Svijet LOKALNI IZBORI U BiH

Započela najbizarnija predizborna kampanja od završetka rata

Započela je kampanja za lokalne izbore u Bosni i Hercegovini, koji se trebaju održati 7. listopada. Odmah na početku jasno je da će ovi izbori biti zapamćeni po bizarnim izjavama, neukusnim spotovima i plakatima kakve ne bi napravili ni studenti prve godine dizajna

Teško je prisjetiti se vremena nakon završetka rata 1995. godine kada je Bosna i Hercegovina bila u većem kaosu. U Federaciji BiH nije baš jasno tko je zaista na vlasti, a jednako je zbunjujuća podjela moći na državnom nivou. SDP je raskinuo koaliciju sa SDA, ali se udružio s HDZ-om, kojeg je svojedobno svim silama htio izgurati s vlasti, kao što je bio i protiv saveza sa strankom tajkuna Fahrudina Radončića, poznatog po bliskim kontaktima s mafijom, ali je sada s njime u svježoj koaliciji. Također se iz federalne vlasti pokušava izgurati HSP, kako bi ga zamijenio HDZ sa svojim kadrovima, a povrh svega toga je SDP napustio njihov najpopularniji član Željko Komšić koji odrađuje svoj drugi mandat u predsjedništvu države. I u kantonima se vrši promjena vlasti, odlaze kadrovi SDA a dolaze oni iz Radončićeva Saveza za bolju budućnost. U tom kaosu se stranke međusobno tužakaju Ustavnom sudu, krše se sve moguće procedure, ali se zato, naravno, ne obavlja konkretan posao vladanja, što se najbolje vidjelo po velikim požarima ovog ljeta, oko kojih nitko iz vlade Federacije BiH nije ni prstom pomaknuo. U Republici Srpskoj se pak zna – svugdje i svime vlada Milorad Dodik, čija se moć vinula u faraonske visine, ali ipak nije još pokorila drugi najveći grad RS, Bijeljinu.

U takvoj atmosferi političke visoke napetosti ne čudi što se kampanja za lokalne izbore odmah na početku pretvorila u freakshow koji nema nikakve veze s lokalnom politikom, a ni bilo kakvom drugom politikom, nego je mješavina bizarnih izjava, tragikomičnih spotova i nemuštih plakata. Primjerice, svoj povratak u politiku na ovim izborima traži i nekad moćni federalni premijer Edhem Bičakčić, koji je napustio SDA i osnovao Bosanskohercegovačku narodnu stranku te oblijepio Sarajevo plakatima svojeg masovno retuširanog lica. Na plakatima poziva birače da glasaju za njega '7. oktobra/rujna', očito nesvjestan da bi trebalo pisati 'listopad'.

Općenito su gramatika i pravopis nepremostive prepreke mnogih kandidata na ovim lokalnim izborima, o čemu svjedoči i kampanja Miralema Ramića iz SDA, koji želi biti načelnik općine Trnovo. Ramić s plakata sebe reklamira rečenicom 'Dođe čovijek vedra čela i napravi čaršiju od sela', ostavivši biračima da odluče je li pravi čovjek za pravljenje čaršije onaj koji ne zna ispravno napisati – čovjek! Rimovanju se za izborni uspjeh okrenuo i kandidat Socijalističke partije u Banjoj Luci, stanoviti Vujo Stanivuk, koji na plakatima potencijalnim glasačima kaže sljedeće: 'Prestanimo ludovati, počnimo ljudovati!' Ako mu ne uspije s tim sloganom dobiti izbore, možda ga može iskoristiti za refren nekog budućeg narodnjačkog hita.

214471,213292,213984,210459
Naravno, naklonost glasača se ne osvaja samo plakatima, nego i, primjerice, materijalom za grijanje tijekom nadolazeće zime. SNSD Milorada Dodika u selima oko Bijeljine kamionom razvozi drva – pet metara za glas, kako javljaju mnogi mediji. SNSD, pak, u lokalne izbore ulazi s ne baš jasnim sloganom 'Srpska, kuća do kuće', a i sve ostale stranke iz RS u svojim sloganima ne izostavljaju spominjanje 'Srpske', koja im je ili 'u srcu' ili bi za nju dali 'sve'. Sličan komercijalni pristup politici je pokazala i stranka Radom za boljitak mesarskih tajkuna Lijanovića, koja se već naziva stranka Budžetom za boljitak zbog kampanje 'Kupuj domaće', koja je ništa drugo nego reklama za federalnog ministra poljoprivrede Jerka Ivankovića Lijanovića.

SDP, pak, poručuje na svojim plakatima 'Idemo naprijed!', dok je kampanju koncipirao tako da prijeti svakome i svima koji kritiziraju shizofrenu politiku Zlatka Lagumdžije. Na predizbornom skupu u Brčkom su tako SDP-ovci poručili političkim protivnicima da će im se 'obiti o glavu' ako govore loše o SDP-u. Naravno, u sličnom tonu kampanju vodi i Milorad Dodik, koji je čak održao i predizborni skup u Sarajevu, na kojem je ispalio nekoliko svojih standardnih šovinističkih doskočica.

Ono što se u ovoj kampanji za lokalne izbore ne može čuti jest hoće li se riješiti problem pasa-lutalica, kojih u urbanim centrima BiH ima nekoliko desetina tisuća, hoće li se popraviti ceste, izgraditi škole ili vrtići, kako će se oživjeti kulturna ponuda lokalnih zajednica i hoće li se otvoriti radna mjesta. Svi političari se natječu u tome koliko će malo konkretnih riješenja ponuditi za lokalne i komunalne probleme, jer ih očito uopće i nemaju. U takvoj atmosferi zapravo ni kandidat za načelnika Zenice koji na svojoj službenoj stranici nudi pornografske snimke nije čudna pojava – baš suprotno, savršeno se uklapa u najbizarniju izbornu kampanju koja je Bosnu i Hercegovinu zadesila od potpisivanja Daytonskog sporazuma.

Kandidat za gradonačelnika Zenice Mirad Hadžiahmetović
  • Sviđa vam se članak? Preporučite ga prijateljima putem ovih servisa:
  • Pošaljite mailom
Čitajte još