RUŽA TOMAŠIĆ:

'Europski parlament nema plan evakuacije, ja ću im ga sastaviti!'

24.03.2016 u 11:49

Europarlamentarka Ruža Tomašić najavila je za tportal da će u EU parlamentu pokrenuti donošenje plana evakuacije u izvanrednim situacijama ugroze života djelatnika, poput terorističkog napada na sjedište EP-a u Bruxellesu. Takav plan, upozorava Ruža Tomašić, ne postoji, a Glavno tajništvo EP-a nije primjereno reagiralo na njezine opetovane zahtjeve da se napravi strategija evakuacije. Stoga će ona od kolega europarlamentaraca tražiti da potpišu takav zahtjev i tako izvrše kolektivni pritisak na administrativne strukture EP-a

Ruža Tomašić, predsjednica Hrvatske konzervativne stranke, zatražila je plan evakuacije EP-a još u listopadu 2014., kada su deseci kurdskih prosvjednika probili osiguranje i upali u zgradu, zahtijevajući brzu vojnu akciju protiv Islamske države za spas sirijskog Kobanea, pretežno naseljenog Kurdima.

'Već tada sam pisala Tajništvu pitajući za plan evakuacije, ali ništa. Dobila sam odgovor da rade na tome. Sad se vidjelo da nisu ništa napravili. Europski parlament ogromna je institucija, u kojoj bi svatko trebao znati točan plan evakuacije, kuda da ide i što da radi ako se takvo što dogodi. Da ja to vodim, prvo bih vidjela gdje je najsigurnije mjesto za sklonište, gdje bi bio najsigurniji izlaz, taj izlaz bi se morao dobro osigurati, imati spremne autobuse i ispražnjavati kat po kat. Kad bi, recimo, bio napadnut šesti kat, on bi se prvi evakuirao, a moje osiguranje znalo bi doći na te katove i uspostaviti red', konstatirala je Tomašić za tportal.

Podsjetimo, ta hrvatska europarlamentarka u Kanadi je završila policijsku akademiju kao jedna od najboljih studentica u svojoj klasi, bila je policajka na motoru, radila u odjelu za borbu protiv narkotika i maloljetničke delinkvencije. Bila je kaskaderka u TV serijama, a po povratku u Hrvatsku zaposlila se u predsjedničkom osiguranju te je u Banskim dvorima štitila predsjednike Franju Tuđmana i Stjepana Mesića.

Tomašić najavljuje da će preko uskrsnih blagdana, koje će provesti s obitelji na Korčuli, sastaviti vlastiti nacrt plana evakuacije i predložiti ga Tajništvu, naravno, uz još neka dodatna pitanja. 'Tražit ću od kolega da potpišu taj prijedlog. Vršit ćemo pritisak da se nešto napravi, jer tko zna što će biti sljedeći put. Preblizu je to da mi to samo ignoriramo. Moraju nas pripremiti da znamo na koji način evakuirati zgradu za slučaj da se nešto dogodi. Ne samo da ne postoji plan evakuacije, nema ni mjesta na kojem bismo se sakrili. Mi smo totalno bili prepušteni sami sebi', upozorava Tomašić.

U utorak, kada su Bruxelles potresli teroristički napadi, europarlamentarcima je rečeno da ne izlazimo iz zgrade i da odgode sve vanjske obveze. Što se događa vani, saznavali su ili od onih koji su se zatekli u blizini mjesta napada ili iz medija, uključujući i hrvatske portale.

'Ljudi su ljudi, nastao bi stampedo'

'Zamislite da dođe do napada na zgradu EP-a. Kamo bismo mi išli sa svih katova? Ljudi su ljudi, nasrnuli bismo svi skupa, nastao bi grozan metež i stampedo', kaže Tomašić.

Nakon napada na briselski aerodrom, europarlamentarce s rezerviranim i kupljenim zrakoplovnim kartama preusmjerili su preko Amsterdama. 'Kad smo ih pitali kako ćemo doći do Amsterdama, rekli su da ne znaju, potom da ide nekoliko autobusa i da su oni već puni. Nisu znali reći kad će stići novi autobusi, istog dana ili sutra ujutro', otkriva Tomašić. Ona je, kaže, imala sreću jer ju je kolega iz Nizozemske prevezao do grada Breda.

'Odatle smo išli vlakom do Amsterdama, gdje smo prespavali u hotelu, jučer uzeli taksi do aerodroma te konačno došli u Hrvatsku. Sa mnom je bio dr. Alen Soldo iz Splita, izborila sam se da dođe kao Hrvat koji ima ribarstvo u malom prstu na sastanak Odbora EP-a za malo ribarstvo, da im objasni jer oni nemaju pojma - primjerice, u uredbi su predvidjeli da mreže potegače, koje se vuku s kopna, moraju biti tri milje od obale. Uglavnom, i on se ondje zatekao i nije mogao nikamo, pa sam organizirala da ide sa mnom', detaljno opisuje Ruža Tomašić.

U vrijeme napada na briselski aerodrom ona je već bila u zgradi Europskog parlamenta, do koje je došla pješice sa svojim dvjema asistenticama. 'Sva sreća, bio je lijep dan, pa smo išle pješice, nismo koristile javni prijevoz. Došli smo ranije, prije osam sati, i dok smo si radile kavu, saznale smo što se dogodilo', opisuje Tomašić. Cijelo to jutro, do 12.30 sati, trajao je sastanak Odbora za ribarstvo, a kasnije je sve otkazano i svatko se snalazio kako zna - savjet je bio taj da se ne izlazi iz zgrade, ali su djelatnici EP-a automobilima jako brzo otišli.

Ruža Tomašić napustila je EP oko 16 sati, nakon što joj je kolega Nizozemac rekao da automobilom ide kući i ponudio da preveze nju i Soldu. Tada je otišla u hotel nabrzinu se spakirati, vratila se u Parlament i potom su krenuli na dug put do Hrvatske.