DVIJE KNJIGE O BREXITU

Je li Theresa May sabotirala referendum zbog vlastitih ambicija

28.09.2016 u 15:10

Bionic
Reading

Prve dvije knjige o Brexitu, kontroverznom referendumu kojim su se Britanci tijesnom većinom izjasnili za izlazak iz Europske unije sugeriraju da je iz vlastitih ambicija bivša ministrica unutarnjih poslova Theresa May sabotirala tadašnjeg premijera Davida Camerona koji je nakon Brexita podnio ostavku, a ona ga naslijedila. Obje se knjige u opisivanju političkih okolnosti koje su dovele do tijesne pobjede zagovornika izlaska koncentriraju na odnos Davida Camerona i njegove tadašnje ministrice unutarnjih poslova Therese May koja ga je nakon ostavke naslijedila na čelu konzervativne stranke i vlade, piše u srijedu britanski tisak.

Knjigu 'Unleashing Demons: The Inside Story of Brexit' napisao je Craig Oliver, jedan od ključnih Cameronovih suradnika i stratega u njegovoj referendumskoj kampanji za ostanak u EU-u. Opisujući osobne i stranačke ambicije i Cameronov neuspjeh da Britance uvjeri kako ne treba napustiti EU nakon više od 40 godina članstva, Oliver krivnju za to pripisuje upravo Theresi May.

Prema njegovim tvrdnjama, ona je s mjesta ministrice unutarnjih poslova u vladi mlako i nevoljko nastupala u javnosti, te je premijera i šefa stranke u ključnim trenucima 'ostavila na cjedilu', a mogla je imati važnu ulogu jer su pobornici Brexita pretjerano isticali problem ilegalne migracije kao svoj glavni argument. Sličnu tezu po kojoj je za propast Cameronove kampanje pred referendumsku odluku dobrim dijelom kriva Theresa May iznosi i knjiga 'All Out War: The Full Story of How Brexit Sank Britain’s Political Class'. U njoj politički urednik Sunday Timesa Tim Shipman sugerira da je May "izdala" Camerona zbog vlastitih političkih ambicija, te da je kampanju za ostanak u EU-u sabotirala namjerno, koristeći se pritom podjelama u samoj Konzervativnoj stranci koje je Brexit dodatno naglasio.

Britanski birači na referendumu su tijesnom većinom podržali izlazak Velike Britanije iz EU, a objavljena analiza tiska iz doba kampanje za Brexit pokazala je da je medijska moć bila na strani zagovornika izlaska iz Unije. Studija o 2378 članaka koji su o temi Brexita objavljeni u britanskom tisku pred glasovanje na referendumu u lipnju pokazala je da je njih 48 posto zagovaralo izlazak, a 52 posto ostanak u EU-u, što je obrnuto od konačnog ishoda na glasačkim mjestima.

No, pri tome je presudniju ulogu imala činjenica da je 6 od 9 najčitanijih novina u Velikoj Britaniji podržavalo Brexit, a samo tri ostanak u EU-u, što znači da je medijski utjecaj brexitovaca na birače bio izraženiji i jači.