HRVATSKA BORBA PROTIV KRIZE

Svakih sat vremena otvarana nova tvrtka

Bionic
Reading

Gotovo svakog sata prošle godine u Hrvatskoj je otvoreno jedno novo poduzeće, a svakog devetog sata jedno se ugasilo. I jednih i drugih bilo je manje no godinu prije

Lani ih je na Trgovačkom sudu bilo registrirano 7889, što je za 30 posto manje nego tijekom 2008, a ugasilo ih se 947, manje za 45 posto, doznajemo od Lidije Švaljek, direktorice Centra za poslovne informacije Hrvatske gospodarske komore, u kojoj još ne raspolažu podacima za ovu godinu, piše Slobodna Dalmacija

Premda je kriza očito utjecala na pad broja novoregistriranih poduzeća, našlo se dovoljno ljudi koji su odlučili pokrenuti posao. Neki su vjerojatno hrabri, vjeruju u sebe i svoju ideju za biznis, neki možda nisu imali drugog izlaza nakon što su ostali bez posla nego da pokušaju sami sebi osigurati egzistenciju.

Lakše je trgovati nego proizvoditi

Ne bi trebalo čuditi što je tako malo proizvodnih poduzeća međunovoosnovanim tvrtkama, a prevladavaju trgovina i usluge. Da u ovojzemlji postoji potreba za proizvodnjom, onda bi građani kretali uproizvodnju. Proizvodnja traži veća ulaganja, znanja, više suradnika ikapaciteta. Trgovina i usluge su uvijek prisutni, nešto je lakše u timdjelatnostima pronaći niše za koje ćete se specijalizirati i pokušatiizgurati posao. Ljudi idu u ono što im se čini isplativijim ijednostavnijim – objašnjava Goran Bakula, savjetnik za gospodarstvoNHS-a.

Bez obzira na to, kriza nimalo nije utjecala na odabir djelatnosti za koje se odlučuju novi poduzetnici jer, kao i prijašnjih godina, kraljuju turizam i usluge.

Kad čovjek prelista dostupne baze podataka 'friških' poduzeća, čini mu se da, primjerice, u Splitu sve cvjeta frizerima, kozmetičarima, trgovcima, ugostiteljima i agentima za promet nekretnina.

Malo je poduzeća koja odskaču iz te šprance ili su makar nešto originalniji po odabiru usluga.

Vedrana Memiš odlučila je sreću okušati u organizaciji vjenčanja. Poduzeće Congregatio osnovala je lani, a počelo je raditi ovog tjedna, na Dan žena.

'To je tržište na ovom području još u povojima. Nisam prva, ali vjerujem da imam perspektivu. Premda je recesija, a ljudi štede na svim stranama i više ne troše basnoslovne svote za vjenčanja, mislim da ima onih koji jednostavno nemaju vremena za organizaciju tog događaja. Pripremili smo cijene za svaki džep i ukus, a poslovna nam je politika da ne povisujemo cijene dobavljača', kaže Memiš, kojoj prva mladenka na probu dolazi u ponedjeljak.

Za sada to poduzeće ima samo jednog zaposlenog, Memiš kaže da se još ne usuđuje zaposliti još nekog. Njoj samoj vjenčanja su zaokret o životu, donedavno je radila u marketingu, a kako je kriza potresla tu branšu, odlučila se za potpuno novi, samostalni početak.

Izdavanjem turističkih vodiča, tiskanih i interaktivnih te luksuznih monografija, odlučila su se baviti braća Šimić. Jedan je pokrenuo poduzeće Emano, a drugi, Ivan Šimić, direktor je tog poduzeća od kojeg tek očekuje rezultate. Stoga je još prerano govoriti je li se razočarao, pritišće li ih nelikvidnost i drugi jadi.

'Rano je još govoriti čemu se nadamo. Već sam bio u ovim vodama, nisu mi nepoznanica. Odlučili smo okrenuti novi list, raditi za sebe, ponuditi nove i drukčije proizvode. Pripremamo turistički vodič u tiskanom i internetskom izdanju koji bi se trebao prodavati na benzinskim crpkama u Europi te vodič za luksuzni smještaj', objašnjava Ivan Šimić.

Koliko će poduzeća od ovih 7889 'rođenih' 2009. uspjeti opstati i ove godine, ne može otkriti nijedna statistika. Neki su se sigurno preračunali, drugi su zaigrali na dobitnu kombinaciju, a bit će i onih koji će kazati da ih sreća nije htjela.