Hrvatska NOVI ZAKON, STARA PRAKSA

Stranačke financije bez nadzora

Posebice u vrijeme izbora, nad poslovanjem političkih stranaka i kandidata nema neovisnog nadzora jer to ne jamči ni prijedlog Zakona o financiranju političkih aktivnosti i izborne promidžbe, čije je donošenje Vlada predložila prošli tjedan

Ključni je to prigovor koji se i uz određene pohvale mogao čuti na okruglom stolu 'Financiranje političkih programa – problemi i rješenja' u organizaciji Transparency Internationala Hrvatske.

'Izuzetno je važno osigurati učinkovit i neovisan nadzor financijskog poslovanja političkih stranaka i kandidata za vrijeme izbora', upozorio je potpredsjednik GONG-a Dragan Zelić, podsjetivši da su 'predsjednički izbori iza nas, ali još se vuku neki njihovi repovi pa se tako još uvijek ne zna tko je predsjedničkom kandidatu Milanu Bandiću platio njegove milijunske dugove koje je on javno priznao?'

'Time se, prema posljednjim informacijama, bavi Državno odvjetništvo, ali ništa više nije poznato', kazao je Zelić, iako su pitanja 'u čije ime i za čiji interes netko financira pojedinu stranku ili kandidata među najvažnijima' pa je 'transparentnost ključna, jer proporcionalno njoj jest povjerenje javnosti u cijeli proces, stranke i kandidate'.

PROBLEMI U PRAKSI

Govoreći upravo o praktičnim problemima u nadzoru potrošenih sredstava u izbornim kampanjama, potpredsjednica DIP-a Aleksandra Jozić Ileković istaknula je da 'Zakonom o financiranju izborne promidžbe za izbor predsjednika Republike, koji broji samo sedam članaka, nije jasno propisano tko vrši nadzor nad provođenjem njegovih odredbi, a nisu propisane ni sankcije'. Jozić Ileković smatra da ga 'treba revidirati tako da se jednim zakonom propišu pravila nadzora i financiranja izborne kampanje za sve vrste izbora'.   

'Prema novom zakonu, nadzor nad financijskim poslovanjem provode Državni ured za reviziju i Ministarstvo financija', odvratila je na načelnica Sektora za sustav državne uprave Ministarstva uprave Jadranka Jurinjak. Pritom je istaknula da se 'novim zakonom cjelovito i na jedinstven način za sve izbore uređuje pitanje financiranja izborne promidžbe koje je dosad bilo uređeno pomoću pet različitih zakona nepotpuno i na različite načine'.

Međutim, GONG smatra da bi izvršni nadzor nad financijskim poslovanjem ipak trebalo obavljati neovisno tijelo, primjerice Državno izborno povjerenstvo ili neko drugo neovisno tijelo. Poput posebne Agencije za borbu protiv korupcije, kao što je slučaj u Latviji u kojoj postoji posebna antikorupcijska agencija, KNAB, koja ne samo da nadgleda, nego i kažnjava prijestupnike u izbornim kampanjama.

Iako ideju ne smatra lošom, načelnik Sektora za suzbijanje korupcije u Ministarstvu pravosuđa Davor Dubravica smatra da bi se 'o tome dalo raspravljati' i drži da 'Ministarstvo financija nije neovisno tijelo'.

No obje strane složile su se da kvaliteta reguliranja financiranja političkih stranaka i izbornih kampanja te prava na pristup informacijama odražava stupanj stvarne političke volje za borbu protiv korupcije te da novi zakon donosi određena poboljšanja.

RAZLOZI ZA ZADOVOLJSTVO


U tom smislu, zadovoljstvo je istaknuo i predsjednik TIH-a Zorislav Antun Petrović koji smatra da je 'najvažniji napredak ostvaren na području reguliranja političkih kampanja, jer je postavljen limit na ukupni iznos koji se može potrošiti. Također, čvršće su definirana i neka pravila igre da bi se spriječilo da se neki putnici-namjernici pomoću vreća novca uguraju u politiku i upravljaju tijelima javne vlasti'.

Novi zakon uvodi ograničenje dopuštenog iznosa donacije i ukupnog iznosa troškova izborne promidžbe koja, primjerice, za predsjednika Republike iznosi osam milijuna kuna. No GONG smatra da bi visine dozvoljenih donacija trebalo još smanjiti te tako onemogućiti da bogati pojedinci ili pravne osobe ostvaruju dominantan utjecaj na izborni proces i eventualni utjecaj na kasnije donošenje odluka izabranih kandidata.

Zamjenik glavnog tajnika HDZ-a Josip Šarić obasuo je Vladin prijedlog tog zakona pohvalama, dodavši da bi on možda stavio 'kraći rok za objavu financijskih izvješća', dok Štefanija Balog, koja je dvaput vodila financije u kampanji bivšem predsjedniku Stipi Mesiću te aktualnom šefu Pantovčaka Ivi Josipoviću, smatra da bi 'taj rok mogao biti malo dulji, i to upravo zbog transparentnosti, odnosno prikupljanja raznoraznih računa koji se odnose na, primjerice, uredski materijal'.

No ono što Balog smatra važnim jest da 'kampanja ne bi trebala trajati dulje od 15 dana te da treba otvoriti poseban račun za nju', a ključnim smatra da 'svakako treba javno podnijeti točan prikaz svega što je moguće samo kroz neovisno financijsko-revizijsko izvješće'.
  • Sviđa vam se članak? Preporučite ga prijateljima putem ovih servisa:
  • Pošaljite mailom
Čitajte još