VELIKA DEBATA

Popularizator znanosti porazio radikalnog kreacionista

06.02.2014 u 08:58

Nagrađivani popularizator znanosti, TV voditelj, pisac i direktor Planetarnog društva Bill Nye jučer je odnio uvjerljivu pobjedu u javnoj raspravi s kreacionističkim apologetom, spisateljem Kenom Hamom, predstavnikom američkih radikalnih protestanata, koji vjeruju u koncept tzv. Mlade Zemlje, odnosno da je Bog stvorio svijet prije 6.000 godina u samo šest dana

U debati koja je održana i snimana u Kreacionističkom muzeju u Petersburgu u SAD-u Nye je predstavio znanstvene argumente koji su vrlo očigledno pokazali koliko je apsurdno vjerovanje da je Zemlja stvorena prije nekoliko tisuća godina.

Ham, koji je po profesiji trgovac nadrilijekovima, inzistirao je da znanstvenici nemaju izravan uvid u povijesni razvoj našeg planeta, odnosno da nisu svjedočili njegovu stvaranju, da su stoga njihovi zaključci tek interpretacije onoga što danas vide, podložne pogreškama te da je jedini izvor pouzdanog znanja Biblija, i to shvaćena doslovno.

Neki su znanstvenici već prilikom najave susreta izrazili određene rezerve prema debati, prije svega zato što je poznato da kreacionisti ne prihvaćaju nikakve argumente jer ne vjeruju u znanost, već isključivo u ono što piše u Bibliji te zato što se takvim raspravama daje neprimjerena akademska težina kreacionističkim besmislicama. Osim toga, evolucija je jedna od najbolje dokazanih znanstvenih činjenica, tako da neki znanstvenici ističu da je o njoj besmisleno raspravljati kao da je 'samo' teorija kako to vole isticati njezini protivnici. No unatoč zamjerkama, rasprava je, ako ništa drugo, još jednom potvrdila provjerenu činjenicu da su jedini argumenti kojima kreacionisti raspolažu biblijski citati. Ham je čak sam priznao da ga nikakva količina znanstvenih dokaza ne može uvjeriti u nešto različito od onoga što piše u Bibliji.

Ovdje nemamo prostora za predstavljanje cijele debate pa smo izdvojili samo neke od argumenata i teza sučeljenog dvojca; cijelu raspravu možete pogledati na donjoj snimci.

Ham: Znanost se isto temelji na vjerovanju

Ham je u svom uvodnom izlaganju ustvrdio da se Darwinova teroija i evolucijsko stablo temelje na vjerovanju, jer danas ne možemo vidjeti da se bilo koja vrsta stvorenja mijenja u drugu. To je, naravno, pogrešno jer i danas svjedočimo promjenama određenih organizama čak i u kratkim vremenskim razdobljima od nekoliko desetljeća dok se evolucija odvijala milijardama godina. Jedan od ponajboljih primjera evolucije na djelu jest upravo hrvatska gušterica koju su znanstvenici 1971. s otoka Pod Kopište u Lastovskom arhipelagu naselili na otok Pod Mrčaru gdje je nije bilo. Godine 2008., stručnjaci su utvrdili da je populacija gušterice u novom staništu razvila bitno drugačije osobine - od izbora prehrane, preko boje do oblika glave. Nažalost, Nye nije predstavio ovaj primjer iako ga je ugledni biolog Richard Dawkins uvrstio u svoju odličnu knjigu o evoluciji 'Najveća predstava na Zemlji'.

Ham je također ustvrdio da nije moguće utvrditi starost Zemlje te da se znanstvene ideje temelje na vjerovanju baš kao i njegove. Navodeći Bibliju i Isusa, odnosno Boga kao jedine istinske autoritete, izjavio je da su znanstvenici uzurpirali pravo na termin 'znanost' mada postoje 'povijesna' znanost i ona sekularna koju je nazvao 'promatračkom'. Po njemu su stvari jednostavne i jasne: ako se zbroje godine koje su doživjeli naši preci od Adama, preko Abrahama do Krista, Zemlja je stara 6.000 godina, smrt je rezultat grijeha, a riječ Božja jedini je nepogrešivi instrument za mjerenje starosti svijeta (kao i svega ostaloga – morala, zakona itd. op. a.).

Dokazi otkrivaju koliko je kreacionizam besmislen

Nye mu je odgovorio da danas imamo vrlo pouzdane metode datiranja, od brojanja godova drveća i slojeva leda do mjerenja radioaktivnog poluraspada različitih elemenata. Istaknuo je da naslage leda i tla te obilje fosila nepogrešivo poredanih u slojeve od starijih prema mlađima nedvojbeno potvrđuju evoluciju i pokazuju da je život stariji od 4.000 godina koliko je prošlo od biblijskog potopa. Kako su nastala neka stabla koja su i danas živa, a stara su gotovo 10.000 godina ako je potop sve uništio, pitao je Nye.

Također je postavio pitanje kako to da na putu od mjesta na Bliskom istoku na kojem se navodno nasukala Noina arka sve do Australije nigdje nema ni traga od klokana, baš kao što uopće nema nikakvih dokaza o bilo kakvom raseljavanju različitih vrsta koje žive na različitim kontinentima i otocima. Pitao je i kako to da danas u svijetu postoji 16 milijuna vrsta stvorenja, a u Bibliji se navodi da ih je Noina obitelj na svoju barku smjestila samo 7.000. Kada bi to bilo istina, istaknuo je, u proteklih bi se 4.000 godina svaki dan trebalo stvarati 40-ak novih vrsta kako bi se nadomjestila razlika. Konačno, rekao je Nye, moguće je znanstveno dokazati da bi se Noina drvena arka pod teretom svih tih silnih životinja, biljaka i hrane potrebne za njihovo preživljavanje jednostavno raspala u moru.

Nekadašnji voditelj američke znanstvene emisije za djecu rekao je da se od znanosti također očekuje da daje pouzdana predviđanja na temelju zakona prirode. Kao primjer istaknuo je tiktalika, stvorenje koje predstavlja prijelaz iz vodozemca u gmaza iz vremena devona čije su otkriće znanstvenici dugo godina najavljivali. Nye je pitao Hama i odakle u svemiru milijarde zvijezda koje su očito stare milijardama godina (neke su toliko daleko da svjetlosti trebaju milijarde godina da stigne do nas op. a.). Naglasio je da bi on, za razliku od Hama, bio spreman promijeniti svoja uvjerenja da je evolucija dokazana činjenica kada bi bilo tko uspio pronaći barem jedan fosil koji bi pokazao suprotno, primjerice da su ljudi postojali prije ili istovremeno s nekim drevnim životinjama.

Za kraj, Nye je podsjetio na to da američki Ustav nalaže da treba promovirati znanost bez koje nema napretka civilizacije i pozvao zakonodavce savezne države Kentucky da ne dozvole da se u škole uvede poučavanje kreacionizma, kako to neki traže u ime vjerskih prava, jer bi to uzrokovalo zaostajanje učenika u znanstvenom obrazovanju. Publika ga je pozdravila snažnim pljeskom.