Svijet DRAMA U STUTTGARTU

Demonstracije protiv modernog podzemnog kolodvora

Deseci tisuća ljudi, među njima inženjeri i arhitekti, uporno protestiraju protiv projekta podzemnog kolodvora koji gradske vlasti predstavljaju kao 'najinovativniji u Europi'. Demonstrante smeta autoritaran način na koji je projekt predstavljen te činjenica da su gradske vlasti ignorirale 67 tisuća potpisa skupljenih za referendum o kolodvoru

Stuttgart, glavni grad njemačke pokrajine Baden-Württemberg te industrijsko središte u kojem se nalaze centrale firmi kao što su Daimler, Porsche i Bosch, oduvijek se ponosio svojom modernošću i spremnošću da iskuša nešto novo. U Stuttgartu je sagrađen prvi televizijski toranj na svijetu, prvi put su tramvaji prolazili kroz tunele, a pokrenut je i najveći kontrolirani tornado na svijetu. To je njemački grad u kojem ima najviše inženjera, a i na svaka 172 stanovnika Stuttgarta dolazi jedan arhitekt!

Ipak, projekt izgradnje velikog podzemnog kolodvora, nazvan Stuttgart 21, nailazi na kontinuiran i sve veći otpor građana koji je u međuvremenu rezultirao svakodnevnim demonstracijama na kojima se okuplja više od deset tisuća ljudi. Ono što lokalne političare, koji na podzemnom kolodvoru rade oko deset godina, posebno uznemirava jest činjenica da se među prosvjednicima ne nalaze uobičajeni nezadovoljnici, nego u rastućem broju svi spomenuti inženjeri, arhitekti, liječnici i ostali ugledni građani srednje klase. Gradskima ocima nije jasno kako je uopće moguće da toliko ljudi nije za predloženi projekt koji opisuju kao jedan od najinovativnijih u Europi. Građani koji uporno prosvjeduju, između ostaloga lupajući loncima duboko u noć pred gradskom upravom, predstavljaju sve veći politički problem vladajućoj klasi koja najavljuje završetak podzemnog kolodvora Stuttgart 21 do 2019. godine.

Ono što prosvjednicima najviše smeta je autoritaran način na koji je projekt predstavljen. Nitko nije pitao građane za mišljenje, a 67 tisuća potpisa koji su skupljeni za referendum o podzemnom kolodvoru vlasti su jednostavno ignorirale. Nitko građane nije ništa pitao ni kada je odlučeno da se zbog građevinskih radova trebaju posjeći 282 stabla u centru grada. U međuvremenu, Zaštitnici parka, kako se zove udruženje građana koji žele spriječiti uklanjanje drveća, broji impresivnih dvadeset tisuća članova. Svi oni su u stalnoj komunikaciji internetom ili mobitelima te im nije problem u sekundi napustiti ured, ako čuju da se postavljaju zaštitne ograde oko parka. Ono što svima smeta je arogancija političara koji su odbili moratorij na gradnju dok se sve kontroverze ne razjasne, i to bez obzira na činjenicu da ankete pokazuju da je više od pola stanovnika Stuttgarta protiv ovog projekta.

Građani Stuttgarta također sumnjaju u konačnu cijenu projekta. Prvotne procjene su govorile o iznosu od oko četiri milijarde eura, a danas se već procjenjuje da će troškovi porasti na minimalno 8,5 milijardi, možda i 11 milijardi eura! Nadalje, protivnicima projekta nije jasno kako je moguće da će podzemni kolodvor imati samo osam kolosijeka, za razliku od trenutnog koji ima 16, pa predviđaju da će to rezultirati nepodnošljivim gužvama. Da stvar bude još napetija, gradski dužnosnici su počeli optuživati prosvjednike da su staromodni i da zaustavljaju napredak grada te se plaše promjena, što definitivno nije pomoglo uspostavljanju dijaloga. Uskoro su uslijedile i prve prijetnje smrću dugogodišnjem gradonačelniku Wolfgangu Schusteru.

U međuvremenu su se u cijelu priču upetljali i marketinški stručnjaci koji smatraju projekt odličnim, ali njegovo predstavljanje javnosti - totalnom katastrofom. Gradske vlasti su na početku organizirale nekoliko panel-diskusija, smatrajući da je to dovoljno, pa su građani bili potpuno iznenađeni kada je jedan dan trijumfalno objavljeno da će se graditi podzemni kolodvor o kojem nisu znali ništa. Nakon toga se nastavilo još gore: postavljeni su veliki panoi na kojima je pisalo 'Istina je da će biti posječeno 282 stabala u parku Schlossgarten i oko kolodvora Stuttgart 21. Ali je isto tako istina da će biti posađena 293 nova stabla, i do 12 metara visine, te će park na kraju narasti za 20 hektara.' Naravno, ljudi koji se voze autom pored takvog panoa imat će vremena pročitati tek prvu rečenicu. Za tu PR-katastrofu i slom komunikacije između građana i gradske uprave svi opravdano krive potonje, ali gradonačelnik se i dalje inati. Čak je i pokrajinski premijer Stefan Mappus izjavio da bi panoi za kolodvor Stuttgart 21 trebali dobiti nagradu za najgoru reklamnu kampanju.

U trenutnoj pat-poziciji svi smatraju da je dužnost gradonačelnika Schustera uspostaviti konstruktivan dijalog s protivnicima projekta, ali demokršćanski političar to zasad odbija. On se zato skriva od medija i javnosti u zgradi gradske uprave te poručuje građanima da se smire i raziđu, ali nitko ga više ne uzima ozbiljno. Zvuči poznato, zar ne?
  • Sviđa vam se članak? Preporučite ga prijateljima putem ovih servisa:
  • Pošaljite mailom
Čitajte još