OBJAVA VIŠE NEMA

Kamo je nestala salmonela? Prije dva mjeseca nije se moglo živjeti od nje

31.01.2017 u 13:00

Bionic
Reading

Tijekom afere sa salmonelom koja je tresla Hrvatsku potkraj studenoga i početkom prosinca prošle godine građani su svakodnevno iz Ministarstva poljoprivrede, koje je tek preuzeo Tomislav Tolušić, dobivali obavijesti o mesnim proizvodima i jajima povučenim s polica. Na stup srama su zbog distribucije zdravstveno upitnog mesa i jaja pribijena zvučna imena velikih trgovačkih lanaca. Objava više nema. Je li nakon bombastičnih naslova salmonela doista iskorijenjena s polica hrvatskih dućana ili se više ne obavljaju česti inspekcijski nadzori?

Histerija koja je tada nastala očito se pokazala dobitnom kombinacijom. Barem ako je suditi prema podacima koje je tportal dobio iz Ministarstva poljoprivrede početkom tjedna. Naime, ministar Tolušić u jeku afere jasno je dao do znanja da javnost mora biti obaviještena o svakom lošem nalazu inspekcije. Da dokaže svoju hipertransparentnost, ministar je čak smijenio pomoćnika ministra za veterinarstvo i sigurnost hrane Tomislava Kiša jer ga nije na vrijeme obavijestio o salmoneli u Lidlu.

Mediji i građani objave o povučenim proizvodima mogli su tada pratiti u rubrici 'Obavijesti za potrošače' koja vodi na internetsku stranicu Hrvatske agencije za hranu. Uvedena su i 24-satna dežurstva kako bi se podaci mogli ažurirati.


No objave o nađenoj salmoneli staju 2. prosinca te se tek 28. prosinca pojavljuje još jedna. U siječnju ništa. Znači li to da je salmonela nestala? I da i ne.

'Kontrola hrane obavlja se na temelju državnog programa monitoringa mikrobiološke ispravnosti. Taj program ima svoju dinamiku, a veći broj pretraga obavljen je u drugoj polovici i krajem godine. Nakon akcije pojačane kontrole mesa u deset subjekata u poslovanju hranom, koja je provedena u studenom, Ministarstvo poljoprivrede objavilo je rezultate na svojoj internetskoj stranici i navelo sve pronađene nesukladnosti', kažu u Ministarstvu poljoprivrede za tportal.

Dakle, inspekcijske kontrole nakon te akcije više nisu tako česte, no dali su nam do znanja da je intenzivna medijska kampanja tijekom afere salmonela urodila plodom.

Veliki trgovački lanci, nakon što su im se imena u negativnom kontekstu danima povlačila po medijima, primijenili su samokontrolu, tvrde u Ministarstvu.

'Očigledno je da su učestalije kontrole i uzorkovanja utjecali i na trgovce, pa više obraćaju pažnju na samokontrole koje su dužni provoditi i stalo im je do toga da im se ime ne povlači po medijima u negativnom smislu, s obzirom na to da Ministarstvo poljoprivrede objavljuje svaku potencijalnu opasnost za javno zdravlje', pojašnjavaju.

Napominju da se inspekcija obavlja i mimo plana, i to svaki put kada dobiju dojavu građana ili bilo kakvu informaciju koja bi upućivala na neispravne prehrambene proizvode.