SLOVENSKA VLADA ZNALA

Vinjete uvedene radi većeg opterećenja stranaca

28.07.2009 u 12:19

Bionic
Reading

Svrha lanjskog uvođenja vinjeta za vožnju slovenskim autocestama bila je smanjiti troškove cestarine domaćim vozačima na račun većeg opterećenja tranzitnih putnika iz inozemstva, otkriva u utorak list "Dnevnik" donoseći službenu prepisku

Ljubljanski dnevnik objavio je pismo što ga je dva dana prije sjednice vlade na kojoj je odlučeno da neće biti usvojen "austrijski" model s vinjetama za kraća razdoblja tadašnjem premijeru Janezu Janši poslao dužnosnik državne agencije za autoceste DARS.

"Varijanta koju Vam prilažem u programu Excell bitno je pristupačnija domaćim korisnicima, a proporcionalno više tereti strane vozače koji se cestama koriste samo nekoliko puta ili samo u vrijeme godišnjih odmora", napisao je Janši zamjenik direktora DARS-a ekonomist Žan Oplotnik.

Od uvođenja vinjeta 2008., slovenska vlada sveudilj je tvrdila da prigovori o njihovoj diskriminatornosti ne stoje jer su cijene vinjeta jednake za domaće i strane vozače.

Međutim, prepiska DARS-a i Janše svjedoči da je slovenska vlada od samog početka planiranja uvođenja vinjeta znala da će je kritizirati kako na račun vozača u tranzitu želi pogodovati domaćim vozačima.

Elektronička pisma s modelima cijena vinjeta Oplotnik je slao Janši mimo znanja tadašnjih ministara prometa i financija. Sve se to činilo iako je radikalna promjena dotadašnjeg načina plaćanja cestarine po kilometru narušila stabilnost sustava osiguranja sredstava gradnje autocesta, naljutila vozače u susjednim državama te izazvala negativne reakcije Europske unije.

Bruxelles je ujesen 2008., odmah poslije parlamentarnih izbora na kojima je Janša izgubio vlast, protiv Slovenije pokrenuo postupak zbog slovenskog sustava vinjeta koji drži diskriminatornim prema stranim korisnicima.

Europska komisija zatražila je uvođenje "kraćih" vinjeta, a u srpnju ih je i uspostavila nova vlada premijera Boruta Pahora, no njihova cijena cijena znatno je viša od vinjeta u drugim europskim zemljama.

Tako strani putnici u tranzitu Slovenijom, po vremenu korištenja i broju prijeđenih kilometara i dalje plaćaju realnu cestarinu višu nego domaći vozači.