MOBILNA APLIKACIJA

Tri prijedloga kako olakšati hrvatskim pacijentima i liječnicima

28.10.2016 u 20:53

Bionic
Reading

Mobilnu aplikaciju za pacijente, zamišljenu da svima u zdravstvenom sustavu olakša život tako što će služiti za naručivanje pacijenata na pregled, slanje molbi za obnovu kronične terapije i naručivanje 'papirologije', liječnici su dočekali na nož. Nakon što su se pobunili članovi Koordinacije hrvatske obiteljske medicine (KoHOM), jučer su žestoko reagirali i iz Hrvatske udruge koncesionara primarne zdravstvene zaštite, zahtijevajući da se taj projekt HZZO-a zaustavi do pronalaženja racionalnih rješenja u dogovoru sa strukom. Provjerili smo gdje je zapelo i što zapravo muči liječnike

Dr. Vikica Krolo, predsjednica KOHOM-a, napominje da obiteljski liječnici, koji su upozorili da je provedba tog projekta upitna, ne smatraju da je mobilna aplikacija a priori nešto negativno. Dapače, riječ je o novoj tehnologiji koja će dugoročno pomoći svima. Problem je u tome što projekt nije u cijelosti dobro osmišljen ni pripremljen, a iz HZZO-a je 'procurilo' da se starta s njegovom provedbom. Stoga su pojedini pacijenti već tražili od liječnika predviđene zaporke za aktivaciju aplikacije, iako ona još nije zaživjela niti je definirana razina usluga, a računalni programi trećine obiteljskih liječnika uopće ne podržavaju takvu aplikaciju.

Još uvijek traje pilot projekt, s 50-ak uključenih liječnika, uglavnom mlađih ili informatički pismenijih, koji aplikaciju testiraju na terenu. Jedna od njih je i dr. Ivana Babić u Sv. Martinu na Muri. Ona je za tportal potvrdila da je riječ o dobrom projektu, koji će u cijelosti zaživjeti postupno - kako zbog navikavanja pacijenata, tako i liječnika koji u ovoj fazi nisu dovoljno pripremljeni, a ionako su preopterećeni u svakodnevnom poslu.

Iskustva s terena

'Informatički, sustav je dobar, gledalo se da to bude najjednostavnije moguće za pacijente. Šteta je da je projekt dogovaran mimo struke, jer se nekoliko problemčića moglo riješiti prije nego što je stvar izišla u medije. Ordinacije su zatrpane, uglavnom pacijentima starije dobi i šteta bi bilo da se njihova edukacija forsira kroz ambulante, jer se tako 'krade' dragocjeno vrijeme liječnika za preglede pacijenata. S druge strane, ako pacijentima samo uručite lozinku i kažete da to doma naprave, neki shvaćaju to kao tešku domaću zadaću...' navodi Babić.

Aplikaciju uglavnom testira s mlađim pacijentima, koji ne zaziru od informatičke tehnologije, no i za njih je potrebno odvojiti 15-ak minuta da im se objasni kako da se aktiviraju u sustavu, gdje da nađu osnovne informacije. A riječ je, naglašava liječnica, o jednostavnoj aplikaciji.

Kako svima olakšati život?

'Namučiš se malo u početku, objasniš, ali dugoročno korist će osjetiti i pacijenti i zdravstveni sustav. Trebalo bi, međutim, napraviti još tri osnovne stvari: educirati timove primarne zdravstvene zaštite i pacijente, npr. poslati informativni filmić liječnicima i medicinskim sestrama, te posebno za pacijente na web HZZO-a također postaviti filmić iz njihovog kuta, treba uspostaviti 'help-desk' koji pacijenti mogu nazvati u slučaju ako im zapne s aktivacijom i možda – kad već toliko investiramo - da se nađe i digitalni potpis pa da stvar bude 'online' do kraja', sugerira liječnica.

Svjesna je da se to ne može dogoditi preko noći, ali mobilna aplikacija ionako će se postupno uvoditi u hrvatski zdravstveni sustav.

Istovremeno, Dr. Krolo priznaje da kao ni stariji pacijenti, ni liječnici 'u godinama' nisu pretjerano skloni prigrliti nove tehnologije, dok mlađi kolege i pacijenti vrlo rado prihvaćaju dobre e-projekte. Mobilna aplikacija za pacijente mogla bi, kaže Krolo, uistinu poslužiti kao pomoć pri naručivanju pregleda i kronične terapije, no takve terapije uglavnom koriste stariji pacijenti koji će aplikaciju koristiti manje od mlađih pacijenata.

'Osim toga, liječnik ne može non-stop biti na internetu dok radi. Valjda se morate posvetiti pacijentu ispred sebe, a ne gledati gdje vam nešto stalno blinka na ekranu. Klasični sam liječnik i volim temeljito pogledati pacijenta, ne bih htjela da mi šalju poruke da ih boli grlo i da im pošaljem antibiotik. Ništa ne smije zamijeniti liječnički pregled, a antibiotik se ne smije davati bez pregleda', podsjeća Krolo.

Liječnici ne znaju što mogu očekivati od zahtjevnih pacijenata koji im već sada, kao što je tportal ranije izvijestio, znaju MMS-om slati fotografije promjena na koži i tražiti terapiju. I pacijente je potrebno obrazovati, te oni trebaju znati da im obiteljski liječnici neće odgovoriti odmah, već kad stignu u roku od 48 sati.

'Čista administracija'

'Od brojih pacijenata ne stiže se raditi administracija za koju treba odvojiti sat vremena dnevno, a i ova aplikacija dio je čiste administracije', upozorava Krolo. Iako administrativne poslove rade i medicinske sestre, one ne smiju učiniti ništa na svoju ruku, bez provjere i odobrenja liječnika. To znači da će i po primitku zahtjeva pacijenta preko mobilne aplikacije, liječnik morati ući u zdravstveni karton dotičnog pacijenta, proučiti povijest bolesti, odvagnuti što napraviti, eventualno uzvratiti potpitanjem.

Za to vrijeme, u ordinaciju ulaze pacijenti - kod dr. Krolo ih bude i do stotinu dnevno. Ne dođu svi na pregled, ali svima se pruža neka vrsta usluge, previjanja, injekcije, potvrde, uputnice... a pacijenti u obiteljskoj medicini nisu navikli da ih se šalje doma i naručuje za sutra. U takvim uvjetima, liječnici bi trebali objašnjavati pacijentima kako se priključiti na mobilnu aplikaciju iako za to nisu educirani, davati im zaporke, predviđeno je i potpisivanje ugovora u ordinaciji. Istodobno, oko tisuću liječnika opće medicine uopće nema program koji u ovom trenutku podržava aplikaciju, a tu su još ginekolozi i stomatolozi koji se uključuju u sustav.

'Ne znam zašto u HZZO-u tako brzaju, kao da si rade reklamu, a niti su pripremili liječnike na terenu, niti su svi računalni programi u međuvremenu prilagođeni. Isto kao što se od 1. rujna, prije izbora, bombastično najavljivao e-karton, koji je jako ozbiljna stvar jer je pitanje tko i na koji način može vidjeti vaše podatke. Morali smo tada reagirati i to smo zaustavili, pa se ustrojila radna skupina u HZZO-u koja još radi na tome. S mobilnom aplikacijom šteta je zasad počinjena utoliko što je javnost pogrešno informirana, pa pacijentima moramo objašnjavati da to još nije zaživjelo. Za drugo ćemo vidjeti', zaključuje Krolo.