IVAN ĐIKIĆ O 'UMJETNOM ŽIVOTU'

'Potencijali sintetskog genoma su ogromni'

21.05.2010 u 16:10

Nakon što je objavljeno da je tim znanstvenika na čelu s dr. Craigom Ventrom prvi put u povijesti uspio stvoriti sintetski genom koji u potpunosti upravlja stanicom, ugledni hrvatski znanstvenik dr. Ivan Đikić u razgovoru za tportal kratko je prokomentirao ovaj revolucionarni uspjeh

Iako je vijest o Venterovu uspjehu objavljena tek jučer u znanstvenom časopisu Science, dr. Ivan Đikić je, naravno, već bio upoznat s temom.

'Moje mišljenje je da se radi o ogromnom tehnološkom napretku. Prvi put u povijesti čovječanstva moći će se sintetizirati genom bakterije te se prema njemu može planirati ponašanje te bakterije', rekao nam je Đikić, potvrdivši da se radi o pravoj revoluciji u znanosti i tehnologiji.

'Potencijali su ogromni. Zahvaljujući toj tehnologiji, u budućnosti bismo mogli doći do novih izvora energije, uklanjanja ugljikova dioksida iz atmosfere, viruse koji će napadati tumorske stanice... Međutim, mora se reći da je ovo vrlo početni korak, i da se ne radi o stvaranju novog života; stvorili su sintetski genom koji su ubacili u već postojeću stanicu. Nemoguće je stvoriti cijelu živuću stanicu ni iz čega', pojašnjava Đikić.

'Treba se maknuti od senzacionalizma i slušati što o ovoj temi kažu znanstvenici. Javnost mora znati da svako otkriće ima svoje prednosti i opasnosti i naravno da se brinemo da ovakva tehnologija ne padne u pogreške ruke, odnosno da je netko ne zloupotrijebi. Mi smo, primjera radi, već milijunima godina daleko od otkrića vatre, pa je s vremenom društvo ipak naučilo kontrolirati tu potencijalno opasnu tehnologiju i koristiti je za nešto korisno, a ne destruktivno. Tako se i sintetska biologija može koristiti za veliku dobrobit društva', zaključuje Đikić.