. Autori novog istraživanja ističu kako njihova studija pokazuje da bi se mogli razviti TZD spojevi koji ne bi prodirali u mozak već bi djelovali samo periferno. Oni bi snižavali razine glukoze bez neželjene nuspojave – debljanja.