DOKLE ĆE DOSEĆI AFERA HAC?

Kalmeta jači od Polančeca, no je li to dovoljno?

28.11.2009 u 08:00

Bionic
Reading

Hoće li ministar Kalmeta, po uzoru na Polančeca, devet dana nakon uhićenja ipak doživjeti napad odgovornosti i podnijeti ostavku? Nakon što su počele istrage o kriminalu u HAC-u, a sada su zaredala i hapšenja, pritisak na resornog ministra i propitivanje koliko je znao i/ili sudjelovao sve je glasnije

Nagla želja za plovidbom po vjetrovitom Jadranu, druženje s djecom i obitelji, interes za kuhinju ili obilazak inozemnih seminara, neki su od novootkrivenih životnih prioriteta bivšeg premijera Ive Sanadera i bliskih ljudi iz njegova tima kad afere dođu do grla, a policija se približava vratima.

Hoće li se i ministar Kalmeta iznenada poželjeti odmoriti od svega?

Kalmeta se dosad pokazao kao prilično otporan na afere, a drugi dan nakon uhićenja djelatnika HAC-a i građevinaca, koji su dijelili milijune s njima, žilavi ministar u čijem se resoru sve to zbivalo političku odgovornost usmjerio je na bivšeg premijera. Za razliku od Damira Polančeca, Kalmeta iz nekoliko razloga uživa čvršću potporu u stranci: nositelj je liste u Zadru, HDZ-ovoj izbornoj utvrdi, veže ga kumstvo s Vladimirom Šeksom, a blizak je i s ministrom Ivanom Šukerom još iz dana kad su obojica bili uz Ivića Pašalića, da bi se kasnije ipak priklonili Ivi Sanaderu. Zahvalni premijer Kalmeti je nakon pobjede nad stranačkim rivalom dodijelio najveće ministarstvo, a sačuvao ga je i nakon uhićenja njegovog dobro situiranog vozača, optuženog da je namještao poduzetnicima unosne poslove.

'Kalmetina pozicija znatno je drukčija od Polančecove, iza njega stoji snažna zadarska organizacija HDZ-a i grad Zadar, koji ima znatna financijska sredstava. Upravo tu stoji prostor za propitivanje jer, kao što se vidjelo u saborskoj raspravi o proračunu, drugi dalmatinski gradovi su ljuti jer Kalmeta previše proračunskog novca slijeva u svoj grad', kazao je za tportal politički analitičar Višeslav Raos

U borbi za preživljavanje nakon uhićenja članova uprave HAC-a, Kalmeta se okrenuo protiv Sanadera plasirajući kroz medije informacije da je upravo bivši premijer štitio 'problematične' članove uprave HAC-a. Bliskost braće Žužul i njihove Skladgradnje sa Sanaderom poznata je priča, a upletenost bivšeg premijera u aferu ne amnestira od odgovornosti ni resornog ministra koji se stalno izvlači na slabašno poznavanje stvari.

'Kod Haškog suda postoji zapovjedna odgovornost, kad su u pitanju ratni zločini, a zanimljivo je da kod nas zbog korupcije nastradaju samo izvršitelji,' komentirao je Raos Kalmetino odbacivanje zapovjedne odgovornosti


Kalmeta i Livaković

Krug oko ministra ipak se steže, iako se u početku nagađao da je Zdravko Livaković ostavkom sačuvao mjesto svom političkom mentoru. O aferama o cestogradnji govori se već godinama, procjenjuje se da je namještanjem natječaja i pumpanjem troškova 'zamračeno' nekoliko stotina milijuna eura. Ipak, okidač za uhićenja bio je angažman Ureda za sprečavanje prijevara Europske komisije koji se odlučio pozabaviti ugovorima HAC-a, zabrinut zbog načina na koji se troši novac EU-a investiran u cestogradnju.

U moru afera ministarske karijere mogla bi ga koštati i cesta koju su Zadrani, kao u vrijeme Edvarda Kardelja, nazvali po svojoj političkoj zvijezdi. Kalmetina je spojna cesta koja povezuje autocestu od čvora Zadar 2 s Lukom Gaženica, čija je cijena bila dvostruko veća od planirane i iznosila skoro pola milijarde kuna, iako prolazi kroz Ravne kotare, čije ime jasno dočarava zahtjevnost terena. Izgradnja sporne ceste povjerena je Viaduktu, koji je pak svoj skupocjeni automobil 'povjerio' Livakoviću, a nadzor nad gradnjom njegovoj bivšoj tvrtki  D&Z. Bude li Livaković optužen za namještanje poslova ili dobivanje provizije na Kalmetini, ministrovo 'nisam znao' teško može biti dovoljno.

I Raos misli da bi Livakovićevo uhićenje moglo prizemljiti Kalmetu. 'Kad bi se nagodio s odvjetništvom i iznio prljavi veš, cijela bi stvar mogla postati vrlo problematična za ministra', zaključio je Višeslav Raos.