Svijet DOLAZE NAM SLIČICE

EU sprema novi desant na pušače

Europa polako izumire, a tome u mršavom postotku pridonosi činjenica da svake godine 650.000 ljudi žrtvuje svoje živote na oltaru katrana i nikotina. Europska komisija je izbacila rezultate konzultacija sa institucijama i građanima Europske unije na temu kako postrožiti pušačke zakone. Svi se praktički slažu oko jednog – na kutije cigareta treba uvesti potresne slike

Premda je u posljednjih 10 godina broj pušača u EU-u smanjen za 10 posto, 650.000 ljudi koji svake godine umru od posljedica pušenja dovoljna je brojka da smišljanje novih udara na industriju duhana i njezine konzumente. Europska komisija obavila je opsežne konzultacije – sudjelovalo je oko 85.000 pojedinaca i organizacija – s namjerom da postroži pušačke zakone unutar Unije. Sljedeće godine predložit će seriju novih duhanskih zakona, piše Wall Street Journal.

Prvo, većina se složila oko uvođenja zastrašujućih slika koje će pokrivati najmanje 40, a možda čak i do 80 posto kutije. Slike pluća prekrivenih katranom, trulih zubala ili skvarcanog mišićavog tipa s rupom u vratu iz kojeg izlazi dim, već su postale obavezne u nekim članicama EU-a. Belgija ih je uvela 2007, a do danas su postale redovite u Francuskoj, Veilkoj Britaniji,Španjolskoj, Rumunjskoj, Latviji i Malti.

Anketa otprije četiri godine izbacila je rezultat: Odbojne slike na pakiranju imale su utjecaj na 29 posto pušača da se ostave cigarete, a njih 38 posto izjavilo je da su im kutije sada manje atraktivne. Pravo čudo – dakle, njih 62 posto doživjelo je ekstremne prikaze kao dizajnerski dodatak?

Kakogod malobrojne, neke se zdravstvene organizacije protive eksplicitnim slikama na pakiranju. Njihov je argument da iste djeluju tek na prvu loptu i ne smanjuju broj pušača u značajnoj mjeri. Bune se, očekivano, i proizvođači. Uvođenje grafike pored teksta podignut će cijenu proizvodnog procesa.

Mnogi su europski gradovi doskočili vizualnim odvratnostima na nikotinskoj ambalaži, te pušači mogu kupiti zamjenske naljepnice kojima prekrivaju originalno pakiranje. Na njima se mogu naći poruke poput 'Nitko ne voli ljude koji odustaju' ili 'Živi brzo, umri mlad'.

Od ostalih udara na industriju duhana, predlaže se uvođenje potpuno prazne ambalaže bez imena brandova, boja i ikakvog drugog dizajnerskog pohvata, zabrana pojedinih aditiva te na kraju, zabrana prodaje duhanskih proizvoda na internetu.

U SAD-u, situacija je analogna. Krajem prošlog mjeseca američko administrativno tijelo za hranu i lijekove (FDA) najavilo je zakon prema kojemu će od rujna 2012. kutije cigareta imati devet rotirajućih slika medicinskih upozorenja. Zapravo ništa strašno. U vremenu kada vizualnim poljem ekrana i platna dominiraju slike nasilja mikroskopske preciznosti, fotografija nečijih crnih pluća ili rupice na vratu praktički se kvalificira za dječju slikovnicu.
  • Sviđa vam se članak? Preporučite ga prijateljima putem ovih servisa:
  • Pošaljite mailom
Čitajte još