Hrvatska U KAKVIM SE AUTOBUSIMA VOZE ŠKOLARCI?

Inspekcija iz prometa isključila čak 24 školska autobusa

'Zapalio se školski autobus', 'Na putu do škole dvije djevojčice ispale iz busa', 'U vožnji se djeca gušila plinom'... Ovo su samo neki od naslova kakve u posljednjih nekoliko godina sve učestalije čitamo na stranicama hrvatske Crne kronike. U kakvim se autobusima svakodnevno vozi na tisuće školaraca? Odgovor na to pitanje djelomično je dala i nedavno provedena akcija pojačanog nadzora prijevoza učenika autobusima tijekom koje je utvrđeno ukupno 133 prekršaja, a iz prometa su isključena čak 24 školska autobusa

Od početka ove školske godine Inspekcija cestovnog prometa Ministarstva mora, prometa i infrastrukture u suradnji s prometnom policijom započela je s pojačanim nadzorom posebnog linijskog prijevoza učenika od i do škole, a koji se obavlja sukladno odredbama Zakona o prijevozu u cestovnom prometu, odnosno Pravilnika o posebnim uvjetima koje moraju ispunjavati autobusi kojima se organizirano prevoze djeca.
Kristina Stedul-Fabac/PIXSELL
Prevrtanje školskog autobusa kod Veljuna

Prema podacima Centra za vozila Hrvatske (CVH) do 1. rujna ove godine Potvrdu o ispunjavanju uvjeta za prijevoz školske djece ima 2.081 autobus. Unatoč tome što posjeduju spomenutu potvrdu, utvrđeno je da pojedini autobusi ipak ne ispunjavaju sve propisane uvjete za prijevoz školske djece.

U razdoblju od 6. rujna do 7. listopada ove godine Inspekcija cestovnog prometa Ministarstva mora, prometa i infrastrukture obavila je ukupno 349 nadzora posebnog linijskog prijevoza učenika po županijama. Nadzor je proveden u 254 škole, a obuhvatio je 107 prijevoznika.

133 prekršaja

Rezultat rada inspektora na terenu je čak 133 utvrđena prekršaja. Kako stoji u izvješću, među prekršajima na prvom je mjestu neimanje valjane dokumentacije, koje je zabilježeno u čak 55 slučajeva, od toga 16 vozača nije imalo Potvrde o ispunjavanju uvjeta za autobus kojim se prevoze djeca te su ti autobusi isključeni iz prometa, a djeca su do škole prevezena ispravnim autobusima.

Zabilježeno je i 25 prekršaja neposjedovanja ugovora i popisa putnika, odnosno učenika, koji se prevoze, a koji se sukladno propisima, tijekom obavljanja posebnog linijskog prijevoza moraju nalaziti u vozilu. U osam je slučajeva utvrđen prekršaj podvozarstva, što zakonski nije dozvoljeno jer se posebni linijski prijevoz učenika može obavljati samo na osnovi sklopljenog pisanog ugovora isključivo između naručitelja prijevoza i prijevoznika.

Autobusi bez pojaseva

Pravilnikom o prijevozu djece propisano je i da se školska djeca smiju prevoziti samo u autobusima koji imaju naslone za glavu i ruke, sigurnosne pojaseve, servo-volan, vatrogasne aparate, sigurnosnu sklopku u slučaju požara i sl. Nerijetki su ipak slučajevi da autobusi u unutrašnjosti vozila ne posjeduju svu potrebnu opremu. Djeca tijekom vožnje često nisu vezana sigurnosnim pojasevima, na autobusu nerijetko nisu istaknute ploče 'Prijevoz djece', a ima i slučajeva kada se školski autobusi koriste za kombinirani prijevoz djece i putnika, iako je u posebnom linijskom prijevozu prijevoz putnika koji nisu upisani u popis strogo zabranjen.

Najveću opasnost po sigurnost djece ipak predstavljaju autobusi kod kojih je utvrđena tehnička neispravnost te su oni odmah isključeni iz prometa i privremeno su im oduzete registarske pločice.

24 autobusa tehnički neispravna

Zeljko Mrsic/PIXSELL
Sudar školskog autobusa i automobila na autocesti

Tijekom jednomjesečnog pojačanog nadzora, od strane policije i inspekcije iz prometa su tako isključena ukupno 24 autobusa. Poražavajući rezultati zabilježeni su u Brodsko-posavskoj županiji gdje je od 6 nadziranih prijevoznika u 14 škola, iz prometa isključeno čak 15 autobusa. Druga po broju isključenih autobusa je Virovitičko-podravska županija u kojoj su, od četiri nadzirana prijevoznika koji su vršili prijevoz u 18 škola, iz prometa isključena 3 autobusa. Dva autobusa isključena su iz prometa u Požeško-slavonskoj županiji, dok je po jedan autobus isključen iz prometa u Bjelovarsko-bilogorskoj, Karlovačkoj, Koprivničko – križevačkoj i Sisačko-moslavačkoj županiji.


Ni sve učestalije nesreće, ali i novčane kazne koje nisu baš male, nisu očito natjerale prijevoznike da ulažu u redovite preventivne preglede i održavanje svojih autobusa. Kako doznajemo, sukladno Zakonu o prijevozu u cestovnom prometu, predviđene kazne za prekršaje su od 15.000 – 70.000 kuna za prijevoznika tj. pravnu osobu te od 5.000 – 10.000 kuna za odgovornu osobu.

Starost autobusa nije ograničena

Izmjenama Zakona o prijevozu u cestovnom prometu iz 2008. izbrisane su odredbe o starosti vozila koje su trebale stupiti na snagu 2012. godine te tako starost autobusa koji prevoze školsku djecu više nije zakonom ograničena. Odredbe koje su propisivale dozvoljenu starost autobusa ukinute su jer nisu u skladu sa zakonodavstvom EU-a.

Autobusni prijevoznici koji su isticali da će zbog novih odredbi smanjiti broj zaposlenih i podići cijene prijevoza sada su zadovoljni, no ne i roditelji tisuće školaraca koji svakodnevno strahuju za sigurnost svoje djece, pitajući se voze li se u tehnički ispravnim autobusima.

Alarmantan broj nesreća školskih autobusa


2005. godine zapalio se stražnji dio autobusa koji je prevozio djecu u školu u Vrbovcu.

U veljači 2007. na putu iz Nove Gradiške prema posavskom selu Davor, zapalio se autobus pun djece. U nekoliko sekundi vatra je progutala cijeli autobus, a srednjoškolci su spašeni zahvaljujući brzoj i pribranoj reakciji vozača Mate Ivankovića.

Dusko Mirkovic/Vecernji list
Katarina Mihaljević poginula je pri ispadanju iz školskog autobusa
U listopadu 2007. na cesti Frkljevci-Pleternica
, na putu do škole, tijekom vožnje iz autobusa su kroz vrata ispale dvije 14-godišnje učenice. Od posljedica ozljeda umrla je Katarina Mihaljević iz Zagrađa, dok se druga ozlijeđena djevojčica i danas bori s teškim posljedicama nesreće. Prema nalazu sudskog prometnog vještaka Darka Konjevića, uzrok otvaranja vrata u vožnji bio je udarac mjenjača u dugme za otvaranje vrata. Naime, zbog dugotrajne uporabe ručica mjenjača imala je duži put za nekoliko centimetara.

U travnju 2008. desetak se učenika iz Sv. Ivana Zeline otrovalo ugljičnim monoksidom u Čazmatransovom autobusu, a na isti je način 2005. godine stradalo pola razreda.

U rujnu 2008. nadomak Primoštena zapalila se guma na školskom autobusu šibenskog Autotransporta. Nitko od učenika na sreću nije ozlijeđen.

U veljači 2010. autobus Čazmatransa Podravina-Prigorje koji je prevozio djecu iz sedam sela sudario se s automobilom. Na tehničkom pregledu je utvrđeno da kočnice nisu bile ispravne, odnosno da kočnice na prednjim kotačima nisu kočile jednakom jačinom.

Sredinom travnja 2010. na autocesti Zagreb-Lipovac kod Brodskog Stupnika zbog kratkog spoja na električnim vodovima došlo je do požara na autobusu koji je prevozio djecu iz zagrebačkih Taekwondo klubova. U naguravanju uspaničene djece tijekom izlaska iz zapaljenog autobusa jedna je 10-godišnja djevojčica slomila ruku.

U svibnju 2010. tijekom vožnje se zapalio Čazmatransov školski autobus koji je u potpunosti izgorio. Na sreću nitko od tridesetak školske djece nije ozlijeđen.

U lipnju 2010. na državnoj cesti kod Veljuna prevrnuo se školski autobus pun osnovaca koji su se vraćali sa školskog izleta na Plitvičkim jezerima. Ozlijeđeno je 49 putnika. Šest ih je zadobilo teške ozljede, dok je najteže stradala jedna od učiteljica, kojoj je zbog težine ozljeda morala biti amputirana podlaktica. Ta se pak nesreća dogodila samo pet dana nakon slične nesreće u kojoj su stradala djece iz Velike Gorice kada je na autocesti, neposredno prije izlaska u Karlovcu, s kolnika sletio autobus s osnovcima te su ozlijeđena 24 putnika, a četvero teže.
  • Sviđa vam se članak? Preporučite ga prijateljima putem ovih servisa:
  • Pošaljite mailom
Čitajte još