REKLAMIRANJE U ŠKOLAMA

Fuchs 'pomogao' Todoriću nauštrb djece

08.09.2010 u 07:00

Bionic
Reading

Prvi dan školske godine. Uzbuđeni prvašići dolaze u školu i na stolovima ih dočeka bočica vode Jana. Iako je poželjno kod djece stvarati zdrave navike, u koje spada i ispijanje vode, nije poželjno u državnim odgojno-obrazovnim ustanovama djecu izlagati besplatnoj reklami. Ako ništa drugo, strogo je zabranjeno zakonom

Je li ovaj potez Jamnice, koja je u vlasništvu Ivice Todorića, altruistički čin ili je besplatna voda tek puko prikriveno reklamiranje ciljano na najmlađe koji uvelike utječu na to što će roditelji u trgovini staviti u košaricu i koji ulaskom u školski sustav postaju i potrošači?


Člankom 59. Zakona o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi izrijekom se zabranjujesvaki oblik promidžbe i prodaje proizvoda u školskim ustanovama koji nisu u skladu s ciljevima odgoja i obrazovanja.

Glasnogovornik Ministarstva znanosti obrazovanja i športa Duje Bonacci
pojasnio je da donacije tvrtki školama nisu zabranjene nikakvim zakonom. Kaže da u tom slučaju odluku o tome donose sami ravnatelji.

Da je 'donacija' vode stigla u školu na potresom ili poplavom pogođeno područje, bila bi riječ o donaciji, bez navodnih znakova. Međutim, ovo je dijeljenje reklamnih poklon-paketa Jane, kako i piše u PR-dopisu Jamnice, poslanom medijima u ponedjeljak, a ne donacija. Osim toga, živimo u jednoj od rijetkih zemalja u kojoj je voda iz vodovoda zdravstveno ispravna, o čemu bi djecu također trebalo poučiti prije nego im se posluži voda u plastičnoj bočici.

HURA: To je reklama, ne 'lijepa gesta'

Da nije riječ samo o 'lijepoj gesti' Jamnice, slažu se i u Hrvatskoj udruzi reklamnih agencija: 'Takav oblik lijepe geste proizvođača definitivno je oblik tržišnog komuniciranja jer proizvod ima elemente koji komuniciraju s djecom (oblik pakiranja, etiketa, logotip).'

Zbog osjetljive prirode djece i zakonodavac i strukovna udruženja posebnu su pažnju posvetili takvom oglašavanju, te su dosta precizno, prohibitivno i obuhvatno uredili takvo oglašavanje. Ističu da su djeca najbolja ciljana skupina 'zbog samog pomanjkanja životnog iskustva te prirodne lakovjernosti'. 'Zbog sve veće kupovne moći djeca su svakim danom sve značajnija skupina kupaca za čitav niz proizvoda', stoji u odgovoru iz HURA-e.

Duje Bonacci, glasnogovornik Ministarstva, ipak nam u telefonskom razgovoru priznaje da je prije koji mjesec, kada su ga kontaktirali iz Jamnice, rekao da se voda načelno ne bi smjela dijeliti. Ipak, odluku je svjedno prepustio ravnateljima.

'U prosvjeti nema novca, a ovo je besplatno'

Jedan od ravnatelja koji je dopustio dijeljenje Jane najmlađim učenicima je i Davor Zuanović, ravnatelj zagrebačke osnovne škole Ljubljanica. On sam priznaje da je možda pogriješio: 'Ja isto mislim da to je oglašavanje, no razmišljalo se dobrom voljom, a ne po toj logici.' Zuanović kaže da je mailom dobio upit od Jamnice, no pojašnjava da škola u takvim akcijama nema nikakvih interesa.

Kaže da su i ranije dobivali razne upite od tvrtki koje su se na razne načine željele oglašavati u školi, no te su ponude odbijali. Zuanović također daje negativan odgovor tvrtkama koje mu nude postavljanje automata za slatkiše u školi. Zašto je prihvatio ponudu Jamnice, nije ni njemu sasvim jasno: 'Znate, u prosvjeti nema novca, a ovo je bilo besplatno.'

Osim Jane, prvašiće u OŠ Ljubljanica dočekali su Klarini kolačići. 'Klara je naš poslovni partner. Od njih za školu kupujemo kruh i peciva', pojasnio je ravnatelj.

Mila Jelavić: Valjda će im reći da je dobra i voda iz slavine

Pravobraniteljica za djecu Mila Jelavić također kaže da školama nije zabranjeno primati donacije, iako i ona citira Zakon o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi i članak 59. 'To što je prvašiće ponegdje dočekala bočica vode na stolu ne možemo apriori proglašavati kršenjem prava djece, premda je nedvojbeno jasno da se Jamnica na taj potez odlučila kako bi ga iskoristila i za plasiranje promidžbene poruke izravno usmjerene djeci', kaže pravobraniteljica.

Tvrdi da je suvišno uzrujavati se oko bočice vode dok se tolerira na desetke reklama za pivo koje djeca mogu vidjeti na svim televizijama u svako doba dana. Pravobraniteljica kaže da djeca i inače u školi uče da je zdravo piti puno vode.

'Nadam se da će im učitelji reći da ta voda ne mora nužno biti iz dućana, već da može biti iz slavine, sve dok je zdravstveno ispravna, te da postoje brojne vrste vode u bocama i da su one prikladne za djecu i ako na njima ne piše 'junior'', kaže pravobraniteljica.

Ured pravobraniteljice za djecu prije nekoliko godina primao je mnoge pritužbe roditelja jer su u školama djeci dijeljeni reklamni letci i plakati. Roditelji postaju sve osjetljiviji na dijeljenje reklamnog materijala, o tome obavještavaju ravnatelje, a nerijetko i medije. Pravobraniteljica stoga upozorava oglašivače da vode račune o tome jer im takvi potezi mogu donijeti i negativnu reputaciju.

Dok pravobraniteljica kaže da su roditelji sve osjetljiviji, čini se da institucije postaju sve manje osjetljive na reklame namijenjene djeci. Nema bolje ciljane marketinške publike od škole s nekoliko stotina djece, no prosvjetari se ne bi smjeli dati 'kupiti' bočicama obične vode. Pa makar na njoj i pisalo 'junior'.