Svijet ADIO, PAMETI!

Clint Eastwood razjario republikance

Nakon Madonne, američki redatelj i glumac Clint Eastwood postao je najkomentiranija tema u stanci nakon prvog poluvremena na Super Bowlu prošle nedjelje, i to zbog reklame za Chrysler koja je razbjesnila republikanske političare i primorala sve involvirane da krenu s lavinom izjava i demantija

Strasti se ne stišavaju. Eastwood je morao objasniti da nije politički blizak američkom predsjedniku Baracku Obami, ali i da nije bilo političke manipulacije u reklami za navedenu automobilsku industriju. 'U to sam sto posto siguran', izjavio je slavni redatelj Fox Newsu.

Eastwoodove riječi pokušavaju unijeti malo mira u užarenu situaciju koja je nastala kada je, u stanci utakmice, emitiran televizijski spot u kojem on posuđuje glas (napisao je i tekst) koji prati slike radnika i obitelji Detroita, a koji kaže: 'Poluvrijeme je. Obje su ekipe u svlačionicama i raspravljaju o tomu što moraju i mogu učiniti da pobijede u nastavku igre. Poluvrijeme je i za Sjedinjene Američke Države.'

Od toga časa i kroz dvije minute, Clint Eastwood opisuje kako automobilska industrija (posebno ona u Detroitu) izlazi iz krize. 'Skoro su sve izgubili. Ali svi guraju naprijed, zajedno, pa sada Grad Motor se ponovno bori', kaže Eastwood.

Naizgled, riječ je o pohvali radnicima i menadžmentu Chryslera, ali u podtekstu reklame agencije Wieden-Kennedy, mnogi su vidjeli paralelizam s ekonomskom i socijalnom situacijom cijele zemlje. Videospot i Eastwoodov tekst ostavljaju dojam da se pisalo s namjerom da se istakne patriotizam i nada.

Kaže se da je poluvrijeme – vrijeme sabiranja i odmora i da je potrebno pobijediti u utakmici, to jest, da je potrebno naučiti lekciju iz Detroita. Eastwood zaključuje: 'Da! Poluvrijeme je u SAD-u. Drugo poluvrijeme skoro će početi.'

Zašto su šiznuli republikanci?


I tu su republikanci puknuli, jer su zaključili da je to aluzija na drugi, mogući mandat predsjednika Obame.
Kazali su da ta propagandna poruka koju je pratilo više od 111 milijuna Amerikanaca i koju je pregledalo više od 10 milijuna na internetu djeluje kao 'zahvala' kompanije Chrysler vladi Baracka Obame na milijardama dolara, i to javnog novca, kojim je spašen taj sektor.

Potpuno su uvjereni da reklama u sebi ima i tzv. subliminalnu poruku, ona koja pušta sidro u podsvijest glasača, jer je riječ o političkoj ili psihološkoj manipulaciji.

Da je stvar ozbiljna, pokazala je brza reakcija šefa odjela za komunikacije Bijele kuće, Dana Pfeiffera, koji je napisao: 'Spasiti automobilsku industriju u SAD-u, to je nešto u čemu se Eminem (inače iz Detroita i ljevičar, op. D. P.) i Clint Eastwood (desničar, op. D. P.) slažu. Slično je učinio i šef Obamina stožera David Axelrod, također preko Twittera.

Tipična reakcija republikanaca bila je kao ova konzervativne komentatorice Michelle Malkin koja je poručila: 'Ah, kvragu. Upravo sam vidjela kako Clint Eastwood spašava automobilsku industriju!' Bivši politički savjetnik Georgea W. Busha, Karl Rove, bio je još žešći kada je za Fox News izjavio: 'Iskreno se osjećam duboko povrijeđen tom reklamom.' Bez okolišanja, izravna je bila i Amy Kremer, predsjednica Tea Party Expressa, koja je za CNN kazala ovo: 'Chrysler je došao do novca za spas i sada daju ovakav oglas. Puno ljudi se time ne slaže.'

Nakon polemike, Eastwood nije bio jedini koji je krenuo s objašnjenjima. Izvršni direktor Chryslera Sergio Marchionne izjavio je za WJR Radio u Detroitu da je Eastwood sastavio tekst bez da ga je itko suflirao. 'Duboko je osjećao sve što je govorio', kazao je Marchionne i dodao: 'Ni u jednom trenutku nisam dvojio da Eastwood govori baš ono što misli.'

To da je proslavljeni redatelj napisao tekst oglasa, nije mala stvar. Eastwood je registrirani član Republikanske stranke, a imao je aktivnu političku karijeru kao gradonačelnik mjesta Carmel u Kaliforniji. Bio je dosta vezan i za vladu Georgea Busha, toliko da se čak smatralo da će biti potpredsjednički kandidat 1988. Eastwood je na prošlim izborima agitirao i glasao za senatora Johna McCaina i bio je protiv davanja javnog novca velikim kompanijama, što sada pak pozdravlja vlastitim riječima u najgledanijim televizijskom terminu. Radio je i u komisiji nacionalnog parka i rekreacije u vladi guvernera Arnolda Schwarzenegera.

Ali je njegov politički put i ambivalentan, jer je podržao demokratskog kandidata Graya Davisa u bitci za zastupničko mjesto Kalifornije, a lani u intervjuu za časopis GQ kazao je kako se više ne prepoznaje u platformi republikanaca. Za sebe je kazao da je liberal, što se tiče društvene politike, ali konzervativac u pitanjima ekonomije.

Da ne bi bilo drugih sporova, Eastwood je donirao humanitarnim udrugama sav honorar za izradu spornoga oglasa koji se smatra da je koštao oko 14 milijuna dolara.
Sporna Eastwoodova reklama

  • Sviđa vam se članak? Preporučite ga prijateljima putem ovih servisa:
  • Pošaljite mailom
Čitajte još