DAVNE 1952. GODINE

Znate li kad je posljednji put NATO srušio ruski vojni avion?

25.11.2015 u 13:10

Bionic
Reading

Nakon što su jučer turski avioni tipa F-16 srušili Su-24 ruske vojske nad granicom Turske i Sirije, mnogi su ustvrdili da se radi o prvom slučaju rušenja ruskog vojnog zrakoplova od strane vojske neke od članica NATO-a. No to ipak nije istina, jer se nešto slično već dogodilo – doduše, posljednji put još davne 1952. godine

Naime, 18. studenog 1952. godine, u završnim mjesecima Korejskog rata, četiri američka nosača aviona plovila su prema Japanskom moru s naređenjem da napadnu sjevernokorejske opskrbne linije u gradu Hoerjongu, koji je smješten na ušću rijeke Yalu, na komadiću teritorija koji graniči s Kinom i Rusijom.

Kako se borbena skupina američkih ratnih brodova približila svojoj meti, komunikacijski časnici na U.S.S. Heleni presreli su radiosignale iz Sovjetskog Saveza, iz kojih je bilo razvidno da su američki nosači zrakoplova otkriveni i da se rusko zrakoplovstvo sprema za presretanje.

Nedugo nakon toga, s nosača zrakoplova U.S.S. Oriskany na brzinu su uzletjela četiri F9F-5 Panthera. Inače, radi se o borbenim zrakoplovima na mlazni pogon koji su intenzivno korišteni u Korejskom ratu, a u to su vrijeme zbog zastarjelog dizajna krila bili smatrani inferiorni ruskim MIG-ovima, piše Flight Journal.

Četiri Panthera su tako krenula ususret ruskim borbenim zrakoplovima, ali su se dva Panthera nakon samo 80 milja leta na sjever morala okrenuti i vratiti na nosač zrakoplova. Naime, jedan od pilota prijavio je mehanički kvar, a još jedan Panther ga je otpratio natrag do Oriskanyja. Nakon toga akciju su nastavila dva Panthera, kojima su upravljali poručnik Royce Williams i njegov pratitelj poručnik David Rowlands, koje je nad Japanskim morem očekivalo čak sedam ruskih borbenih zrakoplova tipa MIG-15.

Pantheri su, inače, bili naoružani topovima kalibra 20 mm, dok su ruski MIG-ovi imali slično naoružanje. U žestokom zračnom obračunu koji je uslijedio, poručnik Williams srušio je čak četiri MIG-a, što je bio dotad nezapamćen podvig u cijelom Korejskom ratu. No njegov Phantom teško je oštećen u borbi, ali Williams je letio prenisko i nije se mogao katapultirati te se na jedvite jade uspio vratiti do nosača zrakoplova i sletjeti na njega. Williams je kasnije ispričao kako je njegov Phantom na sebi nakon zračne borbe s MIG-ovima imao čak 260 rupa. U kakvom je stanju bio Williamsov Phantom, najbolje pokazuje podatak da su ga s nosača zrakoplova nakon slijetanja i Williamsovog izlaska iz aviona američki mornari jednostavno izgurali u more umjesto da ga pokušaju spasiti.

S obzirom na politički osjetljiv trenutak, vijest o rušenju četiri ruska MIG-a dugo je vremena bila sakrivana od javnosti te je Williamsu pripisano rušenje tek jednog MIG-a.